نیسان لیف با تمام نقاط قوت و ضعفی که دارد، پرفروش ترین خودروی برقی حال حاضر جهان محسوب می شود. برای بهره برداری حداکثری از این هاچ بک پاک، نیسان در نظر دارد کاربردهای جدیدی برای پک باتری به کار رفته در آن تعریف کند.
بر این اساس ژاپنی ها می خواهند انرژی ذخیره شده در باتری ها را در بخش های مختلف به اشتراک گذاشته و یک "اکوسیستم مخصوص خودروهای برقی" ایجاد کنند.
برای دستیابی به این اکوسیستم، خودروساز ژاپنی برنامه ای به نام Nissan Energy راه اندازی کرده است. این برنامه شامل سه بخش Nissan Energy Supply، Nissan Energy Share و Nissan Energy Storage می شود.
بخش اول یا همان Nissan Energy Supply برای تامین انرژی لوازم الکترونیکی خانگی کاربرد داشته و نیسان با اجرای آن قصد دارد از باتری لیف جهت شارژ لوازم گوناگون مالکین استفاده کند.
بخش Nissan Energy Share را می توان جالب ترین زیرشاخه برنامه "نیسان انرژی" دانست که خود دارای سه زیرشاخه دیگر است. تخمین زده می شود ظرفیت باتری تمامی مدل های برقی نیسان که اکنون در جاده ها تردد می کنند، چیزی در حدود 10 گیگاوات ساعت باشد. برای بهره برداری از این پتانسیل نیسان با شرکای خود به دنبال توسعه تجهیزاتی ارزان قیمت است تا بتواند به واسطه آنها تکنولوژی اتومبیل-به-خانه (V2H) را فراگیر کند.
در تکنولوژی اتومبیل-به-خانه می توان در مواقع خاموشی یا ساعات اوج مصرف از باتری لیف برای روشنایی یا تامین انرژی دیگر وسایل برقی موجود در منزل بهره برد.
به منظور نمایش این قابلیت، نیسان در گالری مقر خود در یوکوهامای ژاپن، ایده Nissan Energy Home را در معرض دید عموم قرار داده است. این ایده از خانه ای مجهز به پنل های خورشیدی و یک دستگاه هاچ بک لیف تشکیل یافته است. پنل های موجود، در طول روز باتری لیف را شارژ می کنند؛ با فرا رسیدن شب هم، این نوبت لیف است تا انرژی مورد نیاز خانه را تامین کند.
به غیر از اتومبیل-به-خانه، ژاپنی ها تکنولوژی اتومبیل-به-ساختمان (V2B) را نیز با برنامه Nissan Energy Share تعقیب می کنند. این تکنولوژی کاربردی مشابه با مورد قبلی دارد، با این تفاوت که به جای خانه، ناوگانی از صدها دستگاه لیف انرژی ساختمان ها و مراکز تجاری را تامین خواهند کرد.
به گفته نیسان تکنولوژی اتومبیل-به-ساختمان در حال گذراندن تست بوده و انتظار می رود سال آینده این تکنولوژی راهی بازار شود.
تکنولوژی اتومبیل-به-شبکه برق (V2G) دیگر زیرمجموعه Nissan Energy Share به شمار می رود. در این تکنولوژی در ساعاتی که مصرف برق کمتر و بهای آن ارزان تر است، خودروهای الکتریکی شارژ شده و در ساعات اوج مصرف انرژی ذخیره شده را به شبکه برق شهری بر می گردانند. با اتصال لیف به شبکه توزیع، امکان درآمدزایی برای مالکین لیف فراهم می شود.
بخش سوم از برنامه نیسان یا همان Nissan Energy Storage بر استفاده مجدد از باتری های رفع عیب شده قدیمی (به اصطلاح refurbished) تاکید دارد. به عنوان مثال به کارگیری در لیفت تراک ها یا ایجاد شبکه ای گسترده از باتری ها برای ایجاد یک منبع برق پشتیبان برخی از کاربردهایی هستند که فعلا پیشنهاد شده اند.