به گزارش ایسنا، اما زمانی وجود داشت که در هیچ شهری چراغ ها و علائم رانندگی وجود نداشت و شهرها یا به طور مستقیم توسط پلیس ها هدایت میشدند یا هیچ گونه سیستم کنترل و هدایتی در شهر وجود نداشت. این وضعیت اما در دوشنبه ای در 150 سال پیش با نصب اولین چراغ راهنمایی و رانندگی در شهر لندن تغییر کرد.
این چراغ راهنمایی که با انرژی گازی کار می کرد در تقاطعی شلوغ مقابل پارلمان انگلیس در لندن نصب شد.
مرگ سالانه بیش از 1000 نفر در خیابان های شلوغ از اسبها و درشکههای آن زمانِ انگلیس، مقامات این کشور را بر آن داشت تا برای حل این مشکل چاره ای بیاندیشند و چراغ راهنمایی اختراع "جان پیک نایت"، مهندس راه آهن، همان چاره مورد نظر بود.
با توجه به شغل نایت جای تعجب نیست که آن چراغ راهنمایی شبیه به چراغ های مورد استفاده در راه آهن ها بوده و مجهز به دو بازوی متحرک و چراغ های سبز و قرمز گازی برای استفاده در شب بود که یک افسر پلیس به طور دستی آن ها را تغییر می داد.
با وجود تلاش های مقامات برای بهبود امنیت، معرفی این تکنولوژی نیز مخالفت هایی به همراه داشت. برخی مخالفان، این رویه را که به مردم دستور دهیم که چه زمانی حرکت کنند و چه زمانی توفق کنند مخالف جامعه لیبرال انگلیس میدانستند.
اما در آن زمان لندن بیش از هر زمانی نیاز به کنترل ترافیکی داشت. چرا که جمعیت سه میلیونی آن از سال 1861 میلادی به حدود هفت میلیون نفر در سال 1910 میلادی رسیده بود.
با این حال دوره حکمفرمایی اولین چراغ راهنمایی بسیار کوتاه بود. چرا که نشت گاز از این چراغ پس از گذشت حدود یک ماه از کارش منجر به انفجارهای زیادی شد که یک افسر پلیس را به شدت مجروح ساخت.
اما شهر لندن حدود شش دهه برای تغییر چراغ های راهنمایی و رانندگی در سال 1925، یعنی زمانی که چراغ های راهنمایی الکتریکی از آمریکا وارد انگلیس شد، انتظار کشید.
در حال حاضر حدود 9 میلیون نفر ساکن ناحیه بزرگ لندن هستند و این شهر، هفتمین شهر پرجمعیت جهان به شمار میرود. میدان پارلمان نیز هم اکنون شلوغ ترین نقطه پایتخت انگلیس محسوب می شود.
بنابر گزارش ان بی سی نیوز، در ناحیه ای که زمانی اولین چراغ راهنمایی جهان واقع شده بود، هم اکنون 24 چراغ راهنمایی مخصوص خودروها و افراد پیاده قرار گرفته است. همچنین بیش از 6000 چراغ راهنمایی در سراسر شهر لندن برای کنترل ترافیک این شهر قرار داده شده است.
دویچهوله نیز در گزارشی در این باره از 150 ساله شدن چراغ راهنمایی و رانندگی خبر داده که بخشی از آن را در ذیل میخوانید:
جان پیک نایت - مخترع نخستین چراغ راهنمایی
افسر پلیسی که 150 سال پیش نخستین چراغ راهنمایی را به کار انداخت، در اثر انفجار به سختی مجروح شد، چون از گاز برای تولید نور استفاده کرده بود. اما اینک یک پلاکارد سبزرنگ در محلی که انفجار رخ داده بود، یاد مخترع چراغ راهنمایی، جان پیک نایت را گرامی میدارد. ایده و طرح نایت انتقال علامتهای هشداردهنده خط راه آهن به جاده و خیابان بود.
چراغ راهنمایی برقی
پس از جریان انفجار دیگر خبری از علامتهای هشداردهنده نبود و خیابانهای لندن به مدت 50 سال از وجود چراغ راهنمایی فارغ بودند. تا اینکه سرانجام چراغ راهنمایی برقی در سال 1914 در شهر کلیولند واقع در ایالت اوهایوی آمریکا به بهرهبرداری رسید. در اوایل دهه 1920 استفاده از چراغ راهنمایی در اروپا نیز با موفقیت ممکن شد.
نخستین چراغ راهنمایی در برلین
در سال 1930 وسایل نقلیه شهر برلین دیگر با علامت چراغهای راهنمایی و رانندگی به تردد در خیابانها میپرداختند.
برج راهنما در برلین
معروفترین و مهمترین چراغ راهنمای کشور آلمان مدتها در میدان پوتسدام شهر برلین واقع بود. برجهای راهنما گرداننده امور رانندگی در پرترددترین خیابانها و میدانهای سراسر قاره اروپا بودند. اما بنای برجی با ابعادی کوچکتر حتی امروز هم در میدان پوتسدام توجه و تحسین عابران را برمیانگیزد.
قرمز - زرد - سبز
نخستین چراغ راهنمایی تنها به دو علامت سرخ و سبز مجهز بود و به جای رنگ زرد که بعدها به آن دو رنگ اضافه شد، صدای یک زنگ تغییر رنگها را اعلام میکرد. با آمدن چراغ راهنمایی برقی در دهه 1920 رنگ زرد نیز میان این دو رنگ جا گرفت.
ارتباط چراغ راهنمایی با راننده خودرو
کارکردهای چراغ راهنمایی مدام در حال افزایش است. برای نمونه چراغ راهنمایی در برخی نقاط به رانندگان نشان میدهد که مناسبترین سرعت برای اجتناب از توقف بیجا پشت چراغ راهنمایی چیست. این کار هم به محیط زیست و هم به اعصاب راننده کمک میکند.
چراغ راهنمایی برای کاربران گوشیهای هوشمند
البته چراغهای راهنمایی دیگر تنها در فضاهای مرتفع نصب نمیشوند بلکه استفاده از آنها بر روی زمین هم ممکن است. چراغهای راهنمایی روی زمین در واقع برای حفظ امنیت بیشتر عابران پیادهای هستند که هنگام عبور از خیابانها چشمشان به گوشی هوشمندشان است.
بتهوون در شهر بن آلمان
در شهر بن آلمان که محل تولد لودویگ فون بتهوون است چراغهای راهنمایی با تصویری از بتهوون آراسته شدهاند. به طور معمول چراغهای راهنمایی اسباب هیجان و گاهی حتی عصبانیت هستند. طبق آمار، هر آلمانی دو هفته از عمرش را پشت چراغ قرمز میگذراند.