پاکستان خواستار ایفای نقش همسایگان در تحقق صلح افغانستان شد

وزیر امور خارجه پاکستان با درخواست از همه طرف های درگیر در پروسه صلح افغانستان برای همکاری و تعامل، گفت: کشورهای منطقه از جمله ایران، هند و تاجیکستان باید در حل مناقشه افغانستان ایفای نقش کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، شاه محمود قریشی در سخنرانی خود در مجلس ملی پاکستان، همکاری همه ایفا کنندگان نقش در سطح منطقه ای برای تحقق آشتی در افغانستان را خواستار شد.
وی اضافه کرد:نمی توان تمامی مسئولیت را به عهده پاکستان گذاشت و با توجه به حضور هند در افغانستان، همکاری دهلی نیاز است.

وزیر امور خارجه با ادعای پیشرفت در مذاکرات افغانستان، گفت که دو تا سه ملاقات در قطر و امارات متحده عربی در این خصوص انجام شده است.

قریشی اخیرا نیز در سخنرانی در شهر مولتان پاکستان گفته بود که دولت اسلام آباد، خواهان گفت و گوهای سیاسی برای پایان دادن به تنش داخلی افغانستان است و عقیده دارد هیچ راه حل نظامی برای آن وجود ندارد.

وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه با خبرنگاران در شهر مولتان گفته بود:پاکستان از پروسه صلح و آشتی در افغانستان به رهبری و مالکیت مردم آن حمایت می کند و نقش مثبت خود را برای بازگردانی صلح و ثبات به کشور همسایه اش ایفا خواهد کرد.

وی افزود: آمریکا نیز با موضع پاکستان در زمینه آغاز مذاکرات صلح در افغانستان موافقت کرده و با انتصاب «زلمای خلیل زاد» بعنوان نماینده ویژه برای افغانستان، در حال بررسی این موضوع است.

وی مدعی شد: در جریان سفر اخیر «زلمی خلیل زاد» به پاکستان گفت و گوهای سازنده ای بین مقامات دو کشور انجام گرفت.

وزیر خارجه پاکستان گفت: حتی دولت افغانستان که پیش از این آماده گفت و گو با طالبان نبود، در حال حاضر در حال بررسی این گزینه است.

وی افزود: نشستی بین نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در قطر برای بررسی یافتن راه حل برای مناقشه افغانستان برگزار شده است و دولت پاکستان فعالیت های خود را برای تسهیل پروسه صلح افغانستان ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه پاکستان معتقد است تا زمانی که صلح و ثبات در افغانستان ایجاد نشود، مشکلات این کشور و منطقه نیز ادامه می یابد، افزود:طالبان باید با زمین گذاشتن اسلحه، مسیر صلح پیشی کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان