گزارش سینماسینما/ درگیری ایرانی‌ها با IMDB/ از ماجرای بازیگر جعلی فیلم فرهادی تا گلزار و یک فهرست خبرساز

به گزارش سینماسینما، چند روزی است که انتشار خبری در مورد محمدرضا گلزار و حضور نام او در میان بازیگران خوش تیپ سینما در سایت IMDB حواشی زیادی برای این بازیگر به همراه داشته است

گزارش سینماسینما/ درگیری ایرانی‌ها با IMDB/ از ماجرای بازیگر جعلی فیلم فرهادی تا گلزار و یک فهرست خبرساز

سینماسینما، سمیه علیپور – وب سایت IMDB سال‌هاست به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین منابع سینمایی مطرح است، اما همین سایت سینمایی دردسرهایی را برای ایرانیان به همراه داشته است.

به گزارش سینماسینما، چند روزی است که انتشار خبری در مورد محمدرضا گلزار و حضور نام او در میان بازیگران خوش تیپ سینما در سایت IMDB حواشی زیادی برای این بازیگر به همراه داشته است. البته این اولین بار نیست که اطلاعات درج شده در سایت IMDB برای سینمای ایران و سینماگران ایرانی حاشیه‌سازی می‌کند، حدود یک سال قبل انتشار فهرست بازیگران فیلم اصغر فرهادی نیز در این سایت موجب شد تکذیبه‌ای از سوی دست‌اندرکاران «همه می‌دانند» منتشر شود و خبر انتشار یافته روی IMDB رد شود.

در ادامه نگاهی به ماجرای دو بار دردسرسازی فهرست منتشر شده روی IMDB برای سینمای ایران صورت می‌گیرد، اما پیش از آن لازم است توضیحی در مورد سازوکار IMDB داده شود.

چه کسی این اطلاعات را وارد می‌کند؟

برای اینکه شما به عنوان یک فرد بتوانید اطلاعاتی را وارد سایت IMDB بکنید، ابتدا باید عضو آن شوید. بعد از عضویت دیگر ساختن یک فهرست از بازیگران خوش قیافه یا بدترکیب کار پیچیده‌ای نیست. برای عضویت هم تقریبا همان مراحلی طی می‌شود که برای ورود به فضایی چون فیسبوک نیاز است.

اما اگر قرار باشد شما به عنوان کاربر دستی در عوامل یک فیلم ببرید باید نوشته شما مورد تایید گردانندگان سایت قرار بگیرد.

سینماگران ایرانی اما از هر دو مسیر یاد شده مورد مهر و بی‌مهری اعضای IMDB قرار گرفته‌اند.

وقتی بازیگر ترکیه‌ای سر از فیلم فرهادی در می‌آورد

اصغر فرهادی از آن دست کارگردانانی است که خیلی تمایلی به مانور دادن روی اخبار اثرش آن هم در مقطع ساخت فیلمش ندارد. اخبار مربوط به فیلم این بازیگر بسیار حساب شده و دقیق راهی مطبوعات می‌شوند و همین، رسانه‌هایی را که علاقه‌ دارند برای یافتن خبری دست اول از فیلم این کارگردان صاحب اسکار از هم پیشی بگیرند، وارد رقابتی دشوار می‌کند.

حالا فرض کنید در جریان این رقابت تنگاتنگ یک باره با نام بازیگری ترکیه‌ای در فیلم فرهادی در سایت IMDB رو به رو شوید. قطعا به دست آوردن این خبر هیچ جای صبر و تحملی نمی‌گذارد و صاحب خبر مایل است هرچه زودتر این خبر ویژه را منعکس کند. اتفاقی که سال گذشته در مورد بازیگران «همه می‌دانند» رخ داد دقیقا همین ماجرا بود. ابتدا یکی از رسانه‌ها در خبری آورد که سعادت آکسوی بازیگر جوان ترکیه‌ای به فیلم فرهادی پیوسته است و برای اثبات ادعای خود به سایت IMDB استناد کرد. برخی با دیدن خبر بدون تحقیق آن را منتشر کردند و آنانی هم که اهل تحقیق بودند به سایت IMDB سر زدند و با نام بازیگر ترکیه‌ای کنار پنه‌لوپه کروز مواجه شدند. پس دیگر جای شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که فرهادی بازیگر سریال «حریم سلطان» را برای فیلم خود انتخاب کرده، اما خبر خیلی زود از سوی سازندگان فیلم تکذیب شد.

در اینجا پای یک کاربر در میان بود، کاربری که گمان کرده بود آکسوی شانس همکاری با کارگردان صاحب اسکار را خواهد داشت و گردانندگان سایت ‌‌ IMDB نیز این حدس و گمان را تایید کرده بودند و به این ترتیب اسم بازیگر ترکیه‌ای در کنار کوروز و باردم نشسته بود.

فرصتی برای انتقاد تند به گلزار

محمدرضا گلزار برخلاف خبرهایی که این روزها اطراف او می‌چرخد، در تمامی سال‌هایی که از عمر حضورش در سینما می‌گذرد چندان اهل حاشیه‌سازی و توضیح در مورد این حاشیه‌ها نبوده است. اگر هم زمانی شایعه‌هایی از ممنوع‌الفعالیتی تا ماجرای خوانندگی و کارهای تجاری اطرافش چرخیده خود او اهل جواب‌گویی و ایستادن جلوی کادر و صحبت نبوده است. اما این بار ماجرا به گونه‌ای پیش رفت که ستاره سینمای ایران نتوانست ساکت بماند. گلزار گویا خواسته یا ناخواسته در جریان ماجرایی قرار گرفته که شاید تصور نمی‌کرد به این پیچیدگی باشد. بعد از پخش شدن خبر قرار گرفتن نام او به عنوان سیزدهمین مرد خوش‌تیپ در میان بازیگران سرشناس بین‌المللی نحسی 13 گریبان او را گرفت و پشت پرده این فهرست عیان شد. گویا همه چیز زیر سر یک کاربر بوده و او بنا به هر انگیزه‌ای فهرستی از بازیگران خوش ظاهر تشکیل داده و نام گلزار سینمای ایران را هم در آن میان گنجانده. این فهرست به هر ترتیبی به دست گلزار رسیده و در فضای مجازی چرخیده و شادی ستاره سینما را به همراه آورده؛ اما عمر این شادی بسیار کوتاه‌تر از آن بود که تصور می‌شد.

خیلی زود به تلخی بارها مطرح شد که این فهرست نه نشانگر اعتبار بازیگری است و نه از سوی نویسندگان و اسامی مطرح سینمایی تهیه شده است. این دو وجه، ماجرا را تا جایی پیش برد که گلزار خیلی ساده بگوید: «شما سیزدهم جهان اعلام بشوید حتی یک کاربر اعلام کند شیر نمی‌کنید؟ بی‌انصافی نکنید.»

گلزار که شاید به دلیل کم حرفی خودش کمتر فرصتی برای سرازیر شدن انتقادها به خود را می‌داد، این بار، با به قول خودش «شیر کردن» ماجرای حضورش در فهرست خوش‌تیپ‌ها شاهد جاری شدن سیلی از انتقادها و دست انداختن‌ها بوده است.

حالا IMDB بهانه خوبی دست کسانی داده که دوست داشتند این بازیگر سینما را مورد انتقاد قرار دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان