دولت مستعفی از آمریکا خواست جلوی امارات را بگیرد

خبرگزاری فارس: یکی از رسانه‌های یمنی سه‌شنبه (20 آذر) نوشت که دولت مستعفی این کشور از آمریکا خواسته جلوی اقدامات و نفوذ اماراتی‌ها در جنوب یمن را بگیرد.

وبگاه یمنی «یمن نت» به نقل از «منابع اختصاصی» مدعی شد که «معین عبدالملک»، نخست وزیر و «علی محسن صالح»، معاونِ «منصور هادی»، رئیس جمهوری مستعفی یمن در دیداری که با «متیو تولر»، سفیر آمریکا در این کشور داشته‌اند، او را در جریان نفوذ امارات در شهر عدن و سایر استان‌هایی که تحت کنترل دولت مستعفی است، قرار داده و از تاثیرات این نفوذ بر این دولت گفته‌اند.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود همچنین گفته اند که آمریکایی‌ها با سعودی‌ها در مورد کمک به دولت مستعفی جهت گسترش محدوده اعمال نفوذ آن در مناطق که اخیرا به کنترل خود درآورده‌اند، گفتگو‌هایی داشته‌اند.

یکی از این منابع گفته است که سفیر آمریکا ماه نوامبر گذشته، بعد از آنکه این کشور با سعودی‌ها بر سر کاهش نفوذ امارات به توافق رسیدند، به «المکلا»، محل استقرار دولت مستعفی در عدن رفته است. این منبع در مورد اجرای این توافق گفته است: «نیاز به وقت دارد».

بر اساس این گزارش، یکی از مقام‌های محلی در عدن می‌گوید، آموزش نیرو‌های «طارق محمد عبد الله صالح عفاش»، برادرزاده «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهوری سابق یمن در داخل عربستان سعودی و تجهیز این نیرو‌ها به خودرو‌های زرهی و تسلیحات تحت نظر و حمایت واشنگتن و اعزام دوباره آن‌ها به شهر عدن در چارچوب این توافق است.

یکی دیگر از منابع اختصاصی «یمن نت» گفته است که سفیر آمریکا در یمن به دولت مستعفی گفته است که وزارت خارجه آمریکا و سفیر جدید این کشور در یمن را در جریان این درخواست آن‌ها خواهد گذاشت تا سیاست‌هایی در حمایت از دولت مستعفی در یمن را اتخاذ کند.

یکی از مقام‌های مسئول دولت مستعفی به یمن نت گفته است که پیش بینی‌می‌شود که آمریکا برای حفظ آبروی امارات در یمن، دست به ادغام شبه نظامیان تحت امر اماراتی‌ها در در ارتش و نیرو‌های دولت مستعفی بزند.

آمریکا از همان ابتدای آغاز حمله عربستان سعودی به یمن در قالب ائتلاف عربی (فروردین 94) از این حمله حمایت کرد و بر اساس اسناد و شواهدی که یمنی‌ها منتشر کرده و خود آمریکایی‌ها اذعان داشته‌اند، واشنگتن از این حمله از فروش تسلیحات و تأمین سوخت جنگنده‌ها گرفته تا کمک استشاری حمایت می‌کند.

طی ماه‌های گذشته نیات استعماری ائتلاف سعودی و اماراتی در یمن آشکار شده است به گونه‌ای که مردم یمن در استان‌های جنوبی این کشور به اقدامات و طرح‌های استعماری آن‌ها به ویژه در استان المهره و سقطری اعتراض کرده و دست به تظاهرات زده‌اند.

اخیرا «توکل کرمان»، فعال مدنی و برنده جایزه صلح که زمانی از موافقان حمله سعودی-اماراتی به کشورش بود، در توییتی به طعنه از دولت مستعفی یمن خواسته به جای درخواست اعمال قدرت بر بندر الحدیده و فرودگاه صنعاء که هر دو در دست دولت نجات ملی است، تعز و عدن را از اشغال سعودی‌ها و اماراتی‌ها نجات دهد.

هیأت دولت مستعفی یمن در سومین مذاکرات صلح این کشور که هم‌اکنون در استکهلم سوئد در حال برگزاری است، از دولت نجات ملی و انصارالله نظارت بر فرودگاه صنعاء را باید در اختیار آن‌ها بگذارد و هواپیما‌های این فرودگاه در عدن یا شهر دیگر مورد بازرسی قرار بگیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان