به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتحادیه صنف فناوران رایانه، سیدمهدی میرمهدی با اشاره به عملکرد این اتحادیه در سال 95 در راستای ساماندهی خدمات پس از فروش کالاهای IT و جمع آوری کارت های نامعتبر گارانتی گفت: این اتحادیه از ابتدای سال 95 به عنوان یکی از بازوهای ممیزی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، با تشکیل کارگروهی، شرکتهای احراز صلاحیت شده در حوزه خدمات پس از فروش را برای دریافت مجوز به سازمان حمایت، معرفی کرد.
وی با بیان اینکه تاکنون 60 شرکت برای دریافت مجوز خدمات پس از فروش به سازمان حمایت از مصرفکنندگان معرفی شده است، ادامه داد: هم اکنون صلاحیت 56 شرکت تایید شده و مجوز گرفتهاند. برخی از شر کتها نیز پایان سال 95 معرفی شدهاند که هنوز مجوز آنها صادر نشده است.
رئیس اتحادیه صنف رایانه گفت: در راستای ساماندهی خدمات پس از فروش، سال 95 بالغ بر 2 هزار و 500 کارت گارانتی غیر معتبر را از سطح بازار جمع آوری کرده و توانستیم تقریبا 60 درصد بازار خدمات را ساماندهی کنیم.
میرمهدی با اشاره به روند انجام ممیزی برای بررسی صلاحیت شرکتهای ارائه کننده خدمات پس از فروش ادامه داد: برای ممیزی، از استانداردهای خاصی طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان پیروی می کنیم و کارشناسانی که دوره های آموزشی لازم را دیده اند این بررسی ها را انجام می دهند.
رئیس اتحادیه صنف رایانه تاکید کرد: به هیچ واحد صنفی مجوز ارائه گارانتی داده نمی شود. چرا که باید شرکتی ثبت شده و حقوقی باشد و با کارت بازرگانی کالا را وارد کرده باشد.
وی گفت: تعدد پشتیبانی از چندین برند توسط یک شرکت خدمات پس از فروش به دلیل برهم نخوردن توازن بازار و جلوگیری از به وجود آمدن انحصار، است. به این معنی که هدفمان این بوده که چند شرکت را بزرگ نکنیم تا انحصار به وجود نیاید. خیلی از قطعات هستند که توسط دو یا سه شرکت در دنیا تولید میشوند و شرکتهای ارائه دهنده خدمات میتوانند با در اختیار داشتن قطعات، کالای معیوب را تعمیر کنند.