دستاورد ماه مبارک رمضان آرامش روحی و جسمی است

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام و المسلمین علوی‌مهر معتقد است که تقوای الهی به معنای دوری از گناهان و تلاوت قرآن موجب تعالی روح انسان می‌شود. وی معتقد است که این ماه به آرامش روحی و جسمی انسان کمک می‌کند و می‌توان دستاورد این ماه مبارک را در بهداشت جسم و روان خلاصه کرد.

بر اساس روایات و میراث اسلامی ماه رمضان را ماه میهمانی خداوند می‌دانیم. در کنار گرسنگی و تشنگی که در این ماه متحمل می‌شویم، جلای روح و جان باعث طراوت و شادابی حیات ایمانی می‌شود. تعالی روح نیازمند اعمالی ایجابی است تا باعث شود از این ماه بهره‌های لازم برده شود، اما آنچه مهم است تاکیدی است که بر روایات و میراث اسلامی بر تقوای الهی و قرائت قرآن می‌شود. حجت‌الاسلام و المسلمین علوی‌مهر، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) بر این مهم تاکید کرده و در کنار آن برداشت و تجربه معنوی خود را از روزه تشریح می‌کند.
علوی‌مهر در پاسخ به این پرسش که چه نکاتی موجبات تعالی روح در ماه مبارک رمضان می‌شود، گفت: یکی از بهترین اعمال در ماه رمضان مطابق روایات و خطبه شعبانیه پیامبر اسلام که در آخرین جمعه ماه مبارک شعبان بیان کرده‌اند، تقوای الهی است. تقوا یعنی دوری از محرمات و گناهان و خیلی تاثیرگذار است که انسان خود را نگاه دارد و به اصطلاح طلبگی «کف النفس» کند. این تاثیر فراوان دارد در تعالی روح انسانی.
وی افزود: نکته دیگری در روایات و همچنین در خطبه شعبانیه آمده است بهره‌برداری از قرآن کریم است. هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است.
علوی‌مهر تصریح کرد: این نشان می‌دهد در ماه مبارک رمضان قلب انسان نورانی، سبز، شکوفا شده و حیات جدیدی پیدا می‌کند از این رو قرآن‌ خواندن نقش مهمی در تعالی روح انسانی دارد به ویژه اگر این کار همراه با تامل و تدبر باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نیاز نیست که انسان قرآن را ختم کند، گرچه ختم قرآن خیلی عالی و ارزنده است و بیشترین مومنین در صدد هستند که کل قرآن را ختم کنند اما نباید از معانی و محتوا و پیام‌های قرآن غافل بمانند، بنابراین دریافت پیام‌های قرآن و دقت و توجه به‌ آن در تعالی روح انسان اهمیت فراوان دارد.
وی با بیان اینکه یکی از نمونه‌های تاثیرات قرآن بر تعالی انسان را می‌توان در داستان زندگی «زبیده خاتون» سراغ گرفت، گفت: او داشت قرآن را می‌خواند که به این آیه شریفه رسید که «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ: هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید و از هر چه انفاق کنید قطعا خدا بدان داناست» (آل عمران، 92).
علوی‌مهر ادامه داد: وقتی به این آیه رسید تامل کرد و از خود پرسید آیا من از چیزی که دوست داشته و یا دارم انفاق کرده‌ام یا نه  و خیلی فکر کرد و دید چیزی که دوست دارد انفاق نکرده و امر الهی و پیام قرآن را اجرا نکرده است و تصمیم گرفت که یکی از گران‌بهاترین چیزهایی که داشت را انفاق کند. او همان قرآنی که داشت جلدی طلایی داشته و گران‌قیمت بوده که آن را انفاق می‌کند و نام ایشان در این خصوص باقی می‌ماند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ‌ما اگر در آیات دقت کنیم و معانی آن را دریابیم تاثیر بسیار زیادی در تعالی روح ما و نیز تجدید نظر در اعمال ما خواهد داشت و این ما را پیش خواهد برد.
وی تصریح کرد:  بنابراین دو نکته مهمی که از روایات بر می‌آید و می‌توان آن‌ها را در نظر گرفت تقوای الهی و قرائت قرآن و تدبر در معنای آن است. ثواب قرائت قرآن در این ماه خیلی زیاد است و هر آیه برابر با ختم قرآن می‌باشد و مومنین باید از قرآن در این ماه ببرند و استفاده کنند.
علوی‌مهر ادامه داد: در کنار وجوب شرعی شما روزه را چگونه یافته‌اید و چه حالاتی را بر شما می‌افزاید؟ یکی از مهم‌ترین تجربه‌های شخصی بنده آرامشی است برای انسان که در طول سال شاید تحقق نیابد. آرامش روحی، جسمی و اینکه جسم انسان بالاخره استراحتی می‌کند و با کنار گذاشتن خوردن و شهوات و آشامیدن و ... نوعی آرامش به بار می‌آورد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود:‌ آرامش روحی و روانی در این ماه به صورت عمومی قابل ملاحظه است و تنها یک حرف نیست. اگر شما میزان جرم و جنایت در ماه مبارک رمضان را بررسی کرده باشید خواهید دید که کمتر شده است و دلیل آن این است که مردم به نوعی آرامش نسبی می‌رسند و لو ممکن است کسی فقیر باشد و با دشواری این ماه را به هر طریقی درک کرده باشد.
علوی‌مهر در پایان گفت: از این رو می‌توان ماه رمضان و آرامش حاصل آن را در بهداشت جسم و روان خلاصه کرد. خیلی ارزشمند است که پس از مدت‌ها انسان متوجه می‌شود که ماه مبارک رمضان از نظر روحی و جسمی در زندگی انسان می‌تواند تاثیرگذار باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان