در سفر مراقب وضع مزاج‌تان باشید!

اسهال یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد در سفر به آن مبتلا می‌شوند. در واقع بیش از ۵۵ درصد از مسافران اسهال در سفر را تجربه می‌کنند

در سفر مراقب وضع مزاج‌تان باشید!

اگر تا به حال در سفر دچار بیماری شده باشید می‌دانید که تا چه حد آزار دهنده است. یکی از این بیماری‌هایی که سفر را زهر آدم می‌کند اسهال است!

اسهال یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد در سفر به آن مبتلا می‌شوند. در واقع بیش از 55 درصد از مسافران اسهال در سفر را تجربه می‌کنند. البته مقصدی که به آن سفر می کنید هم در ابتلا به بیماری اسهال نقش اساسی دارد. مثلا اگر از شهر یا کشوری توسعه یافته به مقصدی توسعه نیافته سفر می‌کنید احتمال ابتلا به اسهال بیشتر خواهد بود. در این مواقع ممکن است آب آشامیدنی خیلی سالم نباشد و یا فرد به غذاهای مکان جدید عادت نداشته باشد و دچار این بیماری شود.

اما راه‌های ساده‌ای وجود دارند که می‌توانند از ابتلا به اسهال پیشگیری کنند. با رعایت این نکات سفری شاد و لذت بخش داشته باشید.

1- از آبی که تمیز نیست ننوشید. در مناطق در حال توسعه آب لوله کشی همیشه تمیز نیست و این به آن معنی است که ممکن است در این آب میکروارگانیسم‌هایی که موجب بروز اسهال می‌شوند وجود داشته باشند. در این گونه مناطق از آب بسته بندی (آب معدنی) استفاده کنید. اگر مجبورید از آب لوله استفاده کنید حتما آن را بجوشانید.

حتی در هنگام حمام کردن دهان‌تان را بسته نگه دارید و با آب‌های بسته بندی و تمیز مسواک بزنید.

2- بسته بندی نوشیدنی‌ها را چک کنید. نوشیدن هر نوشیدنی که خودتان مهر و موم آن را باز می‌کنید هیچ مشکلی ندارد اما اگر نوشیدنی خریدید که بسته بندی آن قبلا باز شده بود هرگز آن را ننوشید، به خصوص آب چون ممکن است آن را از لوله پر کرده باشند و نوشیدن آن خطرناک باشد. اگر می‌خواهید شیر بخرید حتما دقت کنید که شیر استرلیزه باشد.

3- از خرید غذا از غذافروشی‌های خیابانی اجتناب کنید. خرید غذاهای خیابانی، به خصوص غذاهایی که خیلی پخته نمی‌شوند و یا به صورت خام سرو می‌شوند (مثلا سالادها) اجتناب کنید. در خیلی از موارد همین غذاها هستند که موجب بروز اسهال در مسافران می‌شوند. درست است، دوست دارید غذاهای این فرهنگ جدید را امتحان کنید، اما بهتر است غذاهای محلی را از رستوران‌های مطمئن بخرید.

4- خودتان پوست سبزیجات و میوه‌ها را جدا کنید. اگر پوست سبزیجات و میوه‌ها را خودتان جدا نکرده اید، از خوردن آنها دوری کنید. میوه‌ها را با آب استرلیزه بشویید و تا جایی که ممکن است از فروشنده بخواهید تا خودتان پوستش را جدا کنید.

5- غذاهایی کاملا پخته بخورید. گوشت نیمه پخته، غذاهای نپخته و سالادها از اصلی‌ترین دلایل ابتلای مسافران به اسهال است. از آنجایی که گرما باکتری‌ها و میکروب‌ها را می‌کشد، حتما همواره از غذاهای پخته استفاده کنید.

6- ظروف را چک کنید. باید در مورد ظروف رستوران ها بسیار مراقب باشید. قبل از اینکه از این ظروف استفاده کنید آنها را چک کنید تا مطمئن شوید کاملا تمیز هستند. بهتر است نوشیدنی‌ها را از بسته خودشان بنوشید به جای اینکه آنها را در لیوان بریزید. اگر ظرفی کثیف بر روی میز رستوران دیدید بهتر است به رستورانی دیگر بروید به جای آنکه بخواهید ظرفی دیگر برای‌تان بیاورند.

 7- مرتبا دست‌هاتان را بشویید. شستن دست‌ها همیشه بهترین راه برای پیشگیری از بیماری است. اگر با بچه‌ها سفر می‌کنید آنها را هم مجبور کنید مرتبا دست‌هاشان را بشویند و از لمس دهان و صورت با دست کثیف خودداری کنند. همچنین حتما یک ژل ضدعفونی با حداقل 60 درصد الکل به همراه داشته باشید تا در صورت نبود آب و صابون دست‌هاتان را با آن تمیز کنید.

8- از شنا کردن در آب‌هایی که ممکن است کثیف باشند خودداری کنید. مانند تمام آب‌ها باید مراقب آبی که می‌خواهید در آن شنا کنید هم باشید. آب استخر یا دریاچه‌ای که در آن شنا می‌کنید باید تمیز باشد. حتما مطمئن شوید که آب استخر با کلر استرلیزه شده. در هنگام شنا در آب دهان‌تان را باز نکنید.

9- در استفاده از غذاهای پر ادویه مراقب باشید. بعضی مسافران نه به خاطر خوردن غذاهای آلوده، بلکه به خاطر خوردن غذاهای عجیب غریب و یا پر ادویه دچار اسهال می‌شوند. اگر می‌خواهید دچار این حالت نشوید، بهتر است به غذاهای عادی‌تر بچسبید.

10- از قرص بیسموت ساب سیترات استفاده کنید. قرص بیسموت ساب سیترات قرصی است که از آن برای پیشگیری از اسهال در سفر استفاده می‌شود. ممکن است به نظرتان غیر ضروری آید اما این قرص از بروز اسهال جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود سفری دلچسب داشته باشید. البته نباید برای بیشتر از 3 هفته از این دارو استفاده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان