طرح دولت برای حذف فقر آموزشی

خبرگزاری ایسنا: محمد بطحائی - وزیر آموزش و پرورش - در آخرین نشست خبری خود در آخرین روز شهریور ماه شمار بازماندگان از تحصیل را 142 هزار نفر در دوره ابتدایی اعلام کرد و گفت: برآورد ما این است که نتوانستیم این 142 هزار دانش آموز ابتدایی بازمانده را به مدرسه برگردانیم البته 31 هزار و 910 دانش آموز را به مدرسه برگرداندیم که افتخار بزرگی است. همچنین در سال تحصیلی قبل 5069 دانش‌آموز اتباع را فارغ از داشتن مدارک هویتی با هماهنگی وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها در دوره ابتدایی ثبت نام کردیم.

البته سعید طاهری - رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور- در مرداد ماه سال جاری آمار جامع‌تری از بازماندگی از تحصیل اعلام و اظهار کرد: آمار در دست ما از بازماندگان تحصیلی 747 هزار نفر در کشور است که 23 درصد آنان مربوط به مقطع ابتدایی است. از این تعداد140 هزار و 286 نفر در خوزستان هستند و حدود 19 درصد این جمعیت را تشکیل می‌هند و بیشتر افراد مربوط به دختران و مقطع متوسطه دوم است. 85 درصد بازماندگان از تحصیل در گروه‌های سنی 6، 10، 11، 14 تا 16 سال هستند.

کسی که در شش سالگی تحصیل نمی‌کند به دلیل مشکلات معیشتی است و نیاز است بهزیستی، استانداری و دستگاه‌های اجرایی، آموزش و پرورش را برای ساماندهی بازماندگان از تحصیل کمک کنند. وزارت آموزش و پرورش که متولی ریشه یابی و پیگیری بازگشت به مدرسه بازماندگان از تحصیل است در چند سال گذشته اقداماتی از جمله «جست و جوی خانه به خانه» را شروع کرده است و طبق اعلام معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش «در چهار سال گذشته 143 هزار کودک بازمانده از تحصیل جذب مدرسه شدند و همچنان 142 هزار کودک از تحصیل بازمانده‌اند. هر ساله اسامی بازماندگان را اعلام می‌کنیم که معمولا این کار در زمستان انجام می‌شود. آموزش و پرورش در اقصی نقاط کشور حضور دارد و دارای مدرسه است. وقتی آموزش و پرورش محور باشد و با سایر سازمان‌های مربوط هم افزایی داشته باشیم کار بهتر پیش می‌رود.»

در این میان وزارت رفاه نیز با سیاست «رفع فقر آموزشی» از سه سال گذشته به موضوع بازماندگی از تحصیل وارد و در سال 94 و 95 شناسایی گسترده کودکان بازمانده از تحصیل با ابتکار معاونت رفاه این وزارتخانه شروع شد. در آن زمان فهرستی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از آموزش و پرورش و فهرست واجدین شرایط برای رفتن به مدرسه از سازمان ثبت احوال را دریافت کردند و پس از پیگیری‌های متعدد توانستند 134 هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی و بر حسب علل بازماندگی از یکدیگر تفکیک کنند.

طی اجرای این طرح، با احصای کد ملی و شماره تماس سرپرستان خانوار با خانواده‌های این کودکان تماس گرفتند و علت بازماندگی از تحصیل را جویا شدند که فقر، مهاجرت، عوامل فرهنگی و.. از جمله این دلایل است. همچنین مشخص شد که تعدادی از این کودکان علیرغم آنکه تحت پوشش نهاد‌های حمایتی بودند باز هم به مدرسه نرفتند.

به گفته مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، برای سال 97 یکی از محور‌های اصلی برنامه‌های خود را شناسایی مجدد بازماندگان از تحصیل قرار داده‌ایم. بی‌توجهی به تحصیل می‌تواند در آینده منجر به فقر شود و به همین دلیل از سوی وزارت رفاه پیگیری می‌شود. با وزارت آموزش و پرورش و نهاد ریاست جمهوری نیز در تعامل هستیم و همراهی خوبی با ما دارد. نهضت سواد آموزی نیز اعلام آمادگی کرده تا آن دسته از کودکانی که سنشان بالا رفته است تحت پوشش ببرد.

البته وزارت رفاه منتظر همکاری و حمایت سایر دستگاه‌ها نمانده است و برنامه‌اش را به آرامی جلو می‌برد. احمدرضا پرنده - مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه - در این باره توضیح داد: طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل از اقدامات ویژه معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. ما به منظور کاهش فقر آموزشی برنامه‌ای در سال 96-97 اجرا و تعداد 96 هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع سنی 6تا 11 سال را شناسایی کردیم.

وی افزود: ما ابتدا مشخصات دانش‌آموزان ثبت نام شده در مدرسه را از آموزش و پرورش گرفتیم و از ثبت احوال نیز اطلاعات کودکان در سنین 6تا11 سال که باید به مدرسه می‌رفتند، ولی ثبت‌نام نکرده بودند را بدست آوردیم. سپس از طریق ثبت احوال، کد ملی سرپرست خانوار این کودکان را اخذ کردیم. با همکاری خوب وزارت ارتباطات شماره تلفن سرپرست خانوار این کودکان را به دست آوردیم و از این طریق به تک تک خانواده‌ها در حال حاضر پیامکی از طرف وزارت رفاه ارسال شد و از خانواده‌ها خواستیم در این مرحله فقط علت نرفتن فرزند خود به مدرسه را از طریق پیامک به همان شماره که پیام را دریافت کردند، ارسال کنند.

به گفته پرنده، شناسایی علت بازماندگی این 96هزار نفر از تحصیل در دست بررسی است و به زودی دلایل بازماندگی از تحصیل از طریق پیامک، تماس تلفنی و بازدید میدانی مشخص و جهت بازگشت به تحصیل کودکان به مدرسه با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها اقدام خواهد شد. اعتباراتی هم پیش بینی کردیم و تخصیص دادیم تا بتوانیم آن دسته از کودکان را که به علت فقر به مدرسه نرفته‌اند را به چرخه آموزش برگردانیم.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه تاکید کرد که اجرای این طرح یکی از اقدامات موثر وزارت رفاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و موفقیت این طرح نشان و الگویی از یک کار هم افزا در کشور است.

به گزارش ایسنا، وزارت رفاه در این مدت با شناسایی و ریشه‌یابی بازماندگی از تحصیل در قالب سامانه پیامکی و تماس‌های تلفنی با خانواده‌ها در تلاش است تا کودکان محروم از تحصیل را به مدرسه برگرداند. اقدامی که اگر خیریه‌ها و سازمان‌های حمایتی و مردم نهاد نیز به آن ورود کنند با سرعت بالاتری پیش می‌رود و کودکان بیشتری می‌توانند پشت میز و نیمکت‌های کلاس درس بنشینند و طعم شیرین باسوادی را بچشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان