شناسه : ۱۳۴۲۷۲۷ - شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۵
پنج راه هدر ندادن پول در فروشگاهها
با این حال برای بسیاری اتفاق افتاده که در کنار خریدهای ضروری خانواده، اقلامی را نیز خریدهاند که در ابتدا قصد خرید آن را نداشتند، اما به دلیل تبلیغهای اغواکننده، آن را به سبد خود اضافه کرده و در نتیجه هزینه بیشتری پرداختهاند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند؛ این گرفتاری مختص ایران و خانوادههای ایرانی ساکن در شهرهای بزرگ نیست و موضوعی است که در سایر کشورها نیز مردم با آن روبهرو هستند؛ پایگاه خبری «مارکت واچ» آمریکا در گزارشی با عنوان «چگونه خواربار فروشیها شما را در تله هدر دادن پول میاندازند؟» پنج شگرد گردانندگان این فروشگاهها را برای ترغیب مردم به خرید بیشتر مطرح کرده است.
تهیه فهرست
در فروشگاههای خواربار فروشی، همیشه موادغذایی پرمصرف و روزانه همچون شیر، نان و تخممرغ در دورترین نقطه از ورودی فروشگاه قرار میگیرد؛ این یک طراحی بینالمللی برای فروشگاههاست تا ما را بیشتر در فروشگاه نگه دارد و مجبور به پیچ و تاب در راهروهای فروشگاه، خوردن نمونههای رایگان از مواد غذایی و بازدید از همه بخشهای فروشگاه شویم. هرچه آهستهتر خرید کنیم، خرید بیشتری هم خواهیم داشت.
بهترین راه برای مقابله با این فریب تهیه فهرستی از اقلام مورد نیاز خرید است؛ سعی کنید از خرید موادی که نیازی ندارید، صرف نظر کنید.
خریدهای تقلبی
اغلب فروشگاهها برای جلب مشتریان تخفیفهایی را در نظر میگیرند و سعی میکنند برخی اقلام را اندکی پایینتر از قیمت درج شده روی آن بفروشند؛ این روش در همه صنایع کاربرد دارد که به جای فروش یک محصول به نرخ چهار دلار، آن را با قیمت ٣,٩٩ دلار عرضه کنیم؛ به این روش «قیمت گذاری جذاب» یا «اثر رقمی سمت چپ» میگویند. تحقیقات تأیید میکند بهطور معمول تحتتأثیر اعداد سمت چپ قرار میگیریم و یک پنی صرفهجویی را بزرگتر از اعداد اصلی میدانیم. برای اینکه در دام این ترفند نیفتید، میتوانید قیمتها را با یک جستوجوی ساده آنلاین به دست آورده و سپس خرید کنید تا از تخفیف ارایه شده مطمئن شوید.
قرار گرفتن کالاهای گرانقیمت در میدان دید
به ارتفاع قفسهها در خواربار فروشیها توجه کنید؛ کالاهای مربوط به یک نشان تجاری بهطور عموم در جایی که در میدان دید زنان قرار دارد، گذاشته میشود؛ همچنان که خوراکیهای خوشمزه و گرانقیمت در میدان دید کودکان قرار میگیرد. برای فرار کردن از این تله بهتر است به کالاهایی نگاه کنید که در سایر قفسههای فروشگاه قرار داده میشود؛ این راهی آسان برای صرفهجویی در حدود ٢٥درصد هزینههاست.
بوهای مطلوب و خوشمزه
این یک رخداد تصادفی نیست که وقتی در فروشگاه راه میرویم، با عطر خوب غذاهای پخته و گلها مواجه شویم؛ این روش «بازاریابی عطر» نامیده میشود. بر اساس این نظریه، وقتی ما احساس خوبی داشته باشیم، حدود ٤٤درصد بیشتر زمان صرف خرید میکنیم یعنی بوی خوب معادل خرید خوب است. در حقیقت این بوی خوب، بازی دیگری است که اشتهای ما را تحریک کرده و سبب میشود آن کالا را بخواهیم؛ درحالیکه تمایل داریم تصور کنیم که این یک معامله بزرگ و سود خوبی است، اما این یک ترفند بوده که حاشیه سود فروشگاه را بیشتر میکند.
این روش برای دیگر کالاها مانند میوه و سبزیجات بُرش خورده و آماده نیز صادق است.
ترکیب و خرید موارد پیشنهاد شده
ترکیب کالاها و ارایه محصولات جدید یکی دیگر از راههایی است که سبد خرید ما را بزرگ میکند؛ این کار تکنیک اصلی بازاریابیهای خرید آنلاین است که در آن کالاهای دیگر توصیه شده پیش روی مشتری قرار میگیرد.
یک مطالعه نشان میهد که در ٧٧درصد خریدهای آنلاین فرد مجبور شده در کنار خرید اصلی خود یک مورد دیگر را به سبد خرید خود اضافه کند.