حاشیه‌ و متن نمایش فیلمی به بهانه‌ی روز جهانی ایدز

خبرگزاری ایسنا: طبق گزارش رسیده، فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» جدیدترین اثر مسعود جعفری جوزانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران 10 آذر ماه به بهانه‌ی روز ایدز به نمایش درآمد.

بعد از اکران فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت»، عوامل این فیلم روی صحنه آمدند و در ابتدای این نشست، دکتر مهدی نوروزی مدیر امور هنری و فوق برنامه فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هر چقدر نسبت به ارتقای آگاهی و سلامت جامعه، برنامه‌ریزی بیشتری بشود؛ خیلی تأثیرگذار خواهد بود و بایستی بتوانیم از هوشمندی و رشد ویروس‌ها جلوگیری بکنیم. خیلی خوشحالم که آقای مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینمای ایران نیز با هنر خودشان بر روی موضوع ایدز کار کرده‌اند و این حرکت ایشان باعث شد که این تابوی ایدز شکسته شود و باعث شد که ما یک قدم به جلو گام برداریم.

«پشت دیوار سکوت» در حوزه اجتماعی‌شدن سلامت حائز اهمیت است

وی همچنین گفت: ساخت فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» در حوزه اجتماعی‌شدن سلامت، حائز اهمیت است و همچنین همکاری هنرمندان و بخش‌های علمی و مؤسساتی همچون انجمن احیاء ارزش‌ها، باعث پدید آمدن گفتمان در جامعه وسلامت اجتماعی شده است. می‌خواهیم از دانشگاه‌ها به بیرون بیاییم و واقعاً ما به دنبال اجتماعی‌شدن سلامت هستیم؛ چون بحث پیشگیری یک اصل عمومی برای ریشه‌کن کردن بیماری‌ها است.

کار هنرمندان افشاء و تاباندن نور به حقیقت است

در ادامه این نشست، مسعود جعفری جوزانی از نویسندگان و کارگردان «پشت دیوار سکوت» گفت: این فیلم بر اساس زندگی و خاطرات یک مددکار ساخته شده است؛ منظور آنکه جوانان صادق و عاشقی، مثل همین خانم صالحی همواره در بزنگاه تاریخ به داد ایران و ایرانی رسیده‌اند و این همان راز بزرگ پایداری و ماندگاری این جاودانه خاک مقدس است. اما به موازات و همدوشی این تلاش سازنده و پر فروغ، این واقعیت تلخ هم وجود دارد که گروهی از ما که به دلایل نه چندان قابل توجیه، روی صندلی‌های حامل قدرت می‌نشینیم و برای مردم تصمیم‌های بیهوده و گاهی خطر آفرین می‌گیریم. یعنی با نادیده گرفتن دیگران و اصالت دادن به اندیشه خود، فکر می‌کنیم اگر حقیقت را کتمان کنیم؛ خدمت کرده‌ایم و این عمل، موجب سالم ماندن جامعه می‌شود. به نظرم تفاوت سینما و هنرمندان با بیشتر سیاستمداران در همین نگرش و جمله نهفته است، که کار بیشتر سیاستمداران کتمان حقیقت، ولی کار هنرمندان افشاء و تاباندن نور به حقیقت و قراردادن آن در مظان افکار عمومی است.

کتمان حقیقت، جهل و تاریکی به همراه دارد

وی همچنین گفت: گذشته نشانگر این واقعیت است که کتمان حقیقت، جهل و تاریکی و خرافات به همراه دارد چرا که آدم جاهل و خرافاتی از هر پدیده ناشناخته هیولا درست می‌کند؛ این هیولا‌های خیالی زائیده ذهن خرافاتی بیمار است. جهل ترس به‌وجود می‌آورد. آدم جاهل، از هر چیزی می‌ترسد. اما آدم‌های دانا و دانشمند وآدم عاقل هر پدیده ترسناکی را زیر میکروسکوپ قرار می‌دهد؛ اطرافش را می‌سنجد و برایش چاره‌ای می‌اندیشد و از آن پلکانی به وراء و تکامل انسان برمی‌دارد. در نتیجه، علم پدید می‌آید. من باور دارم انسان بر هر چیزی در این عالم فائق خواهد آمد. حقیقت، علم و پدیدآوردنده افکارنوین است و خوشبختانه من این واقعیت را دیده‌ام و هیچ نگرانی ندارم.

ما تابوی ایدز را شکستیم؛ هر تابویی به‌راحتی شکسته می‌شود

کارگردان سریال «در چشم باد» در پایان سخنانش اظهار داشت:، چون در حوزه بیماری ایدز یا «اچ آی وی/ ایدز» HIV / Aids با چشمان خود دیدم که در داخل ایران، جوان‌هایی هستند که با همه وجودشان داوطلب شده‌اند تا آن را ریشه‌کن کنند و بیماران را به زندگی اجتماعی برگردانند. برای من بسیار شیرین و جذاب بود وقتی دریافتم که بیشتر این داوطلبان زنان دلاور وطنم هستند. آن‌ها بدون ترس به خانه این بیماران رفت و آمد می‌کنند. طبیعی است که امثال من تحت تأثیر این همه خلوص و شهامت مددکاران قرار بگیریم. کاری که ما در سینما انجام می‌دهیم همین است. وقتی به حقیقتی پی می‌بریم؛ همه تلاش و کوشش خود را بکار می‌گیریم تا آن را آشکار کنیم. یعنی به جای پنهان کاری درد را به مردم نشان بدهیم. کار ما سبب می‌شود سلول‌های فعال جامعه، کنش‌گران و کسانی که به دنبال حقیقت هستند؛ خودشان بقیه کار‌ها را به پیش ببرند. ما با ساخت «پشت دیوار سکوت» در جامعه تابوی ایدز را شکستیم؛ و نشان دادیم که هر تابویی به‌راحتی شکسته می‌شود.

خوشحالم که با دانشجویان «پشت دیوار سکوت» را دیدم

در بخش دیگری از این برنامه، سحر جعفری جوزانی نویسنده و بازیگر فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» گفت: خیلی خوشحالم که با دانشجویان علوم پزشکی فیلم را دیدم، خیلی ممنونم که فیلم را دیدید. موضوع اصلی و درسی که من از این کار گرفتم این است که هنوز هستند جوان‌ها و زنان کنش‌گری مثل خانم صالحی که من نقش ایشان را بازی کردم، و ایشان این نقش را زندگی کرده‌اند. یعنی دیدم که او و دوستان کارشان از صمیم قلب و با خلوص واقعاً به بیمارانی که ایدز یا «اچ آی وی/ ایدز» HIV / Aids داشتند؛ خیلی نترس و شجاع کمک می‌کردند.

امید در بیمار مبتلا به ایدز باعث می‌شود به زندگی برگردند

وی همچنین گفت: خود ترس معقول، چیز بدی نیست، اگر انسان نترسد؛ هیچوقت به دنبال کشف چیزی نمی‌رود. ما از یک چیزی که آگاهی نداریم؛ می‌ترسیم و وقتی آگاهی پیدا کردیم ترسمان می‌ریزد و آن موقع است که می‌توانیم با آن روبرو شویم و آن را کشف بکنیم. من وقتی‌که متوجه شدم رفت و آمد و نشست و برخاست با یک مبتلا به ایدز به این سادگی من را مبتلا نمی‌کند؛ پس می‌توانم با او کار بکنم و با او حرف بزنم. می‌توانم به او امید به زندگی بدهم؛ آن وقت است که «سی. دی. 4» خونش بالا می‌رود و امید به زندگی در او زیاد می‌شود. امید در بیمار مبتلا به ایدز باعث می‌شود به زندگی برگردند. امید به زندگی در بیمار مبتلا به ایدز انگیزه کار و تلاش در جهت بهبود کیفیت زیستن و حتی ازدواج و تشکیل خانواده پر نشاط می‌دهد.

فیلمساز از طریق اثرش به جامعه، آگاهی می‌دهد

سحر جعفری جوزانی در پایان سخنانش گفت: به هر حال، پنهان کاری و نشان ندادن این چیز‌ها به نظر من اشتباه بزرگی است؛ فیلمساز از طریق اثرش به جامعه، آگاهی می‌دهد.

جعفری جوزانی با ساخت «پشت دیوار سکوت» خیلی خوب به موضوع ایدز پرداختند

در ادامه این برنامه، خسرو منصوریان بنیانگذار و مدیر گروه احیاء گفت: امروز آقای جعفری جوزانی با ساخت فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» خیلی خوب به موضوع «اچ آی وی/ ایدز» پرداختند و بازیگران این فیلم از جمله؛ سحر جعفری جوزانی و آرمان درویش در نقش مددکار اجتماعی به‌خوبی به ایفای نقش پرداختند که روی تک تک مخاطبان اثر می‌گذارد. واقعاً دست آقای جوزانی و همکارانش درد نکند که این فرصت را به ما و شما دادند تا از امروز به بعد در جامعه، یک پیام‌آور آگاهی باشیم. امیدوام همه با هم در این راه، موفق باشیم و کارمان را به نحو احسن انجام بدهیم. تا فردای ایران، سرافراز و عاری از وجود کودک متولد به بیماری ایدز باشد.

از بودن در کنار آقای جوزانی تجربیات زیادی به‌دست آوردم

در بخش دیگری از این برنامه، آرمان درویش بازیگر فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» گفت: برای من افتخار بود که در این اثر آقای مسعود جعفری جوزانی در کنار بازیگران باتجربه سینمای ایران حضور داشته باشم. امیدوارم هر آنچه که ایشان به من دستور دادند را خوب اجرا کرده باشم؛ از بودن در کنار استادجوزانی تجربیات زیادی به‌دست آوردم، بی‌گمان در آینده، روهروی راهم خواهد بود.

در ادامه این نشست، دکتر محمدهادی کریمی گفت: امروز که روز جهانی ایدز است، خیلی خوشحالم که در کنار شما همکاران خودم حضور دارم و برای بیستمین بار فیلمی را با اشتیاق دیدم و به تماشای آن نشستم. «پشت دیوار سکوت» فقط یک فیلم درباره بیماری ایدز نیست؛ درباره تمام دیوار‌های سکوتی است که ما بین خودمان و بسیاری از چیز‌ها قرار دادیم. راجع به تک تک مسائلی است که آن‌ها را تابو فرض می‌کنیم و آن‌ها را بایکوت خبری می‌کنیم. در مورد آن‌ها بحث و اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم. حتی فراتر از این‌ها تمام ترس‌هایی که به شکل فوبیا یا ترس‌های مرضی ممکن است که در ذهن جامعه حتی وجود داشته باشد.

بایستی دیوار سکوت و دیوار بیم بشکند

وی همچنین گفت: «پشت دیوار سکوت» فیلمی درباره همه اینهاست و نشان می‌دهد دیوار سکوت، که من اسم آن را دیوار بیم می‌گذارم بایستی به هر حال بشکند؛ تا نشکند ما به آن سوی دیوار نمی‌رویم و تا به آن سوی دیوار نرویم رهایی و رستگاری با ما نخواهد بود. خیلی خوشحالم درباره بیماری ایدز فیلمی توسط آقای جعفری جوزانی ساخته شده است که مشحون از وقایع بسیار تلخ است، اما این تلخی مثل یک طعم و مزه آمده است و ما در پایان، با یک رستگاری و پرواز و با یک پالایش روحی با پرده نقره‌ای خداحافظی می‌کنیم.

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما در ادامه افزود: و این به نظر من فقط از یک استاد مسلم سینما برمی‌آید که بتواند در 90 دقیقه تلخی‌های پی‌درپی که در جامعه وجود دارد را خیلی عریان و واقعی بازسازی کند؛ تا جایی که ما خیلی خوب تشخیص ندهیم که کجا واقعی بود، کجا مستند بود و کجا بازسازی بود؛ و در پایان با حسی که من خواهم ساخت، با حسی که من این دیوار را خواهم شکست، حسی که رشد خواهم کرد، حسی که این جهان از مردمک چشم من هم می‌تواند تعریف شود و حسی که هر اتاقی می‌تواند مرکز جهان باشد.

دکتر محمدهادی کریمی در پایان سخنانش تأکید کرد: در زمانی‌که سینما به سمت تخدیر و رؤیاپردازی رؤیافروشانه کوچکی رفته است تا همه را راضی کند؛ در جایی‌که هستند و نسبت به وضع موجودی که دارند، فیلمی مثل «پشت دیوار سکوت»، فیلم بسیار بزرگی است که حتی اگر حس رؤیاپردازی ما را هم به حرکت و خیزش درمی‌آورد؛ این رؤیا برای رسیدن به قله‌هایی است که ما باید برای نیل به خود واقعی به جامعه خودمان به آن برسیم. «پشت دیوار سکوت» بسیار شبیه شعری از آقای دکتر شفیعی کدکنی است که خیلی دوست دارم و دلم می‌خواهد آن را برای حسن ختام بخوانم.

سعی کردیم وظیفه خود در مقابل جامعه را ادا کنیم

در ادامه این نشست، فتح‌الله جعفری جوزانی تهیه‌کننده و بازیگر فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» گفت: خوشحالم در موقعیتی که ویروس غریبی به جان فرهنگ این مملکت افتاده است؛ در موقعیتی که صرفا پول درآوردن و دست به هر لودگی‌زدن برای اینکه یک فیلم فروش بیشتری داشته باشد، ما سعی کرده ایم بخشی از وظیفه‌ای که در مقابل جامعه بر گردن داشتیم را ادا بکنیم.

20 سال پیش در «آژانس دوستی» اولین کسی بودیم که به بیماری ایدز پرداختیم

وی همچنین گفت: البته ما در سال 1376 حدود 20 سال پیش، در یکی از قسمت‌های سریال «آژانس دوستی» اولین کسی بودیم که به بیماری ایدز پرداختیم. با وجود این که در طی 20 سال گذشته، این سریال بار‌ها از شبکه‌های مختلف مجددا پخش شده، قسمت مربوط به ایدز را دیگر پخش نکردند. ظاهرا در صدا و سیما به جای پیشرفت در این مدت، پسرفت کرده‌ایم.

تقدیر از مسعود جعفری جوزانی عوامل فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت»

در پایان این مراسم، انجمن علمی دانشجویان پزشکی و مدیریت امور هنری و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اهدای لوح نقدیر و هدایایی از مسعود جعفری جوزانی کارگردان «پشت دیوار سکوت» و عوامل این فیلم تقدیر کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان