کمک کنید کودکانتان شب ادراری را متوقف کنند

شب ادراری و خیس کردن رخنخواب در شب برای کودکان به طور معمول اتفاق خواهد افتاد. اما نباید اصلا نگران باشید. می توانید با روش های ساده به کودکان خود کمک کنید که شب ادراری را متوقف نمایند.

با وجود این واقعیت که ممکن است فرزندتان کاملا رفتن به دستشویی را یاد گرفته است، شب ادراری و خیس کردن رختخواب هنوز هم ممکن است در بین سنین 4 تا 7 سال رخ دهد. تقریبا 15٪ از کودکان در این دوره حداقل دو بار در هفته شب ادراری را تجربه خواهند کرد. بنابراین لطفا به یاد داشته باشید که این امر کاملا طبیعی است. اما روش هایی وجود دارد که به کودکتان کمک می کند شب ادراری خود را متوقف کند. اگر با این روش ها به نتیجه کافی نرسیده و یا شب ادراری کودکتان به صورت مداوم تکرار شد، حتما باید با پزشک مشورت نمایید.

 

شب ادراری کودکان

 

1. دفعات مصرف نوشیدنی قبل از خواب را کاهش دهید

برای جلوگیری از پرشدن مثانه کودک در طول شب، مهم است که مقدار مایعاتی که در اوایل بعد از ظهر و درست قبل از خواب مصرف می شود، کنترل کنید. اجازه دهید آنها هنگام صبح و زمان ناهار به اندازه کافی مایعات بنوشند و سپس مقدار آن را به آرامی کاهش دهید. همچنین برای یک کودک حیاتی است که هر شب قبل از خواب حتما مثانه خود را تخلیه نماید. این برنامه را به عنوان روال حتما در برنامه کودکتان قرار دهید.

 

2. مواد غذایی تحریک کننده مثانه را حذف کنید

انواع خاصی از مواد غذایی وجود دارد که می تواند مثانه را در کودکان تحریک کند و موجب حوادثی در هنگام خواب شود. زیرا آنها کنترل کافی روی دستگاه مثانه ندارند. از غذاهایی که بیش از حد اسیدی هستند مانند آبمیوه های حاوی لیمو، نارنج، آناناس، سیب دوری کنید. همچنین اجتناب از محصولات لبنی مانند شیر یا ماست لازم است. چرا که لبنیات باعث می شود که کودک شما احساس خواب آلودگی بیشتری داشته و مانع از بیدار شدن در هنگام پر شدن مثانه گردد. همچنین از شکلات داغ، چای و یا هر نوشیدنی گازدار که ممکن است شامل بیش از حد قند یا کافئین باشد اجتناب کنید.

 

3. در اواسط شب او را برای خالی کردن مثانه بیدار کنید

کودکان به طور طبیعی دارای خواب سنگین هستند. بنابراین گاهی وقت ها که مثانه پر می شود، باید بیدار شوند. بهترین ایده این است که آنها را در اواسط شب بیدار کرده تا مثانه خود را خالی کنند. این امر به آنها کمک خواهد کرد که بیشتر در معرض هشدار قرار بگیرند و از اواسط شب بیدار شوند تا به تنهایی این کار را انجام دهند. شما می توانید تعداد دفعاتی را که کودکتان در طول روز به دستشویی می رود محاسبه کرده و دقیقا در زمان مشخص او را بیدار نمایید. به این ترتیب او یاد خواهد گرفت که برای خالی کردن مثانه بیدار شود.

 

شب ادراری کودکان

 

4. منیزیم برنامه غذایی را دو برابر کنید

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز ملی بالینی، یکی از دلایلی که کودکان ممکن است از بروز شب ادراری رنج ببرند؛ کمبود منیزیم در رژیم غذایی ان ها خواهد بود. کمبود منیزیم سیستم عصبی را کمتر پاسخگو می کند، بنابراین کودک وقتی که نیاز به استفاده از توالت دارد، آگاه نیست. نیازی به استفاده از مکمل های دارویی نیست. فقط منیزیم بیشتری را به رژیم غذایی اضافه کنید. غذاهایی که غنی از منیزیم هستند، دانه های کنجد، آووکادو، موز، ماهی قزل آلا، حبوبات هستند.

 

5. یک دفترچه یادداشت تهیه کنید

درست مانند هر پزشک، همه چیز را که در طول روز اتفاق افتاده دنبال کرده و یادداشت نمایید. این به شما کمک خواهد کرد که عادات، فعالیت ها، غذاها و مصرف مایعات و سلامت احساسی و روانی کودک را کنترل کنید. همچنین به شما کمک خواهد کرد تا متوجه شوید چه چیزی ممکن است موجب شب ادراری خواهد شد. شاید مواد غذایی خاصی ممکن است باعث تحریک آنها شود. مهم است که هر روز هر چیزی را بنویسید تا به شما کمک کند که علت اصلی شب ادراری کودکتان را متوجه شوید.

 

6. با کودک خود صحبت کنید

در این شرایط گپ زدن با فرزندتان درمورد احساس و وضعیت عاطفی او بسیار مهم خواهد بود. لازم نیست حتما راجع بع خیس کردن رختخواب با او صحبت نمایید. اگر آنها تغییری در زندگی شان داشته باشند مانند مدرسه یا هر وضعیت عاطفی دیگری که ممکن است موجب ایجاد استرس یا اضطراب شود، بنابراین ممکن است باعث شب ادراری آن ها گردد. اجاره ندهید احساس شرمندگی کرده و گوشه گیری کنند. سعی کنید حس پشتیبانی شما کاملا به آن ها منتقل شود.

 

شب ادراری کودکان

 

7. زنگ هشدار خیس شدن رختخواب تهیه کنید

گاهی اوقات زنگ هشدار خیس شدن رختخواب می تواند راه حل این وضعیت باشد. یک نوع خاص از زنگ هشدار وجود دارد که به دریافت روطبت حساس است. یک شانس وجود دارد که زنگ خطر کودک شما را بیدار کند، اما مطمئنا شما را بیدار خواهد کرد. هنگامی که زنگ هشدار را می شنوید، کودک خود را بیدار کنید و آنها را به حمام ببرید. این به فرزندتان کمک می کند که بلند شود و به تنهایی به حمام برود.

 

8. به آنها جایزه بدهید

مهم است که از تقویت مثبت روحیه آن ها استفاده کنید و به فرزندتان برای فعالیت هایی که می توانند کنترل کند، جایزه بدهید. آنها ممکن است نتوانند رطوبت را کنترل کنند. بنابراین جایزه را به این امر وابسته نکنید. چون می تواند تاثیر منفی داشته باشد و احساس کنند آنها شکست خورده اند. جایزه را برای مواردی اختصاص دهید که می تواند عامل پیشگیری کننده برای شب ادراری آن ها باشد مانند:

  • اجتناب از نوشیدن زیاد مایعات در شب
  • خوردن وعده های غذایی غنی از منیزیم
  • رفتن به توالت درست قبل از خواب

 

9. با دادن مسئولیت به آن ها انگیزه بدهید

مهم این است که فرزند خود را مسئول و مستقل تربیت کنید. به جای اجازه دادن به آنها برای نشستن و احساس خجالت و شرمندگی در هنگام پاکسازی، می توانید از آن ها بخواهید در کارهای تمیزکاری و نظافت رختخواب به شما کمک کنند. از آنها بخواهید لباس های فعلی خود تعویض کرده و برای شستشوی آن ها کمک کنند. این باعث می شود که آنها بیشتر از شما قدردانی کنند و تلاش بیشتری برای توقف شب ادراری انجام دهند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان