با حادثه پلاسکو؛

ستون صنعت پوشاک شکست

صبح امروز طی یک حادثه‌ی دلخراش، ساختمان پلاسکو فرو ریخت. پیش از فروریختن این ساختمان، ابتدا طبقات ۸ و ۹ دچار حریق شده بودند و کمی بعد، با توجه به حضور تولیدی های پوشاک و انبوه پارچه و اقلام قابل اشتعال، شعله های آتش به سایر طبقات فوقانی زبانه کشید و شروع به سوختن آن ها کرد. با گذشت سه ساعت از آغاز آتش سوزی، این ساختمان قدیمی، دیگر تاب نیاورد و بنایی که هم محل کسب و کار کسبه‌بسیاری بود و هم در حافظه ‌ی تاریخی بسیاری از ما ها با خاطرات مختلفی همراه بود، با خاک یکسان شد.

صبح امروز طی یک حادثه‌ی دلخراش، ساختمان پلاسکو فرو ریخت. پیش از فروریختن این ساختمان، ابتدا طبقات 8 و 9 دچار حریق شده بودند و کمی بعد، با توجه به حضور تولیدی های پوشاک و انبوه پارچه و اقلام قابل اشتعال، شعله های آتش به سایر طبقات فوقانی زبانه کشید و شروع به سوختن آن ها کرد. با گذشت سه ساعت از آغاز آتش سوزی، این ساختمان قدیمی، دیگر تاب نیاورد و بنایی که هم محل کسب و کار کسبه‌بسیاری بود و هم در حافظه ‌ی تاریخی بسیاری از ما ها با خاطرات مختلفی همراه بود، با خاک یکسان شد. 

به گزارش تابناک اقتصادی، ساختمان پلاسکو، واقع در ضلع شرقی چهارراه استانبول، اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران است که سال 1339، در 17 طبقه ساخته شد و در سال 1341 افتتاح شد. این ساختمان در زمان خود بلندترین بنای ساختمانی در ایران به شمار می آمد. متراژ تقریبی زیربنای آن 29 هزار متر مربع بود. طبقات اول تا چهارم این ساختمان دارای مساحت بیشتری نسبت به سایر طبقات بودند و بیشتر در این طبقات انواع پوشاک، بویژه پوشاک مردانه ارائه شد، در سایر طبقات نیزُ اکثرا تولیدی ها و یا دفاتر پخش پ،شاک مستقر بودند. می توان گفت پاساژ پلاسکو، بعد از بازر تهران، از بزرگترین و معروف‌ترین بورس توزیع پوشاک در تهران بود.

می توان گفت که پاساژ پلاسکو، یکی از اولین مراکز خرید مدرن در ایران بود که با بازار سنتی فرق بسیاری داشت؛ مکانی لوکس و مرتفع که مغازه های بسیاری را با دکورها و ویترین های رنگارنگ در دل خود جای داده بود و به همراه رستوران سلف سرویس در بالاترین طبقه و مکان هایی برای استراحت مشتریان به یکی از پر رونق ترین مکان های اقتصادی ایران تبدیل شده بود.

آن طور که کسبه قدیمی میگویند، در ابتدای گشایش پاساژ، تهیه کنندگان فیلم و شرکت های مختلف در طبقات اول دفتر گرفته بودند، ولی رفته رفته، این بنگاه ها جای خود را به تولیدی ها و تک فروشی های پوشاک دادند و حضور صنف پوشاک در این پاساژ تا به امروز ادامه داشت.

در این مجتمع 400 واحد تجاری فعال بود که بیشتر آنها را تولیدی های پوشاک تشکیل می دادند. با توجه به نزدیک شدن به ایام عید، بیشتر واحد های تولیدی مشغول کار بودند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شب عید مردم باشند. پس از ماه ها رکود در بازار، همه ساله شب عید، بازار پوشاک جان دوباره می گیرد و بهترین زمان کاسبی برای تولیدی ها و توزیع کنندگان این محصول به حساب می آید. با این اوصاف، می توان گفت که بیشتر مغازه ها و تولیدی ها مملو از کالا بودند و با فرو ریختن پاساژ، بخش قابل توجهی از سرمایه آن ها نیز مدفون شد.

نرخ اجاره ها و فروش سرقفلی در پاساژ پلاسکو متفاوت بود و ارزش سرقفلی برخی از مغازه ها به 4 تا 5 میلیارد تومان نیز می رسید و اجاره بهای برخی از آن ها نزدیک 30 تا 40 میلیون تومان در ماه بود. سوای خسارات جانی وارد شده به شهروندان عزیز از جمله آتش نشانان فداکار که مردانه خدمت می کنند، خسارت های وارد شده به کاسبان و کارگرانی که در این پاساژ مشغول به کار بودند نیز دردناک و غم‌افزا است.

خسارات وارد شد بر کاسبان پلاسکو می تواند تاثیر مستقیمی بر روی صنعت پوشاک داشته باشد؛ این خسارت ها بالغ بر 600 میلیارد تومان تخمین زده شده. همان طور که گفته شد، با نزدیک شدن به آخر سال و فرا رسیدن عید، تقاضا برای پوشاک افزایش می یابد و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از خورده فروشان لباس و بوتیک ها، پوشاک خود را از این مرکز تأمین می کردند، پیشبینی می شود که خللی میان عرضه و تقاضا ایجاد شود. البته امید هست که با نظارت و توجه مسئولین، این رخنه‌ی ایجاد شده در صنعت پوشاک بر طرف شود تا جلوی سوء استفاده سودجویان و گران فروشی ها گرفته شود. برای سلامت تمام آسیب دیدگان دعا می کنیم. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان