جسورانه‌ترین فیلم‌های هالیوود (قسمت دوم)

هالیوود آن‌چنان در دهه‌ی گذشته به فیلم‌های کتاب‌های کمیک و گیشه‌ای وابسته شده است که هر از چند گاهی که یک استودیوی بزرگ فیلمی خارج از این دسته را پخش می‌کند، یک معجزه به‌حساب می‌آید. از برخی فیلم‌های استودیویی که در ۱۵ سال گذشته اکران شده‌اند برایتان نوشته‌ایم، فیلم‌‌هایی که ثابت می‌کنند هالیوود هنوز هم حرفی برای گفتن دارد.

هالیوود آن‌چنان در دهه‌ی گذشته به فیلم‌های کتاب‌های کمیک و گیشه‌ای وابسته شده است که هر از چند گاهی که یک استودیوی بزرگ فیلمی خارج از این دسته را پخش می‌کند، یک معجزه به‌حساب می‌آید.
از برخی فیلم‌های استودیویی که در 15 سال گذشته اکران شده‌اند برایتان نوشته‌ایم، فیلم‌‌هایی که ثابت می‌کنند هالیوود هنوز هم حرفی برای گفتن دارد.

جسورانه‌ترین فیلم‌های هالیوود (قسمت اول)

11- INSIDE OUT 2015

پیکسار Pixar همیشه به خاطر ریسک‌هایش بر سر زبان‌هاست (فیلمی در مورد موشی که آشپزی می‌کرد را به خاطر دارید؟) اما «درون و بیرون» Inside Out ازنظر بلندپروازی از بقیه‌ی فیلم‌ها چند قدم جلوتر است. این فیلم در مورد احساسات و رشد احساسی است، به همین دلیل برای کودکان فهم عمق معنایی آن غیرممکن است. چطور این فیلم می‌تواند بچه‌ها را سرگرم کند؟ پیکسار موفق شد این اثر را به فیلمی مخصوص بزرگ‌سالان تبدیل کند و بازهم حدود 850 میلیون دلار در جهان فروش داشته باشد.
12- MAD MAX: FURY ROAD 2015فیلم‌های موفق امروزی تماشاگران را به سمتی سوق داده‌اند که انتظار بیشترین صحنه‌های اکشن را جدای از روایت گویی داشته باشند؛ اما وقتی‌که روایت گویی داستان کاملاً اکشن باشد چه می‌شود؟ اینجاست که شاهکار جورج میلر George Miller، «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» Mad Max: Fury Road وارد می‌شود. این فیلم یکی از شجاعانه‌ترین فیلم‌های اکشن استودیویی قرن بیست و یکم است. فیلم مخاطبان را مجاب می‌کند عادت‌‌های معمولشان هنگام تماشای این ژانر را کنار گذاشته و روایت گویی درگیرکننده‌تر و اکشن‌تری را تجربه کنند.
13- MOTHER! 2017

جنیفر لارنس Jennifer Lawrence یکی از مشهورترین چهره‌های سینما است و احتمالاً تنها دلیلی که استودیوی بزرگی مثل پارامونت Paramount فیلمی به گیج‌کنندگی «مادر!» mother! دارن آرنوفسکی Darren Aronofsky را انتخاب کرد، حضور این ستاره در آن بوده است. نه‌تنها تماشای فیلم ازنظر بصری صبر و تحمل زیادی می‌خواهد، روایت گویی آن‌هم یکی از بی‌پرواترین ساختارهای سه‌پرده‌ای این قرن به شمار می‌رود. آرنوفسکی موجی از خشونت و پیچش‌های روایی را در این فیلم گنجانده است که مخاطب ممکن است آن را در هیچ فیلم استودیویی دیگری نبیند.
14- THE REVENANT 2015لئوناردو دی‌کاپریو Leonardo DiCaprio جزو معدود بازیگرانی در دنیاست که می‌تواند به‌تنهایی یک فیلم را جلو ببرد. بااین‌حال این دلیلی نبود که «بازگشته‌»ی The Revenant الخاندرو گونزالس انیاریتو Alejandro G. Iñárritu موفق از آب درآید. این فیلمی 156 دقیقه‌ای که در منظره‌ای وحشی و فوق‌العاده در سال 1823 روایت می‌شود، عمدتاً در سکوت جلو می‌رود و خشونت گرافیکی آن با بودجه‌ای 130 میلیون دلاری ساخته شده است. فاکس قرن بیستم 20th Century Fox برای این فیلم فروش جهانی بیش از 500 میلیون دلاری در گیشه داشته است.
فیلم‌های درام بزرگ‌سالان مربوط به دوره‌‌های زمانی خاص روزبه‌روز کمتر می‌شوند، اما «بازگشته» نشان می‌دهد اگر اجزای آن به‌درستی کنار هم قرار بگیرند، هنوز هم می‌توانند خوب از آب درآیند.15- SILENCE 2016

فقط مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese می‌تواند برای یک فیلم مذهبی حماسی 160 دقیقه‌ای در مورد بحران‌های از دست دادن ایمان، بودجه‌ای 50 میلیون دلاری بگیرد. «سکوت» Silence پروژه‌ی مهمی برای این کارگردان محسوب می‌شد، اما موضوع چالشی فیلم و نبود هیچ ستاره‌ای در میان بازیگران آن، برای پارامونت Paramount در گیشه فروش خوبی به همراه نداشت. خوشبختانه این فیلم یکی از شخصی‌ترین آثار اسکورسیزی تا به امروز به‌حساب می‌آید و اینکه او توانست با یک بودجه‌ی چند میلیون دلاری با ایمان خودش درگیر شود جای تحسین دارد.16- STEVE JOBS 2015یونیورسال پیکچرز Universal Pictures با فیلم زندگی‌نامه‌ی استیو جابز Steve Jobs و بازیگران شناخته‌شده‌اش فکر می‌کرد فروش خود را در گیشه تضمین کرده باشد؛ اما همه‌چیز در مورد فیلم‌نامه‌ی آرون سورکین Aaron Sorkin روی کاغذ دقیقاً عکس چیزی بود که می‌توانست جایزه‌ی اسکار Oscar را به همراه داشته باشد. سورکین داستان جابز را با تقسیم زندگی‌اش به سه قسمت چهل‌دقیقه‌ای روایت کرده است. «استیو جابز» بااینکه در گیشه فروش خوبی نداشت اما دیدگاهی شجاعانه و بدیع را به ژانر بیوگرافی آورد که از آن به بعد هم در ابعاد استودیویی هیچ‌گاه دیده نشد.17- WALL-E 2008قانون اولیه برای فیلم‌های انیمیشنی این است که روشن، پر سروصدا و پر از انرژی باشند، اما پیکسار Pixar با انیمیشن محبوبش «وال-ئی» WALL-E تمام این قوانین را دور ریخت. قسمت اول فیلم در حقیقت یک فیلم عاشقانه‌ی صامت است و داستان آن برای یک فیلم کودکان به طرز عجیبی ترسناک است (مگر این‌که کودک شما در مورد مطالعات محیط زیستی کنجکاو باشد). «وال-ئی» اولین فیلمی بود که پیکسار احساسات مخاطبان بزرگ‌سالش را در اولویت قرار داد.18- WIDOWS 2018در کمتر فیلمی می‌توانید یک درام دزدی مستقل مخصوص بزرگ‌سالان که بازیگران اصلی آن زنان باشند را پیدا کنید، به همین دلیل است که «بیوه‌ها» Widows قمار بزرگ فاکس قرن بیستم 20th Century Fox در سالی که گذشت به‌حساب می‌آید. استیو مک‌کوئین Steve McQueen همیشه با صحنه‌های اکشنش روش‌های معمول فیلم‌سازی استودیویی را به چالش می‌کشد و با فیلم‌های بر پایه‌ی مسائل نژادی، اجتماعی-اقتصادی‌اش کمتر استودیویی را به سمت خود جذب می‌کند. فیلم به تماشاگرانش اعتماد می‌کند تا داستان را دنبال کنند و درنهایت آن‌ها را راضی از سینما به بیرون می‌فرستد.

19- ZODIAC 2007«زودیاک» Zodiac دیوید فینچر David Fincher حتی در مراحل تولید هم انتخابی شجاعانه به‌حساب می‌آمد، چراکه فیلم جز اولین تولیدات استودیو‌های بزرگ بود که تقریباً به‌طور کامل به عکاسی دیجیتال وابسته بود. فیلم هم‌چنین با روایت گویی سخت و چالشی‌اش ریسک بزرگی به‌حساب می‌آمد، چراکه اکثر آن بر مبنای دیالوگ روایت می‌شد. بعدازاینکه مترو گلدیون مایر MGM این پروژه‌ی 157 دقیقه‌ای را رد کرد، پارامونت پیکچرز Paramount Pictures و برادران وارنر Warner Bros.
در تولید فیلم شریک شدند و برای حداقل کردن ریسک مالی هزینه‌های ساخت را بین خودشان تقسیم کردند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی زک شارف Zack Sharf در سایت www.indiewire.com بوده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان