سیستان و بلوچستان؛ گنجینه‌ای از انرژی‌های نو

‌سیستان و بلوچستان با برخورداری از انواع انرژی های نو و تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی، امواج و اقیانوس و زمین گرمایی به گنجینه ای با ارزش تبدیل شده که سرمایه گذاران می توانند با برخورداری از مزیت‌های فراوان این نوع انرژی زمینه را برای تولید برق فراهم کنند.

سیستان و بلوچستان؛ گنجینه‌ای از انرژی‌های نو

‌به گزارش ایسنا- ‌این استان با توجه به اینکه یکی از پهناورترین استان های کشور است از لحاظ منابع انرژی های نو یکی از مناطق ویژه در ایران و جهان محسوب می شود به طوری که خورشید ابتدا از سراوان در کشور طلوع می کند و همینطور تعداد زیاد روزهای آفتابی تقریبا در همه مناطق این استان در کشور کم نظیر است. علاوه بر این وزش بادهای بیش از 120 روزه و تابش عمود خورشید در منطقه سیستان، این استان را به یک گنجینه بی‌نظیر طبیعی تبدیل کرده است‌.

اما متاسفانه طی این سال ها بسیاری از این ظرفیت ها از جمله استفاده از انرژی های تجدید پذیر مغفول و رها مانده و نیاز به توجه بیشتری دارد.

سیستان نقطه مطلوب برای احداث نیروگاه های بادی

نماینده مردم سیستان در مجلس ‌با اشاره به موقعیت مناسب سیستان از لحاظ دستیابی به انرژی باد بیان کرد: سیستان از نظر بادهای 120 روزه که گاهی تا180 روز هم به طول می انجامد و سرعت بالایی دارد به عنوان یکی از نقاط مطلوب برای احداث نیروگاه های بادی محسوب می شود.

احمدعلی کیخا در گفت وگو با ایسنا افزود: موقعیت جغرافیایی ایران و به ویژه سیستان وبلوچستان که در این زمینه از شرایط بسیار مطلوبی نسبت به دیگر نقاط کشور برخوردار است، ایجاب می کند که همپای دنیا به سمت انرژی‌های نو حرکت کند.

وی ادامه داد: این منطقه بر اساس نظریه و مطالعات کارشناسان وزارت نیرو و همچنین کارشناسان فنلاندی از شرایط فوق العاده مناسبی برای تولید انرژی باد و خورشید برخوردار است و متقاضیان زیادی از داخل و خارج کشور برای سرمایه گذاری دارد که این موضوع می تواند فرصت طلایی برای استان باشد.

نماینده زابل در مجلس ‌تصریح کرد: برای رسیدن سطح مطلوبی از توسعه، با توجه به شرایط خوبی که در استان از نظر انرژی بادی و خورشیدی وجود دارد، می طلبد سرمایه گذاران بیشتری جذب شوند، البته در سال های اخیر دولت بر تلاش های خود در این باره افزوده است.

کیخا گفت: دو رویکرد در توسعه نیروگاه های بادی و خورشیدی وجود دارد که در رویکرد اول، دولت باید صفر تا صد آن را انجام دهد اما بر اساس سیاست های اصل 44 قانون اساسی با توجه به محدویت های مالی دولت، امکان آن وجود ندارد بنابراین باید از طریق ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی به آن پرداخت که متاسفانه در استان شاهد ظرفیت سوزی زیادی بودیم و برخی با ایجاد مانع بر سر راه سرمایه گذاران به نوعی آن ها را منصرف می کردند.

به گفته کیخا،هیچ محدودیتی برای جذب سرمایه داخلی و خارجی در این باره وجود ندارد، البته تحریم ها و ایجاد مشکلات بانکی‌، جذب سرمایه گذاری خارجی را سخت کرده است اما می توان از سرمایه گذاران ایرانی که در این زمینه تجربه دارند بیشتر استفاده کرد.

حجم عظیمی از انرژی های تجدید پذیر در سیستان و بلوچستان نهفته است

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در رابطه با موقعیت مناسب استان از لحاظ انرژی های نو بیان کرد: حجم عظیمی از انرژی های تجدید پذیر در شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان نهفته است که به طور مثال انرژی تابشی خورشید و انرژی باد در دسترس ترین و سهل الوصول ترین منابع تجدید پذیر در منطقه سیستان است.

دکتر فرهاد شهرکی در گفت وگو با ایسنا گفت: در سیستان مناطق گسترده ایی وجود دارد که از نظر نصب توربین های بادی در جهان بی نظیر و یا کم نظیر است در صورتی که در حال حاضر برای مردم منطقه به دلیل عدم مدیریت شرایط و استفاده از علم روز، باد به نعمت تبدیل شده است.

وی افزود: قطعا با برنامه ریزی دقیق و مناسب علمی می توان از این نعمت لایزال الهی حداکثر استفاده را برد و بر بسیاری از کمبودها و مشکلات طبیعی و غیر طبیعی موجود در استان‌ با کمک آن فائق آمد.

عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: همچنین با توجه به مرز گسترده ای که این منطقه با کشور افغانستان دارد و نیاز جدی افغانستان به منابع انرژی، با تولید برق حاصله و صادرات آن از این مزارع بادی می توان موجب رونق اشتغال و کارآفرینی در منطقه سیستان شد.

شهرکی گفت: البته انرژی خورشیدی در منطقه بلوچستان و وجود مرز طولانی با کشور پاکستان نیز همین شرایط را برای جنوب استان ایجاد کرده است.

اختصاص 12 هزار هکتار به انرژی های نو

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی است که در زمینه انرژی های نو از شرایط و امکانات بسیار خوبی نسبت به دیگر نقاط کشور برخوردار است و بادهای 120 روزه سیستان و انرژی خورشید، امکان احداث نیروگاه های نو به ویژه بادی و خورشیدی را در استان فراهم کرده است.

دکتر علیرضا نورا در گفت وگو با ایسنا بیان کرد: مواد اولیه تولید انرژی پاک در منطقه به سهولت و به میزان فراوان وجود دارد، با توجه به موقعیت مناسب استان و مطالعات و تحقیقات استادان دانشگاه ها، مناطقی مانند میل نادر و رامشار از لحاظ سرعت و جهش وزش باد شرایط خوبی نسبت به مناطق دیگر کشور از جمله منجیل دارد، بر همین اساس فراهم بودن بسترها برای ایجاد چنین نیروگاه هایی که انرژی نو تولید می کند، آماده است، بنابراین بعد از برجام تعداد زیادی از سرمایه گذاران علاقه مند به انرژی های نو آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان اعلام کردند، در میان سرمایه گذاران، افراد بومی و نخبگانی از استان و افراد غیر بومی و خارجی از کره‌، چین و دیگر کشورهای دنیا وجود داشتند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو پس از درخواست متقاضی، مجوز های لازم در این زمینه را صادر کرده است و متقاضی باید پیگیر استعلام خود باشد، در استان نیز با ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری اقدام به دریافت درخواست متقاضیان استفاده از انرژی‌های ‌نو کردیم و پس از بررسی موارد ارسالی، شرایط برای صدور مجوزهای لازم و واگذاری زمین و دیگر خدمات به سرمایه گذاران با تولیت سازمان اقتصاد و دارایی استان و دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری به متقاضیان ارائه خدمات می شود.

نورا گفت: در منطقه میل نادر که یکی از نقاط مستعد برای ایجاد نیروگاه تولید انرژی خورشیدی و بادی است، بیش از 20 هزار هکتار اراضی داریم که 12 هزار هکتار آن به این موضوع اختصاص می یابد.

معاون استاندار خاطرنشان کرد: بر اساس درخواست متقاضیان داخلی و خارجی، مجوز های لازم و زمین در اختیارشان قرار می گیرد و در صورت بروز مشکلاتی از طریق دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری پیگیری و برای رفع آن اقدام می شود تا مانعی بر سر راه سرمایه گذار نباشد و بتوانند در تولید انرژی و صادرات به متقاضیان داخلی و دو کشور افغانستان و پاکستان که به تامین انرژی نو و تولید برق نیاز دارند بدون دغدغه و مشکلی کار خود را ادامه دهند.

وی اظهار کرد: هزینه های احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی در استان نسبت به دیگر نقاط پایین تر است و حتی به متقاضیانی که به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه در استان هستند، تسهیلات خوبی پرداخت می شود.

وی با اشاره به میزان سهم سیستان و بلوچستان از انرژی های نو در کشور افزود: این سهم پایین و ناچیز است، در حد 5 یا 10 مگاوات بیشتر نیست اما برای احداث یک نیروگاه هزار مگاواتی، طراحی های اولیه انجام شده است.

در مجموع آن چیزی که واضح است این است که استان سیستان و بلوچستان به هیچ عنوان از لحاظ منابع دارای محرومیت نیست بلکه محرومیت اصلی این استان در زمینه مدیریت است که قطعا با برنامه ریزی دقیق و اصولی و همچنین استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان استان می تواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان