رئیس پارلمان بخش خصوصی ضمن اشاره به رویکرد فنلاندیها در قبال توافق هستهای قدرتهای بزرگ با ایران و پس از آن برجام گفت: فنلاند در خصوص برجام موضعگیری اصولی را در پیش گرفته و ایران از مقامهای این کشور به خاطر این حمایت تشکر میکند.
شافعی با اشاره به پیشینه روابط دو کشور بهویژه در حوزه ماشینآلات کشاورزی و مخابرات تصریح کرد: تصویر بسیار خوبی در ذهن ایرانیها از همکاری با فنلاند وجود دارد و زمینههای همکاری دو کشور در حوزههای مختلف علاوه بر ظرفیت قابلتوجه، دارای تنوع بسیار بالایی است.
او افزود: همانطور که مطلع هستید وزارت خزانهداری آمریکا که در همه کشورهای اروپایی از جمله فنلاند مشغول ترتیب سازوکارهایی است تا در آینده بر روابط شرکتهای فنلاندی با ایران تأثیر بگذارد. بااینحال خوشبختانه میان ایران و فنلاند مناسبات اقتصادی بسیار خوبی برقرار است و دیدار مقامهای دولتی و همچنین بخش خصوصی دو کشور در ماههای اخیر نشان میدهد که دو طرف علاقهمند به توسعه روابط هستند.
رئیس اتاق ایران با اشاره به این موضوع که فنلاند در زمینه حفاظت از محیط زیست و مدیریت آب گفت: همانطور که مطلع هستید ایران با مشکل کمآبی مواجه است. بر همین اساس معتقدم که در این زمینه فرصت همکاریهای بسیار خوبی پیشروی ایران و فنلاند قرار دارد.
انرژیهای تجدیدناپذیر، نفت و گاز، تجهیزات پزشکی و معدن از دیگر حوزههایی است که به اعتقاد غلامحسین شافعی ظرفیت همکاری میان شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی و فنلاندی در آنها وجود دارد.
او در همین زمینه افزود: در حال حاضر در ایران، 200 میلیارد دلار طرح آماده سرمایهگذاری وجود دارد که فنلاند میتواند شریک تجاری خوبی برای اجرای این طرحها باشد.
به اعتقاد شافعی فعال شدن بخش خصوصی یکی از مهمترین نشانههای حرکت بهسوی توسعه اقتصادی است.
رئیس اتاق ایران در ادامه صحبتهای خود با اشاره به این موضوع که توسعه کشورهایی مانند فنلاند، شوروی سابق و چین در گروی بالا بردن سهم بخش خصوصی در اقتصاد بوده گفت: یکی از مهمترین سیاستهای دولت ایران در برنامههای توسعهای گذشته و در برنامه ششم، این است که سهم بخش خصوصی واقعی را در فعالیتهای اقتصادی بالا ببرد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی همچنین تأکید کرد در سالهای اخیر واگذاری اقتصاد به مردم و بخش خصوصی هم از جانب رهبری و هم از طرف مجلس ایران مورد توجه قرار گرفته و تکلیف شده است که سالی چند درصد از اقتصاد ایران به بخش خصوصی واگذار شود.
ضرورت فعال شدن کارگروه مشترک بانکی ایران و فنلاند
شافعی در ادامه با اشاره به موانع توسعه روابط تجاری ایران و فنلاند، بیان کرد: روابط بانکی در حال حاضر بزرگترین چالش پیش روی دو کشور است و بهرغم تشکیل کارگروه مشترک ایران و فنلاند برای حل این مشکل، اما تاکنون نتیجهای در این زمینه حاصل نشده است.
رئیس اتاق ایران با اشاره به خروج آمریکا از سازمانها و توافقنامههای بینالمللی از جمله برجام، تأکید کرد که این اقدام خدشه جدی بر اعتبار سازمانهای بینالمللی وارد کرده و اعتبار آنها را زیر سوال برده است.
به اعتقاد شافعی گرچه این اقدام آمریکا بیش از هر چیز اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده، اما برای جامعه جهانی تجربه بزرگی است تا بداند باید برای آینده اعتبار توافقنامههای بینالمللی و پایبندی به آنها تدبیری بیندیشد.
رشد تولیدات داخلی ایران، توفیق اجباری تحریمهای یکجانبهگرایانه
رئیس اتاق ایران همچنین بابیان این موضوع که ایران در سالهای مختلف با تحریمها مواجه بوده و مسئله تحریمها موضوع تازهای در اقتصاد کشور نیست، تأکید که باید تحریم را از دو بعد مثبت و منفی مورد بررسی قرارداد.
به اعتقاد شافعی از جنبههای مثبت تحریمها بر اقتصاد کشور این است که ایران مجبور شده از تواناییهای داخل برای رفع مشکلات استفاده کند. او در همین زمینه تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کالاهایی که قبلاً در قالب واردات در کشور تأمین میشد، در حال حاضر بهواسطه تحریمها این توفیق اجباری نصیب کشور شده که خودمان به تولید آنها بپردازیم.
رئیس پارلمان بخش خصوصی در توضیح بعد منفی اعمال تحریمهای آمریکا علیه کشور، گفت: نمیتوانیم انکار کنیم که تحریمها تأثیری بر اقتصاد کشور نگذاشته است. هم اقتصاد هم اشتغال ما تحت تأثیر تحریمها قرار دارند اما به این معنی نیست که محدودیتها مانع توقف فعالیتها در ایران میشود. ایران همواره برای رسیدن به اهداف خود به راهش ادامه میدهد و در شرایط فعلی و با توجه به پشتیبانی کشورهای اروپایی از جمله فنلاند، راههای جدیدی برای رفع نیازها در این وضعیت پیدا خواهیم کرد.
رئیس اتاق ایران افزود: به رغم اینکه گفته می شود تحریمهای آمریکا بشردوستانه است و شامل غذا و دارو نیست، اما به نظرم چیزی که نادیده گرفته شده امنیت جانی مردم است. در غیر این صورت چرا باید قطعات هواپیما تحریم باشد؟ یا موضوع تامین مواد اولیه کارخانههای ما از جمله کارخانههای غذایی و داروسازی در حال حاضر با مشکلات بسیاری مواجه است.
ضرورت تسریع در راهاندازی SPV
به گفته شافعی در مواجه با تحریمها این پروژههای بزرگ دولتی هستند که متضرر اصلی هستند. شرکت های بزرگ ایرانی که با شرکتهای بزرگ اروپایی در ارتباط هستند که اغلب شرکای آمریکایی دارند. به همین دلیل با ارزیابی این وضعیت، هم اروپا و هم ایران به این نتیجه رسیدهاند که زمینههای همکاری اصلی بر فعالیت SME های ایرانی و اروپایی متمرکز شود.
به اعتقاد رئیس اتاق ایران با راهاندازی SPV از سوی اتحادیه اروپا، گشایش بسیار خوبی میان ایران و اروپا فراهم خواهد شد چراکه ایران علاوه بر مبادله پولی، میتواند بخشی از همکاریهای خود را بهصورت مبادله کالا با کالا با اتحادیه اروپا ترتیب دهد.
شافعی در عین حال افزود: ایران بر همکاری اتحادیه اروپا برای راهاندازی هرچه سریعتر کانال بانکی حساب باز کرده است اما تاکنون تاریخهای متعددی برای راهاندازی این کانال مالی اعلامشده است. به نظر میرسد در این زمینه باید زودتر تصمیمگیری شود تا شرکتهای ایرانی با توجه به سابقه طولانی که در همکاری با شرکتهای اروپایی دارند، متوسل به سایر نقاط تأمین نشوند و همکاریشان را طبق روال قبل پیش ببرند. اگر این موضوع عملیاتی شود بسیاری از مشکلات ما نیز حل خواهد شد.
تجربه جدید پیشروی ایران و اتحادیه اروپا
تاریا کرونبرگ رئیس هیات روابط پارلمان اروپا با ایران و وزیر پیشین کار فنلاند در این دیدار گفت: طی سفر چند روزه خود به ایران، این فرصت را پیدا کردم که در جشن استقلال فنلاند شرکت کنم در آنجا شرکتهایی را ملاقات کردم که در حال حاضر فعالیتشان در ایران متوقفشده است اما همه مایلند تا بار دیگر فعالیت خود را در ایران از سر بگیرند.
تاریا کرونبرگ دلیل اصلی حضور خود در ایران را مرتبط با برجام دانست و تأکید کرد: ایران از جمله کشورهایی است که در مواجه با تحریم، تجربه طولانی دارد و به اعتقاد من میتواند از چالش بزرگی که به خاطر تحریمهای یکجانبه آمریکا بار دیگر بر سر راهش قرار گرفته عبور کند.
او به رئیس اتاق ایران اطمینان داد که اتحادیه اروپا در حال حاضر با هدف مقابله با تحریمهای آمریکا در نظر دارد سازوکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران را هرچه زودتر نهایی کند تا صادرات و واردات میان ایران و سایر کشورها تسهیل شود.
به گفته رئیس هیات روابط پارلمان اروپا در حال حاضر انگلیس و فرانسه دو کشوری هستند که بهطور جدی بر روی این موضوع کار میکنند اما باید توجه داشته باشیم که این تجربه هم برای ایران و هم اتحادیه اروپا، یک تجربه جدید است و همین تازگی و باعث شده تاکمی تاخیر در روند کار پیش بیاید.