آنچه عوض دارد، گله ندارد؛

سکوت وزارت خارجه ایران در مقابل اعتراضات گسترده در فرانسه+ فیلم

ایران بارها کشورهای دیگر را از مداخله در امور خود منع کرده، ولی این رویکرد سلبی بازدارنده نبوده است. قرار نیست سکوت وزارت خارجه درباره اعتراضات مردمی در فرانسه بشکند؟

سرویس جهان مشرق- کمتر از یک سال پیش وقوع تظاهرات اعتراض‌آمیز در شهرهای مختلف ایران موجی از واکنش‌ها در کشور را در پی داشت، از جمله از سوی وزارت خارجه فرانسه. حالا اما با وقوع اعتراضات گسترده و برخورد خشونت‌آمیز پلیس فرانسه با آن در شهرهای مختلف آن کشور، سکوت محض هدیه وزارت خارجه ما به فرانسوی‌ها شده است.

اوایل ژانویه 2018 میلادی بود که وزیر خارجه فرانسه از «تعداد قربانیان و بازداشت‌شدگان» در اعتراضات ایران ابراز نگرانی کرد و گفت «حق اعتراضِ آزادانه یکی از حقوق بنیادین است». وی ادامه داد حقوق بشر یکی از اولویت‌های اصلی در گفتگوهای فرانسه با مقامات ایران در هفته‌های بعد خواهد بود.

پاریس در اقدام بعدی، اگر چه نه به صراحت اما به گونه‌ای وانمود کرد که لودریان وزیر خارجه به نشانه اعتراض نسبت به برخورد نیروهای انتظامی ایران با معترضان سفر خود به تهران را به تعویق انداخته است. حتی زمانی که نشست شورای امنیت با موضوع اعتراضات داخلی ایران تشکیل شد، نماینده فرانسه اگر چه تشکیل چنان جلسه‌ای با موضوع داخلیِ یک کشور را که ارتباطی با «تهدید نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی» ندارد، اشتباه ارزیابی کرد، اما همزمان گفت «ما از اتفاقات روزهای اخیر در ایران نگرانیم».

حالا در این روزها و در حالی که اعتراضات گسترده مردم فرانسه در شهرهای مختلف آن کشور، دولت را به زانو درآورده و آماده مذاکره کرده است، نه تنها وزیر خارجه ما بلکه سخنگوی وزارت خارجه نیز حاضر نمی‌شود برخورد خشن پلیس با تظاهرات و عدم اعطای مجوز برای تجمع در پاریس و در پایتخت کشوری که «حقوق بشر» یکی از «اولویت‌های اصلی» آن است، محکوم کند. محکومیت پیش‌کش، حتی از ابراز نگرانی نیز خبری نیست و مشخص نیست چنین رویکردی نسبت به دولت‌های اروپایی چگونه با منافع ملی یا اصول سیاست خارجی همخوان است!؟

یورونیوز گزارش داده نانت، تولوز و تارب نیز حالا صحنه اعتراضی است که دو هفته گذشته در پاریس رسانه‌ای شد. وزیر کشور فرانسه گزارش داده که تا کنون نزدیک به 300 نفر دستگیر شده و بیش از 100 نفر زخمی شده‌اند که یکی از آنها به دلیل ضربه به سرش در کما است. آیا وزارت خارجه منتظر است تا آمریکا موضوع اعتراضات مردم فرانسه را به شورای امنیت ببرد تا حاضر شود چند جمله‌ای نسبت به آن ابراز نگرانی نماید؟

فیلم هجوم چندین پلیسِ فرانسویِ باتوم به دست به یک تظاهرکننده که در حال فرار بود

منابع

https://www.washingtonpost.com/video/world/iran-protests-france-criticizes-us-over-un-meeting/2018/01/06/d7e64c8a-f2f7-11e7-95e3-eff284e71c8d_video.html?utm_term=.252aaccd4f18

https://en.annahar.com/article/724078-france-expresses-concern-over-iran-protests

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/france-expresses-concern-over-iran-protests

https://www.efe.com/efe/english/world/288-arrested-100-injured-in-paris-yellow-vest-protest/50000262-3830276

https://www.euronews.com/2018/12/01/yellow-vest-protests-close-tunnel-on-french-italian-border

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر