به گزارش اقتصاد آنلاین ، سید حسن رسولی در نشست خبری درباره تشریح طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه های معاونت شهرداری تهران از 9 سطح به حداکثر 6 سطح سازمانی و حذف پست های قائم مقام و یا جانشین و مشاور در کلیه واحد های ستادی ، مناطق ، سازمان ها و شرکت های تابعه، اظهار کرد: با ارائه گزارش تغییر و تحول آقای نجفی به تصویر نسبتا گویایی از شرایط جاری نظام مدیریت شهری رسیدی همچنین به دلیل کم ثباتی شهرداران شهر تهران در ماه های اخیر شورای شهر تهران در این مقوله نسبت به شهرداران قبلی و فعلی اشراف بیشتری به مسایل دارند.
وی ادامه داد: بحث ساماندهی سازمان های زیرمجموعه شهرداری شامل دو بخش اصلاح ساختار سازمان و شرکت های وابسته به شهردرای و ساختار سازمانی ستاد شهرداری مناطق و نواحی است. بدون شک از جمله چالش های مهم شهردرای تهران نامناسب بودن ساختار سازمانی با شرح وظایف و ماموریت در این سازمان است. در این شرایط از منظر علم سازمان، مدیریت و تجارب فنی و حرفه ای نظام گردش کار به دلیل بزرگی بیش از حد سازمان با کندی مواجه شده به همین دلیل میسر ارائه خدمات به شهروندان نیز روند عادی ندارند برای نمونه با وجود راه اندازی دفاتر خدات الکترونیک شهر حداقل زمان برای صدور پروانه ساخت 9 ماه طول می کشد.
خزانه دار شورای شهر تهران اعلام کرد: یکی از کارکردهای مورد انتظار نظام کارآمد، نظام گردش کار سریع و شفاف است و این مهم با حذف موانع و مراحل اضافی و سرعت بخشیدن میسر خواهد بود. این هدف به جز مهندسی مجدد سازمان و ساختار و تجدید نظر در نظام ساختار، اختیارات و مسئولیت ها و بازنگری در حد و اندازه سازمان میسر نمی شود . شورای شهر تهران به دنبال ایجاد نظم و انظباط کار در شهرداری تهران است باید در این باره ورود جدی داشته باشد به همین دلیل اصلاح ساختار سازمان های شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران، با تاکید بر اینکه حد و اندازه شهرداری تهران در طول سالهای گذشته بیش از اندازه فربه شده و این موضوع مورد تایید متخصصان به دلیل این فربه گی سازمان ناکارآمد شده است، گفت: این توسعه به صورت افقی و عمودی در سطح معاونت ها، سازمان ها و شرکت های تابعه موجب موازی کاری و دوباره کاری انجام ماموریت ها در شهرداری تهران شده است. در این طرح به دنبال این هستم که تعداد معاونت های شهرداری تهران از 9 معاونت به حداکثر شش معاونت کاهش یابد همچنین علاوه بر هرس سازمانی برای حذف چابک سازی پست های غیرضرور نیز اقدام شده است زیرا برخی از این پست ها فاقد شرح وظیفه و مامورتی خاص هستند . پست های مانند، مشاور، قائم مقام و جانشین پست های غیرضرور هستند که کمکی به کارآمدی سازمان نمی کند.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این ضرورت این طرح برای تمام اعضای شورای شهر تهران نیز تشریح شده است، اظهار کرد: طرح مذکور هیچ اثر مثبت و منفی در وضعیت کارکنان شهرداری تهران ندارد. البته در بودجه سال 97 شهرداری تهران را ملزوم کردیم که 6 درصد از نیروهای موجود را کاهش دهد همچنین به شهرداری اجازه دادیم معادل این 6 درصد، 3 درصد نیرو از نخبگان و متخصصان از طریق آزمون استخدامی جذب کند.
وی همچنین گفت: برای قانونی شدن ساختار معاونت و سازمان های شهرداری تهران باید مراحل مختلف طی شود. برخی از معاونت ها، سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران تمام مراحل را طی نکرده اند.
رسولی با بیان اینکه در طرح الزام شهرداری تهران به حذف پست های قائم مقام و یا جانشین و مشاور در کلیه واحد های ستادی ، مناطق ، سازمان ها و شرکت های تابعه به دنبال حذف پست هایی هستیم که با ردیف سازمانی بدون هیچ شرح وظیفه ای در ساختار ایجاد شده است و معادل سازی با جایگاه مدیران شده است، تاکید کرد: مشاورانی که در شورای شهر تهران حضور دارند، رابطه استخدامی با شورا ندارند و دارای پست نیستند و خرید خدمت شده اند این در حالیست که در شهرداری رابطه استخدامی وجود دارد و حتی مشاوران همطراز با مدیران هستند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اصلی که در طراحی ساختار سازمانی هر نهادی از جمله شهرداری به لحاظ علمی باید حاکم باشد جلوگیری از موازی کاری است، گفت: موازی کاری یعنی یک فعالیت هم جنس در دو یا سه واحد به طور همزمان صورت می گیرد که این مصداق عینی ناکارآمدی سازمان است. شهرداری سازمانی است قریب به هزار مورد مایحتاج مردم را در 24 ساعت تامین می کند از این رو باید نحوه ارائه این خدمات باید به صورت سیستماتیک در کمترین زمان انجام شود.رسولی درباره اصلاح ساختار سازمان فرهنگی و هنری شهردرای تهران نیز گفت: در دهه 70 به تصمیم نمایندگان مجلس شهرداری موظف شد تا 4درصد از درآمدهای شهرداری برای فعالیت های فرهنگی هزینه شود، تصریح کرد: با وجود اینکه هزینه بودجه این سازمان از جیب مردم تهران تامین می شوند اما شهرداری کمترین نقشی در مجمع و هیات مدیره و ارکان این سازمان دارد و باید برای اصلاح ساختار آن دولت یا مجلس اقدام کند.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره علت رای نیاوردن یک فوریت این طرح اظهار کرد: فرصتی برای توضیح این طرح در صحن به من داده نشد برای همین یک فوریت آن رای نیاورد البته درباره این طرح از ابتدای دوره پنجم برنامه ریزی شده است و در حداقل زمان مجددا به صحن آورده خواهد شد. بنده به عنوان طراح این طرح جدی هستم. تصمیم سختی است طرح ارائه شده به نفع عموم مردم بوده و عوارض آن برای خواص است. در این طرح به دنبال منافع عموم هستیم و هرس سازمانی مورد اعتراض برخی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح 250 مدیر ارشد اعم از قائم مقام، مشاور و جانشین در بخش های مخنلف شهرداری تهران حذف خواهند شد، تصریح کرد: در طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه های معاونت شهرداری تهران از 9 سطح به حداکثر 6 سطح سازمانی و حذف پست های قائم مقام و یا جانشین و مشاور در کلیه واحد های ستادی ، مناطق ، سازمان ها و شرکت های تابعه، تعدیل از بالا ساختار انجام خواهد شد. البته درباره تعدیل نیرو از پایین ساختار نیز معتقدم نباید نیروها رها شوند و باید در بخش پیمانکاری شهرداری مورد استفاده قرار گیرند.
رسولی همچنین اعلام کرد: د ر طرح مذکور صرفه جویی مالی متغییر اول تیست و متناسب سازی هدف اصلی است.
مختاری بازنشسته نیست/ماندن یا رفتن رییس سازمان بوستانها بسته به تصمیم شهردار دارد
خزانه دار شورای شهر، همچنین درباره بازنشستگی مختاری،مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران بعد از 46سال گفت:مختاری بازنشسته نیست و هیچ وقت حکم بازنشستگی برایش زده نشده است.زمانی فردی بازنشسته است که یا خود تقاضا بدهد یا مافوق او بخواهد،در دورههای گذشته نه خود آقای مختاری خواسته که بازنشسته شود و نه مافوقش.بازنشستگی فرد ارتباطی با سن او ندارداگر فردی بخواهد که بازنشسته شود و مافوقش نخواهد،میماند،اگر کسی بخواهد بماند و مافوقش نخواهد،باید برود