ایرنا گزارش می دهد

کارگروه ویژه قاچاق مشتقات نفتی تا پایان سال تشکیل می شود

کارگروه ویژه قاچاق مشتقات نفتی تا پایان سال تشکیل می شود
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی مویدی خرم آبادی» عصر چهارشنبه در پایان نشست ویژه بررسی آخرین وضعیت قاچاق سوخت که با حضور وزیر کشور برگزار شد، توضیح داد: وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ایران موظف بودند تکلیف مشتقات نفتی را که به قاچاق سوخت منجر می شود تعیین کنند و بررسی برخی از آنها را نیز در دستور کار داشتند که مقرر شد با همکاری این 2 نهاد، تا پایان سال کارگروه ویژه ای با نظارت ستاد تشکیل و این پرونده ها تعیین تکلیف شود.
وی همچنین به عنوان یکی دیگر از مصوبات این نشست درباره قاچاق سوخت در خودروهای ترانزیتی خارجی گفت: قرار شد وزارت نفت در مبادی ورودی تجهیزات، امکانات و زیرساخت های لازم را فراهم کند که از خروج غیرقانونی سوخت توسط خودروهای تزانزیتی جلوگیری کند.
مویدی خرم آبادی ادامه داد: در این نشست تاکید شد همه ناوگان حمل و نقل سوخت باید به طرح پیمایش تجهیز شوند و به وظایف خود بپردازند. دستگاه های متولی باید با جدیت این موضوع را پیگیری کنند و حوزه های نظارتی برای تکمیل این طرح نظارت کافی را به عمل آورند.

**صدور کارت سوخت برای خودروهای جدید
به گفته مویدی خرم آبادی، بر پایه یکی دیگر از مصوبات نشست قرار شد از این پس هر نوع خودرو جدید که از سوی نیروی انتظامی پلاک گذاری می شود کارت سوخت به همراه داشته باشد.
وی افزود: در مورد خودروهای اسقاطی مراتب از طریق نیروی انتظامی به مبادی مربوط اعلام می شود که کارت های سوخت آنها مورد سوء استفاده دیگران قرار نگیرد.

** کاهش سه میلیون لیتری قاچاق سوخت با فروش تعادلی در مرز
این مقام میزان قاچاق سوخت را روزانه 10 میلیون تا 15میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: با اقدام های به عمل آمده و فروش سوخت در 'جدار مرز' به صورت تعادلی و موانع پیگشیرانه وزارت نفت، این رقم به میزان سه میلیون لیتر در روز رو به کاهش است.
مویدی خرم آبادی رقم تعادلی فروش سوخت برای مرزهای سمال شرق، شمال غرب، جنوب شرق و جنوب غرب را متفاوت عنوان کرد و افزود: سوخت و به طور عمده نفت گاز و گازوییل به بهای مناسبی که با آن سوی مرز تفاوت محسوسی داشته باشد فروخته و درآمد این فروش برای مرزنشینان به کار گرفته می شود.
به گفته وی، دولت در 2 سال گذشته برای توسعه زیرساخت های مرزی به فروش سوخت تعادلی در مرز دست زد و با تلاش های وزارت نفت، قرار شد این کار توسعه یابد و در دیگر نقاط مرزی با نظارت استانداران انجام شود.

**تاثیر احیای کارت سوخت بر کاهش قاچاق
دبیر ستاد مبارزه با قاچاق سوخت در پاسخ به ایرنا درباره نقش کارت سوخت تصریح کرد: احیای کارت های سوخت در کاهش قاچاق تاثیر بسزایی دارد اما کافی نیست.
به گفته وی، فقط در یکی از استان های مرزی به تنهایی 200 هزار کارت سوخت غیرمجاز امحا شد که می تواند در کاهش قاچاق تاثیرگذار باشد.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به پرسشی درباره سیاست های ارزی و نقش آن در قاچاق معکوس گفت: سیاست های ارزی باعث شد شاهد کاهش ورود قاچاق به داخل کشور و افزایش روند قاچاق معکوس باشیم.
وی افزود: تلاش خوبی در جدار مرزی برای جلوگیری از خروج کالای اساسی به عمل آمده اما ناکافی است و خروج غیرقانونی دام و سوخت و برخی اقلام اساسی ادامه دارد و توقف این روند به همکاری مردم نیازمند است.

** ابهام در زمان آغاز بکارگیری کارت سوخت
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره زمان اجرایی شدن کارت سوخت گفت: در جلسات پیشین از ناحیه دولت و بخش مربوط به ستاد مقرر شد کارت سوخت احیا شود و وزارت نفت و حوزه های مرتبط دیگر تلاش های خوبی در این ارتباط داشتند.
مویدی خرم آبادی افزود: تاریخ اجرایی شدن کارت سوخت در آینده اعلام می شود.
وی اضافه کرد تعیین شیوه استفاده از کارت سوخت و زمان آن به این جلسه برنمی گردد؛ زیرا نشست ما فقط به امر مبارزه با قاچاق متمرکز و معطوف است.
«درباره سیاست های مرتبط با سوخت، شیوه استفاده از کارت سوخت و تاریخ آغاز آن از طریق دولت و مجموعه دستگاه های مسوول تصمیم گرفته می شود.»
ایران با 15 کشور همسایه است و با آنها ارتباط ناوگانی و حمل و نقلی دارد.
ثبت نام کارت سوخت آغاز شده و قرار است در آینده استفاده از کارت سوخت اجباری شود، اما هنوز جزئیات طرح جدید مدیریت مصرف سوخت و سهمیه بندی اعلام نشده است.
اکنون کارگروه های مختلف در دولت و مجلس در حال بررسی طرح ها و پیشنهادات مختلف مدیریت مصرف سوخت هستند.
در طرح های جدید مدیریت مصرف سوخت تلاش می شود، علاوه بر کاهش مصرف، یارانه بنزین به شکل عادلانه تری در بین قشرها و گروه های مختلف جامعه توزیع شود.
به نظر کارشناسان، شیوه قبلی و کنونی عرضه یارانه بنزین، عادلانه نبوده و به سود طبقات آسیب پذیر و دهک های پایین جامعه نیست، زیرا آن دسته از افرادی که خودروهای بیشتری داشته و جزو طبقات بالای مرفه شناخته می شوند، یارانه سوخت بیشتری را به خود اختصاص می دهند.
مالکان خودروهای فاقد کارت سوخت طبق جدول زمانبندی تا بیست و چهارم آذر مهلت دارند از طریق دفترهای پلیس+10، سامانه اینترنتی، نرم افزار خدمات دولت همراه و وارد کردن کد دستوری #4* در گوشی تلفن همراه به طور رایگان نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

اقتصام*6984*1961*
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان