ترزا می‌ از هم‌حزبی‌هایش رأی اعتماد گرفت

خبرگزاری فارس: «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلستان بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) با گرفتن 200 رأی اعتماد و 117 رأی عدم اعتماد از نمایندگان هم‌حزبی‌اش، کماکان رهبری حزب محافظه‌کار را در اختیار خواهد داشت.

خانم می‌پیش از این گفته بود که در انتخابات عمومی آتی که در سال 2022 برگزار خواهد شد حزب محافظه‌کار را رهبری نخواهد کرد، اما می‌خواهد تا زمان محقق کردن توافق «برگزیت» (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در سمتش باقی بماند.

48 نماینده حزب محافظه‌کار پیش از این پیشنهاد رأی عدم اعتماد به ترزا می‌را مطرح کرده بودند. طبق قوانین داخلی حزب، رأی عدم اعتماد هنگامی برگزار می‌شود که پیشنهاد آن را 15 درصد از نمایندگان مطرح کنند.

این رأی اعتماد برای ترزا می‌به معنای آن است که دیگر نمایندگان حزب محافظه‌کار دست‌کم تا یک سال آینده نمی‌توانند برای رهبری او بر حزب مانع‌تراشی کنند.

این پیروزی به علاوه شانس خروج موافق انگلیس از اتحادیه اروپا در مارس سال آینده را بالا خواهد برد، اگرچه توافق برگزیت او هنوز به تصویب پارلمان نیاز دارد.

ترزا می‌روز دوشنبه رأی‌گیری بر سر این توافق را به دلیل احتمال ضعیف تصویب شدنش به تعویق انداخت و این واقعیتی است که او هنوز هم با آن روبرو است.

ترزا می‌در رأی‌گیری بامداد پنجشنبه از 200 هم‌حزبی‌اش رأی اعتماد گرفت، 117 نفر به او رأی عدم اعتماد دادند. او برای ماندن در سمتش به 159 رأی موافق نیاز داشت.

منتقدان نخست‌وزیر معتقدند توافقی که او با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه به دست آورده زمینه‌های لازم برای گسست کافی پیوند‌های اقتصادی و سیاسی این کشور با اتحادیه اروپا را فراهم نمی‌آورد.

ترزا می‌نخست‌وزیری انگلیس را مدت کوتاهی بعد از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در سال 2016 به دست گرفت. در انگلیس، یک حزب سیاسی برای اداره دولت انتخاب می‌شود، نه فرد.

این به معنای آن است که در صورتی که می‌در رأی‌گیری امشب موفق به کسب رأی اعتماد نمی‌شد بایستی در این کشور انتخابات برگزار می‌شد.

ترزا می‌ساعاتی قبل‌تر گفته بود در صورتی که او مجبور به استعفا شود، برگزیت به تأخیر می‌افتد و یا اینکه به طور کل اجرای آن متوقف می‌شود.

انگلیس در سال 1973 میلادی به اتحادیه اروپا ملحق شد. در آن زمان این اتحادیه با نام اتحادیه اقتصادی اروپا فعالیت داشت و تعداد اعضایش کمتر از تعداد اعضای فعلی بود.

همه‌پرسی برگزیت، روز 23 ژوئن سال 2016 میلادی (سوم تیرماه سال 1395) برگزار شد. در این همه‌پرسی، مجموعا 51.9 درصد از رای‌دهندگان خواستار کشورشان از اتحادیه اروپا شدند. 48.1 درصد هم به ماندن رأی دادند. بیش از سی میلیون نفر در این همه‌پرسی شرکت کرده بودند که به معنای مشارکت 71.8 درصدی بود.

بریتانیا اولین عضو اتحادیه اروپا است که تصمیم به خروج از آن گرفت. به دلیل همکاری‌های اعضای اتحادیه اروپا در زمینه‌های متعدد، برای خروج یک عضو، باید مذاکراتی میان اعضا برگزار شود تا شرایط جدایی دو طرف بررسی و در نهایت برای دوران بعد از جدایی، توافقی حاصل شود.

چند ماه بعد از همه‌پرسی برگزیت، مذاکرات از 29 مارس سال 2017 (نهم فروردین 1396) با به جریان انداختن ماده 50 معاهده لیسبون که قواعد خروج یک عضو اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند، آغاز شد و از ماه ژوئن سال 2017 تاکنون حداقل ماهی یکبار مذاکره میان بریتانیا و اتحادیه اروپا برگزار شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان