هیچ چیز به اندازه خارش پوست دست ناخوشایند نیست به خصوص اگر این خارش پوست به دلیل آفتاب سوختگی باشد! خارش ناشی از آفتاب سوختگی احساس بسیار ناخوشایندی را در افراد ایجاد می‌کند که در بسیاری از مواد غیر قابل تحمل می‌شود. نور آفتاب دارای اشعه‌های مضری است که به راحتی به پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد التهاب، قرمزی، آفتاب سوختکی و خارش می‌شوند. برای درمان خارش‌های خفیف پوستی می‌توانید از چند روش خانگی و ساده استفاده کنید که در ادامه با برخی از این روش‌ها آشنا خواهید شد.

معمولا آفتاب سوختگی‌های خفیف 2 تا 3 روز طول می‌کشد تا به طور کامل خوب شوند اما در موارد شدیدتر ممکن است با تاول زدن، پوسته پوسته شدن، چروک شدن پوست و... همراه باشد. اگر آثار ناشی از آفتاب سوختگی بسیار شدید بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

راه‌کارهای اورژانسی برای درمان آفتاب سوختگی

مرطوب کردن پوست

از مرطوب کننده‌ها و لوسیون‌های بدون رایحه برای آب‌رسانی کردن پوست خود استفاده کنید و به هیچ عنوان از محصولاتی که دارای خاصیت لایه‌برداری بوده و یا در ترکیبات آن از رتینول یا اسید سالسیلیک وجود دارد، استفاده نکنید!

پوست آفتاب سوخته حساس‌تر بوده و به سرعت هر آن‌چه که روی پوست قرار می‌گیرد را جذب خواهد کرد. بنابراین لازم است از مرطوب کننده‌هایی که احتمال ایجاد آلرژی در آن‌ها کمتر است استفاده کنید تا آثار آفتاب سوختگی روی پوست تشدید نشود.

برای آفتاب سوختگی‌های ملایم می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. این روغن پوست را مرطوب نگه می‌دارد و همچنین دارای خواص ضدالتهابی بوده و در بهبود شرایط پوستی موثر خواهد بود.

کرم هیدروکورتیزون

استروئید موضعی ملایم مانند کورتیزون می‌تواند تاثیر خوبی در کاهش التهاب پوستی که در اثر آفتاب سوختگی ایجاد شده است، داشته باشد اما اگر احساس می‌کنید التهاب و خارش پوست بسیار زیاد و غیرقابل تحمل است بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از داروهایی که پزشک تجویز می‌کند استفاده نمایید.

درمان آفتاب سوختگی

مسمومیت با نور خورشید را سریع درمان کنید

داروهای ضدآلرژی

مصرف داروهای ضد آلرژی مانند آنتی هیستامین و موارد مشابه می‌توانند تا حد زیادی اثرات خارش پوست ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهند. البته بهتر است این کار را با مشورت پزشک انجام دهید تا مشکلات دیگری برایتان ایجاد نشود.

درمان آفتاب سوختگی پوست به روش خانگی

بلغور جو دوسر

با روش خانگی نیز می‌توانید خارش پوست را تا حد زیادی کاهش دهید. مقداری جو دوسر را با آب خیس کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس آن را روی قسمت آسیب دیده پوست قرار دهید. این درمان خانگی بسیار تسکین دهنده است.

علاوه‌بر این می‌توانید به این ترکیب چند قطره روغن اسطوخودوس که دارای خواص ضدالتهابی نیز بوده، اضافه کنید. دقت داشته باشید که نباید هیچ روغن و اسانسی را به طور مستقیم روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید! زیرا این کار باعث ایجاد حساسی بیشتر در پوست خواهد شد و ممکن است مشکلات بیشتری را برایتان ایجاد نماید.

کمپرس سرد

یک کمپرس سرد می‌تواند آثار خارش و ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی را تا حد زیادی کاهش دهد. استفاده از کیسه چای سبز سرد شده و یا قطعه‌های یخ زده شیر کم چرب نیز می‌تواند در کاهش این مشکل بسیار موثر باشد. این مواد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و کمک می‌کند تا پوست سریع‌تر بهبود پیدا کند.