دشمن رونمایی می‌شود

کتاب «دشمن» نوشته دیوید کالی با ترجمه رضی هیرمندی رونمایی می‌شود.

دشمن رونمایی می‌شود

 به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی این کتاب روز سه‌شنبه 20 آذرماه ساعت 18 با حضور رضی هیرمندی، مهدی حجوانی و علی‌اصغر سیدآبادی در فروشگاه نشر چشمه واقع در خیابان کریمخان برگزار می‌شود.

«دشمن»  نوشته دیوید کالی با  تصویرگری سرژ بلوک و ترجمه‌ رضی هیرمندی در 60 صفحه‌ مصور برای گروه سنی نوجوان از سوی کتاب چ (بخش کتاب‌های کودک و نوجوان نشر چشمه) منتشر ‌شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: «دشمن» در فضایی انتزاعی آغاز می‌شود؛ در جهانی سفید و تُهی، با دو گودال، سربازهایی تنها و پناه‌گرفته در آن‌ها و جمله‌ای تکان‌دهنده: «جنگ ادامه دارد...»

نویسنده با این جمله، همان ابتدای کتاب آب پاکی را می‌ریزد روی دست‌تان و این واقعیت تلخ را یادتان می‌آورد که جنگ از آن‌چه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است و بی‌رحمانه میانه‌ نزاعی طولانی رهایتان می‌کند. بی‌مقدمه پرت می‌شوید در جهانی که انتظارش را نداشتید. صفحه به صفحه پیش می‌روید و تصویر به تصویر جنگ این دو سرباز را تماشا می‌کنید: گلوله‌ها از یک گودال به دیگری پرتاب می‌شوند و هر دو تشنه‌ این هستند که دیگری را از پا دربیاورند.

در طول داستان گفت‌وگوهای درونی یکی از سربازها پیوسته با صدای بلند به گوش می‌رسد:
«از تنهایی که بگذریم، از هر نظر که بگویی با هم فرق داریم. او یک هیولاست، یک غول بی‌شاخ و دُم. رحم و مروت سرش نمی‌شود. زن و بچه‌ها را می‌کشد. بی‌خود و بی‌جهت آدم می‌کشد. این جنگ تقصیر اوست. من این چیزها را خوب می‌فهمم، چون احمق نیستم. تمام این حرف‌ها را در دفترچه‌ راهنما خوانده‌ام.»

هر چه بیشتر در داستان پیش می‌روید، شباهت بیشتری بین دو سرباز پیدا می‌کنید. چیزی غیر از این انتظار می‌رفت؟ مگر نه این که هر دو انسان‌اند، با دغدغه‌ها و آرزوهای مشترک، وضعیتی که در آن به سر می‌برند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «من انسانم. این دفترچه راهنما پر از دروغ است. جنگ را من شروع نکرده‌ام‌! من هرگز حیوانات را نمی‌کشم، درخت‌ها را آتش نمی‌زنم...»

کتاب «دشمن» در سال 2009 برنده جایزه‌ برنار وِرسل بلژیک، در سال 2010 کتاب برگزیده‌ کودک و نوجوان از شورای ملی مطالعات اجتماعی آمریکا و سال 2011 برگزیده جایزه‌ ادبی پِلسی رابینسون فرانسه شده است.

از رضی هیرمندی این کتاب‌ها در نشر چشمه به چاپ رسیده است: «این هم جور دیگر»، «تاریخ تمام و کمال جهان»، «ما هم روزی روزگاری»، «هایکوهای طنزآمیز»، «هایکوهای عاشقانه»، و حالا کتاب «دشمن»، که داستانی است درباره‌ صلح.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان