خبرگزاری میزان ؛ نکته مهمی در خصوص بحث نگارگری معاصر در تفاوت با نقاشی قدیم ایران وجود دارد که موجب اختلاف نظر بسیاری از کارشناسان و هنرشناسان ایرانی و بخصوص صاحبنظران خارجی شده است.
اینکه هنر ملی ایران از جمله نگارگری روندی تکاملی داشته و با شیوه نقاشی بهزاد دوم، تجویدی و فرشچیان به تحول شگرف و تحسین بر انگیزی منجر شده که شگفتی جهانیان را نیز برانگیخته است ، بر کسی پوشیده نیست . از همین روی دانشگاه هنرهای سنتی بنام چهره ماندگار عرصه هنر معاصر ایران محمود فرشچیان تاسیس شده است. شیوه هنری این شخصیت برجسته مورد تایید و تحسین بسیاری از پروفسورهای هنر جهانیست که توانسته هویت هنر ملی ایران را پاسداری و ماندگار سازد، لذا ضمن ارج نهادن به هنر کهن و نقاشی دوره صفویه و قاجاریه که در واقع نقاشی قدیمنام گرفته، باید پذیرفت که تکرار کارهای آن دوران حرکتی ارتجاعی و واپس گرایانه خواهد بود که با سیر طبیعی و کمال یافته هنر امروز ما در تناقضی آشکار و غیر مترقیانه قرار خواهد گرفت.
هنر نقاشی ملی امروز ایران که در کارهای بسیاری از نگارگران معاصر جلوه یافته، همان نیاز اصلی و ضروری هنر معاصر ایران است که مبین نقاشی فاخر و هنر ملی ست و به جرات می توانگفت که نقاشی قدیم ایران را امروزی نموده است، فیگورهایی که در این آثار از بانوان ایرانی نقاشی می شود، چهرهای کمال یافته با عناصر جمال شناختی مثالی و خیالی از صورتی است با معیارهای زیبایی شناسی شرقی که هنرمندان بزرگ ایرانی به بهترین شیوه بیان می نمایند و یقینا نمونه مشابهی در هیچ یک از مکاتب هنری جهان و نیز هنر امروز سایر کشورها دیده نمی شود، همانگونه که در فرشتگان زمینی و آسمانی آثار بهزاد، فرشچیان، آقا میری، مهرگان و ... شاگردانشان، این چهرهها با ویژگیهایی هویتمند از هنر ایرانی تجلی یافته است.
خطوط سیال و تغزلی، پیچ و تابهای در هم آمیخته از عناصر بصری، فرم هاو سطوح مدور و مواج با ساختاری گاها حلزونی که حکایت از فلسفه کثرت در وحدت دارد و از مولفههای اندیشه توحیدی و شرقیست همراه با رنگهایی منحصر به فضای فرهنگی و جغرافیایی ایران که با توانمندی و مهارت زیاد انسان و طبیعت را در پیوند تصویری عمیق قرار داده، بعلاوه پرداخت جزئیات در تزیین لباسها و دیگر عناصر، از مهمترین ویژگیهای نگارگری معاصر ایران است.
پس لازمست با آگاهی و اشراف بر رویدادهای اجتناب ناپذیر و تحولات رو به رشد هنر معاصر ایران که صد البته ریشه در هنر کهن ایران دارد، با روشن بینی در تبیین و تحلیل این هنر فاخر بپردازیم و نسبت به ترویج ارزشهای بصری آن تلاش نموده و به و نقد علمی آثار هنرمندان این عرصه بپردازیم.
غلامعلی طاهری/نقاش شناخته شده و مدرس حوزه هنرهای تجسمی