فوت و فن تنها سفر کردن را بدانید

همانطور که می‌دانید تنها سفر کردن تفاوت زیاد با سفر دست جمعی دارد. در سفر تنها فرد فشارهای بیشتری را تجربه می‌کند و باید حواسش به موارد بیشتری باشد

فوت و فن تنها سفر کردن را بدانید

با رعایت کردن نکاتی که در ادامه به شما می‌گوییم هم قادر خواهید بود که به تنهایی سفر کنید و هم از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

همانطور که می‌دانید تنها سفر کردن تفاوت زیاد با سفر دست جمعی دارد. در سفر تنها فرد فشارهای بیشتری را تجربه می‌کند و باید حواسش به موارد بیشتری باشد. وقتی تنها سفر می‌کنید باید حواس‌تان به هزینه‌ها، شوکی که با وارد شدن به کشوری جدید به شما وارد می‌شود و امنیت‌تان باشد. اما این به آن معنی نیست که قرار نیست به شما خوش بگذرد و بیشتر از آنکه لذت ببرید اذیت شوید.

با رعایت چند نکته ساده سفر تکی‌تان تجربه‌ای می‌شود که هرگز فراموش نمی‌کنید و در طی سفر دوستان زیادی از سراسر دنیا پیدا می‌کنید.

برای سفر آماده شوید

1- از فعالیت‌ها، جاذبه‌ها و غذاهایی که باید در طول سفر بخورید لیستی تهیه کنید. تنها سفر کردن این آزادی را به شما می‌دهد که هر جایی که دوست دارید بروید و هر کاری که دوست دارید بکنید. پس قبل از اینکه به سفر بروید جاهایی که باید ببینید و فعالیت‌هایی که باید انجام دهید را مشخص کنید تا در حین سفر وقت‌تان برای پیدا کردن یک مکان دیدنی هدر نرود. مکان‌های دیدنی شهر یا کشوری که به آن سفر می‌کنید را در اینترنت سرچ کنید.

2- از قبل محل اقامت‌تان را رزرو کنید. وقتی به یک کشور خارجی می‌روید، به خصوص که بخواهید تنها هم سفر کنید، آخرین چیزی که می‌خواهید این است که با هتل‌های پر و مسافرخانه‌های رزرو شده رو به رو شوید. پس هر زمان که وقت کردید قبل از سفرتان محل قامت را رزرو کنید.

3- هر چه بیشتر راجع به مکانی که به آن سفر می‌کنید اطلاعات به دست آورید. چند جمله کاربردی را به زبان محلی یاد بگیرید (مثلا هتل کجاست، رستوران کجاست، دستشویی کجاست و …). کمی با مناطق اطراف هتل‌تان آشنا شوید و اسم خیابان‌های اطراف آن را یاد بگیرید تا گم نشوید.

4- ساک‌تان را سبک بچینید و تنها وسایل ضروری را با خود ببرید. آخرین چیزی که می‌خواهید در یک کشور خارجی برای‌تان اتفاق بیافتد، آن هم وقتی که هنوز گیج هستید که کجا باید بروید و چه باید بکنید، آن است که مجبور باشید چمدانی سنگین را هم با خودتان بکشید! حواس‌تان باشد درون ساک‌تان اطلاعات ضروری مثل نام و شماره شخصی که در موارد اورژانسی باید با او تماس گرفته شود را هم بگذارید.

5- یک کپی از برنامه سفر و شماره تماس تمام جاهایی که برنامه دارید به آنها بروید را حداقل به یک نفر از افراد مورد اعتمادتان بدهید. حداقل باید یک نفر از دوستان یا افراد مورد اعتمادتان بداند که همیشه کجا هستید. در طول سفر هر وقت موقعیتش پیش آمد با این شخص تماس بگیرید و از حال‌تان به او اطلاع دهید.

6- قبل از سفر از پاسپورت، ویزا و بلیط‌تان یک کپی تهیه کنید. یک کپی در کامپیوتر یا ایمیل‌تان و یک کپی فیزیکی از مدارک‌تان تهیه کنید. اگر مسئله‌ای پیش آمد این کپی‌ها به حل شدن مشکل کمک بیشتری خواهند کرد.

ایمن بمانید

1- وسایل قیمتی‌تان را در نقطه امنی از هتل نگه دارید. هر چقدر وسایل قیمتی کمتری با خود حمل کنید بهتر است. این به آن معنی است که ساعت و جواهرات ارزشمندتان را در خانه بگذارید و سفر کنید و در حین سفر هم هر بار که به بیرون از هتل می‌روید پول نقد کمی با خود حمل کنید و بقیه وسایل قیمتی‌تان را هم در مکان امنی از هتل بگذارید.

2- با اعتماد به نفس باشید تا شبیه به توریست‌ها به نظر نرسید و با مردم محلی یک دست شوید. نیازی نیست که توجهات را به سمت خود جلب کنید. یک دست شدن با مردم محلی نه تنها روشی ایمن‌تر است، بلکه باعث می‌شود کلاه‌ها معمولی که سر توریست‌ها می‌گذارند سر شما نرود و مجبور نشوید هزینه‌های اضافه بپردازید. اکثر کلاهبرداران با دیدن یک توریست به فکر سو استفاده از او می‌افتند پس تا جایی که می‌توانید کاری کنید که کمتر به نظر آید که توریست هستید.

3- درمورد دادن اطلاعات شخصی هشیار باشید. نیازی نیست که مردم بدانند شما تنها سفر می‌کنید. وقتی کسی که به نظرتان کمی مشکوک به نظر می‌رسد از شما راجع به سفرتان پرسید می‌توانید با ذکاوت دروغ‌هایی مصلحتی تحویلش دهید. وقتی آدرس جایی را می‌پرسید می‌توانید بگویید دوست‌تان را در آنجا ملاقات خواهید کرد. اگر کسی از شما محل اقامت‌تان را پرسید بگویید هنوز نمی‌دانید در کجا اقامت خواهید کرد. درمورد مکان‌هایی که در روزهای آتی به آنها خواهید رفت هم به کسی اطلاعات ندهید.

4- اگر در دردسر افتادید از خانواده‌ها، افراد مسن و خانم‌ها کمک بخواهید. درست است که هر فردی ممکن است دزد یا کلاهبردار باشد اما شانس اینکه به یک خانواده دزد، فرد مسن دزد یا یک گروه خانم دزد بربخورید خیلی کمتر از یک مرد دزد است!

5- به غریضه‌تان اعتماد کنید. اجازه ندهید استرس و هیجان حس‌هاتان را از کار بیاندازد. اگر مسافر خانه یا فردی محلی به نظرتان مشکوک آمد، از آن فاصله بگیرید. هیچ کس بیشتر از شما به فکر امنیت‌تان نیست پس به غریضه‌تان اعتماد کنید.

6- هر روز سر ساعت مشخصی با یک فرد مورد اعتماد در شهر خودتان قرار تماس بگذارید. با فردی که به آن اعتماد دارید و برنامه سفرتان را دارد (مثلا یک دوست) قرار بگذارید که هر روز سر ساعت مشخصی به او زنگ بزنید یا ایمیل دهید تا از حال‌تان اطلاع داشته باشد و اگر مشکلی برای‌تان پیش آمد و از شما تماسی دریافت نکرد، بتواند وارد عمل شود.

از سفرتان نهایت استفاده را ببرید

1- خاطرات سفرتان را در یک دفتر بنویسید. در طول سفر زمانی را به نوشتن کارهایی که انجام داده اید یا افکار و احساسات‌تان اختصاص دهید تا بعدا با خواندن آنها دوباره به حال و هوای سفر برگردید.

2- فقط حرکت کنید و از غریضه‌تان کمک بگیرید. به جای اینکه با تاکسی جا به جا شوید با وسایل نقلیه شلوغ‌تر به این طرف و آن طریق بروید تا با مردم عادی تماس داشته باشید. دوچرخه اجاره کنید و با آن در کوچه و پس کوچه‌های شهر بگردید. اگر جز افرادی هستید که دوست دارید برنامه‌ای خاص را دنبال کنید و ترجیح می‌دهید کسی راه را به شما نشان دهد، در تورهای یک روزه‌ای که برگذار می‌شوند ثبت نام کنید.

3- دوست پیدا کنید. فرقی نمی‌کند چه کسی، می‌توانید با افراد دیگری که در هاستل هستند، پیشخدمت رستورانی که به آن رفته اید یا فردی که به طور تصادفی ملاقات کرده اید دوست شوید. یک لبخند دوستانه و سلام کردن راهی عالی برای پیدا کردن دوستان جدید است.

4- خودتان را مجبور کنید چیزهای جدید را امتحان کنید. سفر کردن یکی از بهترین موقعیت‌ها برای افزایش تجربه و انجام کارهای جدید است پس بهانه گیری نکنید و کارهای معمولی که انجام می‌دهید را انجام ندهید! یک غذای کاملا محلی تجربه کنید، بلیط کنسرت یک باند محلی را بخرید و یک فعالیت تازه را انجام دهید.

5- این را به خاطر داشته باشید که تنها یک راه درست برای سفر کردن وجود ندارد. به جاهایی که دوست دارید بروید، با مردمی که دوست دارید صحبت کنید و به راهی که دوست دارید ادامه دهید. هر کس یک نوع خاص سفر را می‌پسندد سعی نکنید از روش سفر دیگران تقلید کنید و مانند آنها عمل کنید. روشی که بیشتر دوست دارید را پیش گیرید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان