انگلیسیها اصطلاحی دارند تحت عنوان first impressions که به معنی «اولین ملاقات» با شخصی است که تا کنون او را ندیدهاید. بسیار زیاد هم روی این مقوله تاکید شده است چراکه وقتی با کسی برای اولین بار روبرو میشویم تنها 3 ثانیه طول میکشد تا ذهنمان آن شخص را قضاوت کند.
به گزارش به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، یعنی نوع پوشش شما، طرز ایستادن یا نشستنتان و هرچیزی که شما را در آن لحظه نشان دهد، میتواند بر روی ذهنیت افراد تاثیرگذار باشد. شاید این قضاوت در یک سری از دیدارها مهم نباشد اما در دیدارهایی مثل مصاحبههای شغلی و تحصیلی، مصاحبههایی که مربوط به سفارت است و همچنین خواستگاری کردن، مهم و ضروری است.
تغییر یا از بین بردن تاثیر اولین برخورد تاحدودی مشکل است و برای همین است که اولین ملاقات اینقدر مهم تلقی میشود؛ چرا که در نوع رابطهای که پس از آن شکل خواهد گرفت تعیینکننده است. در این مقاله ما به شما میگوییم که چطور در اولین دیدار خوب و بدون ایراد به نظر برسید
.
1) وقت شناس باشید:
گاهی اگر با دوست بسیار نزدیک خود هم قراری بگذاریم و او دیر به محل موردنظر بیاید، عصبانی و دلخور میشویم. حالا تصور کنید با فردی قرار گذاشتهاید که قبل از آن، او را ندیدهاید و تاحدودی باهم غریبه هستید.
اگر سر قرارتان دیر برسید هیچ توجیهی برای این تاخیر قابل قبول نیست؛ حتی اگر آن توجیهات منطقی و حق با شما باشد. برنامههایتان را طوری نظم دهید که چند دقیقه زودتر از زمان مقرر به مقصد برسید.
فراموش نکنید زود رسیدن بهتر از دیر رسیدن است، و اولین قدم در ساختن ذهنیت خوب در نگاه اول هم، همین زود رسیدن است
.
2) اعتماد به نفس داشته باشید:
از مهمترین اصولی که در زندگی باید یاد بگیریم، زبان بدن است. زبان بدن یعنی جوری با بدنتان ارتباط برقرار کنید که فردی که مقابل شما قرار دارد از اعتماد به نفس و تسلط شما مطمئن شود. راست بایستید، لبخند بزنید، ارتباط چشمی برقرار کنید و محکم دست
بدهید.
تقریبا همه افراد وقتی برای اولین بار کسی را ملاقات میکنند کمی مضطرب میشوند. این دلشوره ممکن است باعث شود کف دستهایتان عرق کند یا به لکنت بیفتید. اگر از عادتهای عصبیتان باخبر باشید میتوانید آنها را تحت اختیار بگیرید و کنترل کنید
.
3) خودتان باشید:
اگر بخواهید جلب توجه کنید و چیزی را که نیستید نشان دهید، خیلی زود دستتان رو میشود. اگر آرام باشید و از قبل حرفهایی که میخواهید بزنید را تمرین کنید، خیلی راحت میتوانید خودتان را با آن محیط تطابق دهید، خودتان باشید و حس خوبی به فرد مقابلتان دهید.
برای تاثیرگذاری روی دیگران، لازم نیست همرنگ جماعت بشوید یا ویژگیهای منحصربهفرد خودتان را کتمان کنید
.
4) ظاهری متناسب داشته باشید:
از قدیم میگویند که از کوزه همان تراود که در اوست. شاید این مثل قدیمی بتواند به خوبی این نکته را گوشزد کند که ظاهر متناسب بسیار مهم و تاثیرگذار است. در اولین چیزی که مخاطبتان در شما میبیند، هزار نکته نهفته است.
پس به این نکته توجه داشته باشید که آیا ظاهرتان اطلاعات درستی در مورد شما منتقل میکند؟ دقت کنید که کجا قرار است بروید و لباس مناسب برای آن ملاقات یا موقعیت بهخصوص چیست؟
برای محیط کاریای که قرار است برای بار اول بروید، کدام پوشش مناسبتر است؟ تیپ رسمی و غیررسمی را در هر موقعیتی که قرار است بروید، بسنجید.
این نکته را به خاطر داشته باشید که لباس مخصوص محیط کسبوکار و ملاقاتهای اجتماعی، در کشورها و فرهنگهای مختلف فرق دارد. پس اگر در محیط یا کشوری ناآشنا هستید، حواستان باشد که از سنتها و هنجارهای آنجا مطلع شوید. در کل باید گفت که لباسهای تمیز و مرتب، مدل موی خوب، اصلاح کامل، آرایش باوقار، برای بیشتر موقعیتهای کاری و اجتماعی مناسب است
.
5(لبخند را فراموش نکنید:
چیزی که میتواند به شما یک شخصیت مقتدر و در عین حال به یادماندنی دهد، لبخند زدن است. با یک لبخند ملیح میتوانید نشان دهید که آرام هستید و اعتماد به نفس لازم را دارید. حواستان باشد که زیادهروی نکنید چراکه کسانی که زیادی لبخند میزنند ممکن است ریاکار و حقه باز به نظر بیایند و یا حتی سطحی و ظاهربین جلوه کنند
.
6 (ملاحظهکار باشید:
هوش هیجانی، احترام، احتیاط،خودآگاهی، بافکر بودن، شفقت، باریکبینی، صداقت، سیاست و نزاکت شامل رفتار با ملاحظه میشود. یکی از قابلتوجهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید، خاموش کردن موبایل است.
تصور کنید که چه تاثیری بر طرف مقابلتان خواهید گذاشت اگر با کسی غیر از وی، صحبت کنید یا در حین یک گفتگوی جدی موبایلتان زنگ بخورد؟ آشنای جدیدتان سزاوار توجه صد درصدی شماست. هرچقدر توجهتان به او کمتر باشد، تاثیر بدتری بر او
گذاشتهاید
.
7)سرصحبت را باز کنید:
جایی خواندم که شاید باز کردن سرصحبت شبیه پیشغذایی باشد که قبل از آوردن غذای اصلی – که همان بحث و گفتگو باشد – قرار است از آن لذت ببرید.
پس از موثر بودن این نکته غافل نشوید. برای اینکه بتوانید گفتگوی دوستانهتری داشته باشید، قبل از ملاقات، اطلاعاتی در مورد علایق طرفمقابلتان بهدست بیاورید. مثلا آیا فوتبال بازی میکند؟ آیا در موسسه خیریه خاصی فعالیت دارد؟ ببینید چه چیزی هست که شما با این فرد به صورت مشترک داشته باشید و در مورد همان حرف بزنید
.
8 ( مثبت باشید:
غر زدن یا در واقع گله کردن از شرایط موجود میتواند انرژی منفی و بدی روی طرف مقابلتان بگذارد. همه سعیتان را بکنید تا در اولین دیدارتان بشاش و پرانرژی باشید و لبخند روی لبتان را حفظ کنید.