ماهان شبکه ایرانیان

دلایل واگذاری آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای به وزارت علوم

خبرگزاری تسنیم: حمیدرضا حاجی بابایی گفت: باید ساختار جدید نظام آموزشی را با دیدگاهی کل‌نگر، جامع، یکپارچه و همه جانبه نگری به تحلیلی صحیح و جامع دست یافت. در ساختار قدیم نظام آموزشی، آموزش‌های مهارتی در شاخه فنی وحرفه‌ای و کاردانش با موانع جدی روبرو بودند.

وی در تبیین این موضوع عنوان کرد: دوره دو ساله در هنرستان‌ها، نبودن دوره پیش دانشگاهی در شاخه آموزش‌های مهارتی باعث ایجاد نگرش منفی والدین به تحصیل فرزندانشان در این شاخه شده بود. محرومیت دانش‌آموختگان هنرستانی از شرکت در کنکور به علت نداشتن گواهینامه دوره پیش دانشگاهی (دیپلم 11 ساله) این نگرش منفی را دامن زده بود.

وزیر اسبق آموزش وپرورش به فشردگی جدول برنامه درسی در توجه به دوره دوساله و در نهایت کاهش کیفیت دروس کارگاهی و عملی نیز به عنوان یکی دیگر از آسیب‌های این دوره اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر مهندسین زبده با تحصیلات عالی (کارشناسی ارشد و بالاتر) که به عنوان هنرآموز در هنرستان‌ها اشتغال داشتند انگیزه‌ای برای ادامه خدمت در هنرستان نداشتند و عملا با تحت فشار قرار دادن مدیران آموزش وپرورش هنرستان‌ها را خالی می‌کردند و به آموزشکده‌ها می‌رفتند.

حاجی بابایی عنوان کرد: وابستگی آموزشکده‌ها به وزارت آموزش و پرورش بهانه‌ای برای آموزش عالی شده بود و با توجه به اینکه آموزشکده‌ها به آموزش وپرورش وابسته بودند برای مدارک فارغ التحصیلان، اعتبار مدارک دوره‌های دانشگاهی را قائل نبودند و مورد توجه واقع نمی‌شد.

وی افزود:در مقوله اختصاص اعتبارات مورد نیاز آموزشکده‌ها نیز با توجه به این که عملا به هر دانشجوی این مراکز یک پنجم دانشجویان شاغل به تحصیل در آموزش عالی سرانه اختصاص می‌یافت مشکلات زیادی برای آموزش وپرورش ایجاد شده بود که نارضایتی پرسنل و دانشجویان را به دنبال داشت. از سوی دیگر آموزشکده‌ها تنها قادر به جذب کمتر از یک دهم دانش‌آموزان هنرستانی از طریق آزمون اختصاصی بود که بیرون ماندن دانش‌آموزان از گردونه آموزش باعث کاهش گرایش آن‌ها به هنرستان شده بود.

وی تاکید کرد: متاسفانه آموزشکده‌ها به جای ایجاد ارتباط ارگانیکی وایفای نقش مکمل برای هنرستان‌ها با راه‌اندازی دوره‌های کاردانی و بعضاً کارشناسی از هدف اولیه خود دور شده بودند.

اعتبارات از جیب آموزش‌وپرورش در اختیار وزارت علوم

وزیر اسبق آموزش وپرورش گفت: ورود آموزش وپرورش به دانشگاهداری باعث شده بود به جای آن که باری از روی دوش آموزش وپرورش برداشته شود، اعتبارات از جیب آموزش وپرورش در اختیار وزارت علوم قرار گیرد. خروجی سیستم آموزشکده‌ها نیز فارغ التحصیلانی بود که وارد آموزش وپرورش نمی‌شدند، زیرا تربیت دبیر فنی وظیفه دانشگاه شهید رجایی بود.

حاجی بابایی بیان کرد: برخلاف اظهارات اشتباه برخی از افراد هیچ هنرستانی به دلیل ساختار بسته آموزشکده‌ها نمی‌توانست از امکانات و تجهیزات آن‌ها استفاده کند. حتی مدیران کل آموزش وپرورش استان‌ها در انتخاب روسای آموزشکده‌ها نقشی نداشتند وآن‌ها خود را نهاد دانشگاهی مستقلی می‌دانستند که فقط از امکانات ومنابع آموزش وپرورش استفاده می‌کردند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده مشکل تبعیض در سرانه دانشجویی، حقوق پرسنل واعضای هیئت علمی آموزشکده‌ها با مصوبه مجلس برطرف شد و ما شاهد دانشگاهی مستقل در کشور هستیم که با عنوان دانشگاه فنی وحرفه‌ای دانش آموزان هنرستان‌ها نیز می‌توانند با افتخار وارد آن دانشگاه شده و مدرک مورد تایید وزارت علوم را دریافت کنند.

وی افزود: در نظام جدید آموزشی همه دیپلمه‌ها اعم از شاخه نظری یا مهارتی در آموزش و پرورش بی هیچ تبعیضی به طور مساوی در طی 12 سال تحصیل موفق به اخذ دیپلم می‌شوند. در سال 1390 با جذب بیش از 23 هزار نفر مهندس برای هنرستان‌ها گام‌های بلندی را در راستای ارتقای منابع انسانی برداشتیم.

حاجی بابایی ادامه داد: برای اولین بار مستقل از اعتبارات نوسازی ردیف اعتباری پایداری را ویژه تجهیز هنرستان‌ها در سرفصل بودجه‌ای دولت ایجاد کردیم که متاسفانه دوستان در طی سال‌های اخیر نتوانستند دولت را قانع کنند و این اعتبار رشد قابل توجهی نداشته است.

وزیر اسبق آموزش وپرورش گفت: برای اولین بار پس از انقلاب در طول دوسال پایانی مسئولیتم تعداد هنرستان‌ها از 4500 به بیش از 6000 هنرستان رسید و سهم دانش‌آموزان هنرستانی در دوره متوسطه از حدود 33 درصد به بیش از 44 درصد رسید. آموزشکده‌ها و امکانات آن‌ها بر خلاف هیاهوی عده‌ای به تاراج نرفته بلکه بر اساس مصوبه مجلس در خدمت فرزندان این کشور در شاخه آموزش‌های مهارتی است.

تمام کاستی‌ها به گذشته حواله داده می‌شود

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان کرد: با تغییرات اعمال شده، دانش‌آموزان هنرستانی البته این بار با انگیزه تحصیلات دانشگاهی از امکانات آموزشکده‌ها استفاده می‌کنند همچنین مدارک تحصیلی آن‌ها اعتبار بیشتری پیدا کرده و استادان و کارکنان به جایگاه خود رسیده‌اند.

وی یادآور شد: برخی همچنان تلاش می‌کنند تمام کاستی‌ها در حوزه مدیریتی خود را به گذشته سوق دهند، در طول 6 سال گذشته مدیریت آموزش و پرورش تنها با تکیه بر گفتار درمانی، در عمل تامین و تربیت "هنرآموز" برای بخش آموزش‌های مهارتی را نادیده گرفته است. به گونه‌ای که به اعتراف رئیس وقت مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال 1396، هنرستان‌ها حداقل با کمبود 36 هزار هنرآموز و استادکار روبرو بوده است.

حاجی بابایی گفت: متاسفانه سالهاست پارادایم داشتن نیروی مازاد در آموزش و پرورش موجب شده است که این وزارتخانه دستاوردی جز شتاب بخشیدن به خصوصی سازی و به خطر انداختن امنیت و معشیت شغلی یک میلیون معلم به همراه نداشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان