خبرگزاری فارس: سالهاست که تهران به رغم آنکه پایتخت کشور است، اما از عدم وجود تعداد مدارس مورد نیاز رنج میبرد و دانشآموزان تهرانی مجبورند که در کلاسهایی با تراکم بالای دانشآموز، درس بخوانند.
اما در کنار این دغدغه، موضوع فرسودگی بافت مدارس نیز نگرانیها را نسبت به وضعیت تحصیل دانشآموزان در مدارس پایتخت دو چندان کرده است. در همین رابطه با علی شهری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران به گفتگو نشستیم.
علی شهری در این گفتگو اظهار کرد: در حال حاضر حدود 23 هزار کلاس درس استان تهران فرسوده هستند و نیازمند «مقاوم سازی» و یا «تخریب و بازسازی» هستند.
وی ادامه داد: هماکنون استان تهران نیازمند احداث 1115 فضای آموزشی با 16 هزار و 725 کلاس درس است؛ در شهر تهران نیازمند ساخت 611 واحد آموزشی 15 کلاسه و در شهرستانهای استان تهران نیازمند ساخت 504 فضای آموزشی 15 کلاسه هستیم.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت: در حال حاضر سرانه فضاهای آموزشی در استان تهران 4.52 مترمربع به ازای هر دانشآموز است؛ میانگین سرانه آموزشی کشور 5.18 و میانگین سرانه استاندارد آموزشی 8.39 است؛ این آمار نشان میدهد که سرانه فضای آموزشی استان تهران از میانگین کشوری هم پایینتر است و نشان دهنده نیاز به ساخت فضاهای آموزشی جدید است.
وی ادامه داد: هماکنون مناطق 15، 17 و 4 در شهر تهران و مناطق پردیس، بهارستان و شهریار در شهرستانهای استان تهران کمترین سرانه فضاهای آموزشی را نسبت به دیگر مناطق دارند، اما مناطق پر تراکم شهر تهران مانند منطقه 5 و حوالی شهرداری منطقه 22 یکی از مناطقی است که توجه ویژهای به آن داریم.
شهری تصریح کرد: در مهر امسال مجموعاً 9 واحد آموزشی با 148 کلاس درس در سایتهای مسکن مهر پرند، پردیس، پاکدشت و شهریار تحویل آموزش و پرورش شد تا مقداری از مشکلات فضاهای آموزشی مرتفع شود، اما همچنان در سایتهای مسکن مهر کار ساخت فضاهای آموزشی در حال انجام است و اکنون 36 واحد آموزشی با 486 کلاس درس در مسکن مهر پرند، پردیس، پیشوا، شهریار، ملارد و فیروزکوه در دست ساخت است.
*** فرسودگی 23 هزار کلاس درس در استان تهران
فارس: این روزها خیلی بحث از فضای فرسوده مدارس میشود و خانوادهها بسیار نگران هستند؛ در حال حاضر وضعیت مدارس فرسوده تهران چگونه است؟
در حال حاضر حدود 23 هزار کلاس درس استان تهران فرسوده هستند و نیازمند «مقاوم سازی» و یا «تخریب و بازسازی» هستند.
فارس: اگر حادثهای مانند زلزله در روز اتفاق بیفتد جان چند دانش آموز در خطر است؟
به نظرم این تعبیر خیلی مناسب نیست. همانطور که استحضار دارید، در حوادث طبیعی مانند زلزله بیشترین ساختمانهایی که مقاومت داشتهاند، مدارس بوده است. ضمن اینکه تمام فضاهای آموزشی که حداقل در 10 سال گذشته احداث شده است، در برابر زلزله از ایمنی کافی برخوردارند. فقط بخشی از کلاسهای درس هستند که در صورت بروز زلزله امکان آسیب دارند.
ذکر این نکته هم حائز اهمیت است، مدارسی که ایمنی کافی نداشته باشند از چرخه آموزش خارج و در نوبت «تخریب و بازسازی» قرار میگیرند، اما برای بازسازی همین تعداد کلاس درس فرسوده اعتباراتی نیاز است که در این بخش عزم مجلس برای تحقق 3 میلیارد دلاری که برای بازسازی مدارس فرسوده در برنامه ششم توسعه مصوب شده است را طلب میکند.
*** سرانه فضای آموزشی استان تهران از میانگین کشوری هم پایینتر است
فارس: سرانه فضای آموزشی در شهر تهران و استان تهران چگونه است؟
هماکنون استان تهران نیازمند احداث 1115 فضای آموزشی با 16 هزار و 725 کلاس درس است. بدان معنا که در شهر تهران نیازمند ساخت 611 واحد آموزشی 15 کلاسه و در شهرستانهای استان تهران نیازمند ساخت 504 فضای آموزشی 15 کلاسه هستیم.
در حال حاضر سرانه فضاهای آموزشی در استان تهران 4.52 مترمربع به ازای هر دانشآموز است؛ میانگین سرانه آموزشی کشور 5.18 و میانگین سرانه استاندارد آموزشی 8.39 است. این آمار نشان میدهد که سرانه فضای آموزشی استان تهران از میانگین کشوری هم پایینتر است و نشان دهنده نیاز به ساخت فضاهای آموزشی جدید است.
*** کمترین سرانه فضاهای آموزشی تهران به مناطق 15، 17 و 4 اختصاص دارد
فارس: بیشترین کمبود مدارس در کدام مناطق شهر و شهرستانهای تهران وجود دارد؟
هماکنون مناطق 15، 17 و 4 در شهر تهران و مناطق پردیس، بهارستان و شهریار در شهرستانهای استان تهران کمترین سرانه فضاهای آموزشی را نسبت به دیگر مناطق دارند، اما مناطق پر تراکم شهر تهران مانند منطقه 5 و حوالی شهرداری منطقه 22 یکی از مناطقی است که توجه ویژهای به آن داریم، زیرا متاسفانه انبوه سازیهای فراوان باعث شده است که موضوع احداث فضاهای آموزشی فراموش شود.
*** مهر امسال 148 کلاس درس در مسکنهای مهر پرند، پردیس، پاکدشت و شهریار تحویل شد
فارس: مشکل مدارس مسکن مهر و انبوه سازی در چه وضعیتی است؟
یکی از مشکلاتی در این سالها بخش فضاهای آموزشی را تحت الشعاع قرار داده است، انبوه سازیهایی است که ضوابط مربوط به پیشبینی ساخت مدارس را رعایت نکردهاند و مشکلات بسیاری را برای تأمین فضای آموزشی مورد نیاز به وجود آورده است.
در مهر امسال مجموعاً 9 واحد آموزشی با 148 کلاس درس در سایتهای مسکن مهر پرند، پردیس، پاکدشت و شهریار تحویل آموزش و پرورش شد تا مقداری از مشکلات فضاهای آموزشی مرتفع شود، اما همچنان در سایتهای مسکن مهر کار ساخت فضاهای آموزشی در حال انجام است و اکنون 36 واحد آموزشی با 486 کلاس درس در مسکن مهر پرند، پردیس، پیشوا، شهریار، ملارد و فیروزکوه در دست ساخت است.
فارس: چه تعداد شکایت از انبوه سازان در حال پیگیری است؟ چه تعداد به نتیجه رسیده است؟
موضوع شکایت از انبوهسازان از سوی آموزش و پرورش پیگیری میشود و نوسازی مدارس متولی احداث فضاهای آموزشی است، اما در صورتی که قانون شوراهای آموزش و پرورش مبنی بر اینکه به ازای ساخت هر 200 واحد مسکونی توسط انبوه ساز باید یک واحد آموزشی احداث شود، رعایت و انجام شده بود، امروز با مشکلات فراوان و عدیده در انبوهسازیهایی که عمدا در منطقه 5 آموزش و پرورش و 22 شهرداری است، روبهرو نبودیم.
*** اول مدرسه بود بعد پمپ بنزین ایجاد شد
فارس: چند وقت پیش خبری از وجود یک مدرسه در کنار پمپ بنزین منتشر شد، مگر قوانین احداث مدرسه وجود ندارد؟
مدرسه مذکور در منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران قرار دارد و اکنون قدمت این مدرسه به 40 سال میرسد. پس نشان دهنده است که مدرسه سالیان سال در آن محل وجود داشته است و متأسفانه پمپ بنزین در این یکی دوسال مجوز فعالیت در جوار این مدرسه را اخذ کرده است، البته پیگیری دلایل و چرایی موضوع با آموزش و پرورش منطقه 14 به عنوان بهرهبردار مدرسه است.
فارس: چقدر در احداث مدارس مکانیابی صورت میگیرد؟
قبل از احداث هر فضای آموزشی، مناطق آموزش و پرورش بر اساس نیازمندی، مکان مدرسه را به نوسازی مدارس اعلام میکنند و دستگاه نظارت نوسازی مدارس تمام موارد و جوانب ایجاد مدرسه در مکان اعلامی را بررسی و نتیجه را گزارش میدهد. آنچه به عهده نوسازی مدارس است مطابق یک فرایند کاملاً مشخص انجام و در نهایت منجر به ساخت یک واحد آموزشی میشود.
فارس: چه تعداد مدرسه بدون استفاده در تهران وجود دارد؟
مدارسی که ساخته میشوند، به بهرهبردار آن یعنی آموزش و پرورش تحویل میشود؛ بعد از تحویل، آموزش و پرورش برای مدرسه تصمیم گیری میکند، لذا اگر مدارسی بدون استفاده و یا حتی خالی باشد، در اختیارات آموزش و پرورش است.