با پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و حضور وزیر ارشاد؛

چهارمین همایش بانوی فضیلت، حامی رسالت برگزار شد/ تجلیل از بانوان خادم حضرت خدیجه(س)

گروه اندیشه: چهارمین همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت»؛ نکوداشت مقام شامخ ام‌المؤمنین؛ حضرت خدیجه(س) دوشنبه شب، با پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و حضور وزیر ارشاد و جمعی از مسئولان در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

همایش بانوی فضیلت حامی رسالت
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) چهارمین همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت »؛ نکوداشت حضرت خدیجه(س) و‌ تجلیل از بانوان خادم به ساحت ایشان دوشنبه شب، 15 خردادماه، با حضور جمعی از مسئولان در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مرتضی نجفی قدسی به قرائت پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به این همایش پرداخت که در بخشی از پیام ایشان آمده است: از ویژگی‌های این همایش این است که برای بانوی بسیار والا مقام و مجاهدی تشکیل شده که عده‌ای خدمات برجسته او را به فراموشی سپرده‌اند و به همین جهت می‌توان او را بانوی مظلومه نام نهاد، در حالی که زندگی او می‌تواند الگوی بسیار ارزنده‌ای برای همه مجاهدان راه حق اعم از زنان و مردان باشد.
همچنین در بخش دیگری از این پیام که اشاره به مظلومیت حضرت خدیجه(س) دارد، آمده است: یکی از نشانه‌های مظلومیت این بانوی بزرگوار این است که تنها دوران مشقت بار زندگی پیغمبر اکرم(ص) را در مکه دید که در حلقه محاصرۀ دشمنان سخت گرفتار بود و حتی این بانو زمانی از دنیا چشم پوشید که مسلمانان در شعب ابوطالب در محاصره شدید دشمن بودند و به این ترتیب هرگز دوران پیروزی و عظمت پیغمبر اکرم(ص) را که در جزیرۀ العرب به اوج خود رسید و همه دشمنان در برابر او تسلیم شدند و بانگ توحید و الله اکبر تمام فضای حجاز را پر کرد، مشاهده نکرد. آری، او با غم و اندوهی جانکاه چشم از جهان بربست و پیغمبر اکرم(ص) و دخترش فاطمه زهرا(س) را داغدار ساخت در حالی که وظیفه خود را در حمایت از اسلام و همسرش رسول خدا(ص) انجام داده بود.
علاوه بر این بر سرمشق قرار گرفتن حضرت خدیجه(س) نیز تأکید و بیان شده: سزاوار جامعه زنان و انقلابی و شجاع است که درباره حضرت خدیجه به عنوان یک سرمشق بسیار عالی بیندیشند و به او اقتدا کنند و از فداکاری‌های او درس بیاموزند، حتی نه تنها زنان بلکه مردان نیز می‌توانند به او اقتدا کنند. همان گونه که قرآن درباره همسر فرعون و مریم می‌گوید: « وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ * وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ» (سورۀ تحریم، آیات 11 و 12)
 در ادامه حجت الاسلام و‌المسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت. وی ضمن تقدیر از زحمات دست‌اندرکاران این همایش بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) بسیار حضرت خدیجه(س) را تکریم می‌فرمودند و از ایشان یاد می‌کردند و زمانی که به رسول خدا در این مورد گلایه شد، فرمودند شما نمی‌دانید خدیجه کیست.
همایش بانوی فضیلت
وی در ادامه افزود: حضرت خدیجه(س) علاوه بر این که ام المومنین هستند دارای ویژگی‌های اخلاقی فراوانی بودند؛ ایشان بسیار سخاوتمند و‌ دارای شخصیت متینی بودند، همچنین یکی از مورخان در مورد ایشان‌ می‌گوید؛ حضرت خدیجه(س) به جهت زیبایی، عقل و رأی و دانش کامل‌ترین فرد بوده است.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین خسروی برای دقایقی کوتاه به تشریح مقام شامخ حضرت خدیجه(س) پرداخت و بانوانی مانند همسر امام خمینی(ره) را جزء پیروان راستین آن بانوی بزرگ برشمرد و به بیان خاطراتی از زندگانی همسر امام خمینی(ره) پرداخت.
احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که در ابتدای سخنانش بیان کرد: حضرت خدیجه(س) از چهره‌های فوق العاده ویژه در جهان اسلام بودند و در واقع محوری است که می‌تواند منشاء گردآمدن همه مسلمانان با سلایق مختلف پیرامون ایشان باشد، همچنین آنچه در مورد ایشان تا به امروز بیان شده بسیار کوتاه بوده و این هم به خاطر مشکل تاریخ اسلام بوده است.
وی در ادامه افزود: در جامعه عرب آن روز که کمتر زنی از تشخص برخوردار بود، ایشان یکی از بانوان متشخص بودند؛ حضرت خدیجه(س) امین محمد امین(ص) بود و در کار بازرگانی نیز به حضرت کمک‌های فراوانی می‌کرد و می‌توان اینطور گفت که در جامعه آن روز ایشان نقش یک کار آفرین را ایفا می‌کرد.
مسجد جامعی تصریح کرد: در عصر ما نیز زنان مقاومی بوده‌اند که راه حضرت خدیجه(س) را در عمل پیموده‌اند و در کنار بزرگان زندگی کرده‌اند و یاری‌رسان بزرگانی نظیر امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی بوده‌اند، در بین باید از همسران حضرات آیات هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی یاد کنیم که بار مسئولیتی که این بزرگان داشتند بر عهده آنها بوده است. آیت الله هاشمی و موسوی اردبیلی جزء بزرگانی بودند که در قیام 15 خرداد نیز نقش مهمی داشتند.
وی بیان کرد: این بزرگان به مسائل فرهنگی نیز به صورت ویژه نظر داشتند با این که آیت الله هاشمی دانش آموخته قم و آیت‌الله موسوی اردبیلی دانش‌آموخته نجف بودند، آیت‌الله هاشمی در زندان به نگارش تفسیر همت گماشتند و دستنویس‌های خودشان را از طریق همسرشان که به ملاقات ایشان می‌آمد منتقل می‌کردند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: خدمات فرهنگی حضرات آیات هاشمی و موسوی اردبیلی بر کسی پوشیده نیست و آن دو بزرگوار همواره با تاسیس دانشگاه‌ها و مراکز درسی و علمی این مسئله را ثابت کرده‌اند، در همین نمایشگاه قرآن نیز شاهد غرفه‌ای هستیم که در آنجا افتتاح نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به دست آیت‌الله موسوی اردبیلی به نمایش گذاشته شده است.
وی در مورد شخصیت علمی آیت‌الله موسوی اردبیلی بیان کرد: ایشان به قرآن و تفسیر آن اهمیت فراوانی می‌دادند و در مسجدی که حضور داشتند جلسات تفسیر برپا کرده بود و ویژگی تفسیر ایشان نیز در این بود که هر آیه‌ای که تفسیر می‌کردند اقوال سایر مفسران ذیل آن آیه را نیز ذکر می‌کردند، همچنین دایره مطالعات ایشان نیز بسیار گسترده بود.
مسجد جامعی به روش تفسیری آیت الله هاشمی نیز اشاره و بیان کرد: ایشان نیز از جمله مفسرانی بودند که شرایط زمانه و ... را نیز در تفسیر آیات در نظر می‌گرفتند. در یک جلسه که با حضور سران کشورهای عربی برگزار شد، بحث رونمایی نقشه منطقه بود و آنها ادعا می‌کردند که خلیج فارس برای آنهاست اما آیت الله هاشمی به آیه «مرج البحرین یلتقیان» اشاره و بیان کردند در تمام تفاسیر ذیل این آیه بیان شده که دو دریای پارس و روم در جهان وجود دارد و شما نمی‌توانید خلیج فارس را انکار کنید، لذا آیت‌الله هاشمی این گونه از هویت خلیج فارس دفاع می‌کردند.
همایش بانوی فضیلت
مسجد جامعی بیان کرد: مفسران این چنینی قرآن ثمره دیدگاه و نظرات‌شان انقلاب اسلامی و تفکر انقلابی شده است در حالی که از دل نظرات برخی از مفسران دیگر در آن سوی عالم شاهد رشد تکفیری‌گری و گروهک‌های القاعده و داعش هستیم، اگر امروز در جامعه ما به قرآن بها داده می‌شود به خاطر نگاه عقلانیت این مفسران بزرگ ما بوده است.
وی در ادامه افزود: آیت‌الله هاشمی آرزویش این بود که آخرین کارش یک فعالیت قرآنی باشد و ایشان بعد از دوران ریاست جمهوری نیز به بنده گفتند قصد دارند در یک فرصت مناسب با دید اخلاقی قرآن را مرور نمایند، و این نگاه مبتنی به حق و اخلاق مفسران بزرگی مانند ایشان است که ثمره آن احترام به حقوق انسان‌هاست، برخلاف نگاهی که عده دیگری دارند و به دنبال غارت مسلمانان هستند.
شهیندخت مولاوردی؛ معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز آخرین سخنران این مراسم بود که بیان کرد: امسال دهم ماه مبارک رمضان تقارن مبارکی با ایام ارتحال امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد داشت. این مراسم نیز فرصت مغتنمی است که فضا را برای پرداختن به شخصیت حضرت خدیجه(س) فراهم کرده است البته هنوز به ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ به طور کامل پرداخته نشده و برای نسل جوان ما شخصیت ایشان بسیار قابل استفاده است.
در پایان این مراسم از عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بلقیس محمدفوقی همسر آیت‌الله موسوی اردبیلی، بدرالملوک امام رئیس مؤسسه دارالایتام خضرت خدیجه(س) و حجت الاسلام و المسلمین زهیر ثباتی‌مقدم بنیانگذار مرکز خدمات فرهنگی حضرت خدیجه(س) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان تجلیل به عمل آمد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان