ایرنا گزارش می دهد

قطعی فراگیر گاز، پیامد پروژه ناتمام خط انتقال ایران به پاکستان

قطعی فراگیر گاز، پیامد پروژه ناتمام خط انتقال ایران به پاکستان
به گزارش ایرنا، کمبود گاز موجب تعطیلی پمپ های سی ان جی در مناطق مختلف پاکستان شده است.
شرکت ملی گاز پاکستان موسوم به «سوئی سدرن ناردرن» اعلام کرد که جایگاه های عرضه گاز سی ان جی به خودروها در ایالت سند تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
این شرکت افزود: به علت کمبود گاز نمی‌توانیم حتی نیاز کارخانه‌های مختلف و صنعتگران را فراهم کنیم.
شهر کراچی مرکز ایالت سند، قطب صنعت و از بزرگترین شهرهای پاکستان با قطع کامل گاز سی ان جی مواجه است.
از سوی دیگر، اعضای اتحادیه پمپ‌های گاز سی ان جی پاکستان اعلام کرده اند که اگر قطع گاز ادامه داشته باشد دست به تظاهرات و بستن خیابان ها خواهند زد.
شرکت گاز پاکستان پروسه تأمین گاز پمپ های گاز در شهرهای مختلف ایالت سند را تا اطلاع ثانوی متوقف ساخته است.
بسته شدن پمپ های سی ان جی در شهرهای مختلف ایالت سند و ایالت بلوچستان به ویژه شهر کراچی، موجب توقف فعالیت اتوبوس های مسافربری داخل شهری شده که مشکلات زیادی برای مردم این شهر به وجود آورده است.
از سویی دیگر، اتحادیه پایانه های مسافربری و اتوبوسرانی شهر کراچی در اعتراض به این اقدام شرکت گاز، اعتصاب همگانی اعلام کرده و روند عرضه گاز به کارخانه ها و شرکت های تولید کننده برق در بسیاری از مناطق پاکستان متوقف شده است.
این در حالی است که کاربران خانگی گاز نیز با بحران کمبود مواجه شده اند و شهرهای مختلف پاکستان به ویژه ایالت سند شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای خرید کپسول‌های گاز مایع است.
با این وجود از یک سو افزایش قیمت گاز مایع و از طرف دیگر کمبود آن، مشکلات مردم را حل نمی‌کند.
با توجه به آغاز بارندگی ها در مناطق مختلف پاکستان، فشار گاز در شهرهای مختلف کشور کاهش پیدا کرده و حتی کاربران خانگی نیز از آن محروم شده اند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که کنترل این بحران از دست شرکت گاز پاکستان خارج شده و آنان توان غلبه بر بحران به وجود آمده را ندارند.
این در حالی است که آنان معتقدند؛ سرقت گاز و هدر رفتن آن در مسیر توزیع یکی از دلایل عمده به وجود آمدن بحران گاز است.
«عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز شامگاه چهارشنبه در نشست فوق العاده ای با حضور مسئولان شرکت های ملی گاز و وزیر نفت و منابع طبیعی کشور، این موضوع را بررسی کرد.
بر اساس اخبار منتشره توسط تارنمای رادیو پاکستان، «غلام سرور خان» وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور نیز گزارشی در خصوص قطعی گاز ارائه کرده است.
با آغاز فصل سرما، بحران انرژی به ویژه کمبود گاز و تداوم قطعی های برق در این کشور، بیش از روزها و ماه های گذشته خودنمایی می کند.
با سرد شدن دما، گاز بیشتر نقاط اسلام آباد و بسیاری از نقاط پاکستان بر اثر افت شدید فشار، تقریباً قطع کامل شده و این وضع تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت.
مردم، حتی خانواده هایی که در شهر زندگی می کنند، برای گرم کردن خانه هایشان و پخت و پز، در جنگل ها و پارک های جنگلی پایتخت مشغول جمع آوری هیزم هستند.
برخی خانواده ها نیز که از وضع مالی نسبتاً خوبی برخوردارند، به سمت استفاده از کپسول های گاز می روند اما به دلیل قیمت بالا، امکان استفاده از آن برای تعداد کمی از خانواده ها فراهم است ضمن اینکه تهیه آن در فصل سرما، کار چندان آسانی نیست.
این مشکلات در حالی در این کشور در حال وقوع است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، شهریورماه امسال بار دیگر آمادگی تهران را برای عملی کردن طرح انتقال گاز به پاکستان اعلام کرد.
«مهدی هنردوست» آن زمان در همایش بین المللی«الزامات و نیازهای ژئوپلیتیک پاکستان» در شهر اسلام آباد، با تشریح اهمیت طرح انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به ( IP Gaspipeline) گفت: عملی شدن این طرح می تواند تغییرات اساسی بر اقتصاد پاکستان به همراه داشته باشد.
وی با تشریح سیاست های زورگویانه و مستکبرانه آمریکا علیه ایران در اعمال تحریم های غیر قانونی تصریح کرد: خط انتقال گاز ایران به پاکستان در چارچوب تحریم های واشنگتن علیه تهران نیست.
سفیر ایران در پاکستان همچنین با به فال نیک گرفتن آغاز به کار دولت جدید به رهبری عمران خان در پاکستان افزود: عملیاتی شدن احداث خط لوله گاز بین دو کشور، می تواند مشکلات زیادی از دوش دولت جدید اسلام آباد بردارد.
هنردوست با بیان اینکه عملیاتی شدن احداث خط لوله گاز ایران و پاکستان می تواند هزاران شغل در پاکستان ایجاد کند، تصریح کرد: دولت جدید باید از این فرصت استفاده کند و ایران نیز همانند گذشته آماده است تا مردم پاکستان را در فواید حاصل از این طرح بزرگ سهیم کند.
پاکستان در شرایطی با کمبود شدید گاز در فصل سرما و بحران انرژی و کمبود برق در تمامی طول سال مواجه است که قرارداد بزرگی با ایران برای احداث خط لوله و واردات گاز امضا کرده اما به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در قبال این قرارداد، تاکنون نتوانسته از منابع عظیم گاز ایران بهره مند شود.
مردم پاکستان، شخصیت ها و احزاب این کشور به صورت جدی از دولت می خواهند تا قرارداد واردات گاز از ایران را به عنوان اقتصادی ترین، آسان ترین و کوتاه ترین مسیر ورود انرژی به پاکستان، در اولویت اقدامات خود قرار دهد.
آساق**6125**شبس**1488
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان