پیروزی ایران در جنگ نفتی اوپک

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اوپک در نشست اخیر خود در نهایت بر کاهش تولید بسیار بیش از انتظار توافق کرد و این توافق، قیمت نفت را پس از روزها مذاکرات دشوار در وین بالا برد.

به گفته نمایندگان اوپک، در حالی توافق شد که در نهایت روزانه 1/2 میلیون بشکه تولید نفت کاهش یابد که سهم کشورهای غیراوپکی از این میزان 400 هزار بشکه در روز است.

این توافق پس از آن حاصل شد که ایران معافیت از کاهش تولید دریافت کرد زیرا این کشور به علت تحریم‌های آمریکا هم‌اکنون با کاهش شدید فروش محموله‌های نفتی خود مواجه است.

گفتنی است این توافق در شرایطی به دست آمد که آمریکا درباره هرگونه توافق اعضا برای کاهش تولید نگران بود. به گزارش ایسنا، آمریکا از این واهمه داشت که این اقدام به همراه تحریم‌ها علیه ایران، عرضه را محدود کرده و باعث افزایش قیمت‌های جهانی نفت و آسیب دیدن مصرف‌کنندگان آمریکایی شود.

به همین دلیل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با نشان دادن نگرانی شدید خود، برایان هوک، نماینده امور ایران در وزارت خارجه آمریکا را روز چهارشنبه برای گفت وگو با خالد الفالح، وزیر نفت سعودیها به وین فرستاد.

ایران از حضور هوک در وین خشنود نبود و زنگنه در این باره واکنش نشان داد. وی گفت: «اگر برایان هوک برای درخواست عضویت آمریکا در اوپک به وین آمده است و این دلیل دیدار وی با اعضای اوپک است، درخواستش باید بررسی شود اما اگر این طور نیست، یک رویکرد غیرحرفه‌ای و مداخله‌جویانه داشته است. اوپک یک سازمان مستقل است و بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست که از واشنگتن دستور بگیرد».

در همین رابطه خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، با اشاره به اینکه در نشست اخیر اوپک «نفوذ آمریکا بر عربستان سعودی امروز بسیار مشهودتر بود» هدف ترامپ را از بین بردن اتحاد در بین اعضای اوپک و افزایش فشار بر ایران عنوان کرد.

اما سرانجام ایران در این نبرد نفتی پیروز شد و به دنبال این توافق، قیمت نفت در بازارهای جهانی 4/7 درصد افزایش یافت. وزیر نفت ایران گفته است از تصمیم اوپک خرسند است.

رویترز هم گزارش داد که پس از آنکه روسیه بیش از چیزی که انتظار می‌رفت در توافق کاهش تولید مشارکت کرد، قیمت نفت بالا رفت.

هر بشکه نفت برنت با 28 سنت افزایش بشکه‌ای 60/34 دلار فروخته شد. البته نفت برنت در ساعات اولیه معاملات به علت احتمال عدم موافقت روسیه با کاهش تولیدش کاهش یافته بود. نفت خام آمریکا نیز با یک سنت کاهش بشکه‌ای 51/48 دلار در هر بشکه معامله می‌شد. این قیمت پس از کاهش 3 درصدی روز پنجشنبه تعیین شد. به هر حال این افت قیمت ناشی از پایان یافتن نخستین روز مذاکرات اوپک و غیر اوپکی‌ها بدون اعلام تصمیمی برای کاهش تولید بود، اما در ادامه و در پایان روز جمعه قیمت نفت به بالای 60 دلار رسید و برایان هوک، فرستاده آمریکا از وین دست خالی برگشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان