ترفندهای عکاسی با گوشی

۱۶ ترفند مفید برای عکاسی با موبایل/ چگونه با موبایل عکس بگیریم؟

به گزارش فردا در این مطلب به شما اطلاعاتی درباره ترفندهای عکاسی با تلفن همراه، آموزش عکاسی حرفه‌ای با گوشی و روش‌هایی برای عکاسی بهتر با موبایل را به شما آموزش می‌دهیم.
 
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 
دوربین گوشی‌های هوشمند به لطف سنسورهای بهتر و پردازنده‌های تصویر هوشمندتر، به طرز چشمگیری در سال‌های اخیر بهبود یافته‌اند. انقلاب گوشی‌های چند دوربینی نیز به زوم بهتر و تأثیر عمق میدان منجر شد که تا کنون در عکاسی گوشی‌های هوشمند ناشناخته بود. با این اوصاف، در اختیار داشتن یک دوربین عالی تنها بخشی از این جدال است. مابقی موارد در عکاسی خلاصه می‌شود که این دوربین را در دست دارد. از این رو در ادامه شما را با چند نکته مهم در مورد عکاسی با گوشی‌های هوشمند آشنا می‌کنیم.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

1. صدها عکس بگیرید

در سال 2014 تصمیم گرفتم در یک کارگاه عکاسی موبایل شرکت کنم که توسط استیون آلوارز عکاس حیات وحش برگزار می‌شد. یکی از بزرگترین نکاتی که در آن کارگاه آموختم، واضح‌ترین نکته در عکاسی با موبایل بود. تفاوت بین یک عکاس خوب و متوسط غالبا به تعداد عکس‌هایی که گرفته است برمی‌گردد. به‌هر حال، باید در بین 300 تصویر گرفته شده، چند تصویر خوب پیدا شود، این طور نیست؟ بنابراین، مرتبه‌ی بعد که به عکاسی پرداختید، برای گرفتن نتیجه‌ی مطلوب‌تر، چند مرتبه بیشتر دکمه‌ی شاتر را فشار دهید. به لطف عملکردهای پشتیبانی عالی تصاویر گوگل، تصاویری که می‌گیرید حافظه‌ی داخلی‌تان را اشغال نمی‌کنند. تغییر موقعیت، نقطه‌ی کانونی یا زاویه در زمان عکس گرفتن باعث می‌شود گزینه‌های بیشتری را از یک سوژه‌ی خاص در اختیار داشته باشید.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

2. حالت عکاسی پیاپی (Burst mode) و فیلمبرداری 4K را امتحان کنید

حالت عکاسی پیاپی در مورد عکاسی از کودکان، عکس‌های گروهی (همیشه یک نفر وجود دارد که خواهان یک عکسبرداری دیگر است)، و سوژه‌هایی که تحرک زیادی دارند مانند ورزش و حیوانات، بسیار مفید است. برخی گوشی‌ها نیز به شما اجازه می‌دهند تا به راحتی چند عکس بگیرید و سپس روی حالت پیاپی قرار دهید، که یک روش بسیار مفید است. جاناتان فیست، نویسنده‌ی سایت DroneRush، پیشنهاد می‌کند فیلمبرداری 4K را نیز امتحان کنید و سپس یک فریم را که می‌خواهید به عنوان عکس استفاده کنید، انتخاب کنید. گذشته از این‌ها، نماگرفت‌های 4K بالاتر از 8 مگاپیکسل هستند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که در زمان فیلمبرداری، دکمه‌ی شاتر دوربین را بزنید. برخی پخش‌کننده‌های ویدیوی از پیش نصب شده (مانند پخش‌کننده‌های سامسونگ) این امکان را برای‌تان فراهم می‌کنند تا در زمان بازپخش کلیپ‌ها بتوانید از یک فریم عکس بگیرید. اگر این قابلیت را روی گوشی‌تان در اختیار ندارید از اپلیکیشن‌های ثالث مانند AndroVid استفاده کنید.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

3. همه چیز را در مورد اپلیکیشن دوربین‌تان یاد بگیرید
 
این نکته را رابرت تریگز می‌گوید و یکی از مهمترین نکات در عکاسی موبایل است. خواه یک موبایل جدید داشته باشید یا یک دستگاه قدیمی‌تر، صرف زمان برای یاد گرفتن زیر و بم‌های اپلیکیشن دوربین‌تان ارزشمند است. به هر حال، اگر تنها کاری که با دوربین‌تان انجام می‌دهید گرفتن تصاویر کاملا خودکار است، هرگز عکاسی موبایل شما پیشرفت جدی نخواهد داشت. یکی از نمونه‌هایی که رابرت ارائه می‌دهد، اپلیکیشن دوربین هواووی است. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد برای فوکوس ضربه بزنید، سپس انگشت‌تان را بر کادر فوکوس بکشید تا نور تنظیم شود. همچنین مشخصه‌های دیگری مانند حالت bothie نوکیا و حالت دوربین قابل دانلود سامسونگ (که با ضربه زدن به آیکون به‌علاوه‌ی موجود در منوی حالت‌های دوربین قابل دسترسی است) را نیز شاهد هستیم. بعضی اوقات به سادگی استفاده از یک دوربین از پیش تعیین شده است مانند یک نقاشی ساده.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

4. یک اپلیکیشن دیگر دانلود کنید

یک اپلیکیشن دوربین از پیش نصب شده لزوما یک اپلیکیشن محتوم روی گوشی‌تان نیست. در واقع چندین اپلیکیشن دوربین ثالث نیز در Play Store وجود دارد. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به‌صورت بالقوه هر چیزی را از کنترل بخش به بخش، تا حالت‌های پیشرفته‌تر در اختیارتان قرار دهند. به دنبال یک دوربین با کنترل دستی و هیستوگرام هستید؟ پس Footej Camera را امتحان کنید. به یک اپلیکیشن سلفی محور نیاز دارید؟ پس Candy Camera را امتحان کنید. حتی اگر به دنبال ویژگی‌های خاصی نیستید، اپلیکیشن‌های ثالث ممکن به تصاویر بهتر بیانجامند.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

5. آیا واقعا به فلش نیاز دارید؟

گوشی‌های هوشمند، گام‌های بزرگی را در بخش عکاسی با نور کم برداشته‌اند، از این‌رو همیشه به فلش نیاز نخواهید داشت. غالبا استفاده از فلش می‌تواند یک تصویر خوب را خراب کند. درواقع، بسیاری از گوشی های پرچمدار امروزی قابلیت تصویربرداری عالی بدون فلش را دارند. بنابراین، مرتبه‌ی بعد که در فضای بسته به تصویربرداری می‌پردازید، چند عکس با فلش و چند عکس بدون فلش بگیرید. قطعا در برخی مواقع با شرایطی مواجه می‌شوید که در مکان‌های با نور کم، استفاده از فلش تنها گزینه‌ی شما است، ولی باز هم تکرار می‌کنم، امتحان کردن عکاسی بدون فلش ضرری ندارد. تنها به خاطر داشته باشید که، بسیاری از تصویربرداران حرفه‌ای تعمدا تصاویر تاریک‌تر می‌گیرند، زیرا همیشه می‌توانند به آن سایه اضافه کنند، ولی با تصاویر روشن نمی‌توانند این کار را انجام دهند. تصاویر تاریک، و با فضای گرفته بیشتر از تصاویر روشن در ذهن می‌مانند.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

6. یاد بگیرید چه وقت و چطور از خورشید استفاده کنید

نکته‌ی بعدی این است که باید تلاش کنید در زمان عکاسی از افراد در نور آفتاب عکس نگیرید. استثنائاتی برای این نکته وجود دارد، مثلا اگر می‌خواهید عکس سایه نما بگیرید یا می‌خواهید این نوع تصویر برداری را تجربه کنید. به‌هرحال، سعی کنید نور خورشید به سوژه‌تان بتابد نه این‌که مستقیما به دوربین‌تان برخورد کند. وقتی درباره‌ی خورشید صحبت می‌کنیم، شاید بخواهید در ساعت‌های طلایی (درست پس از طلوع خورشید یا قبل از غروب آن) به عکاسی بپردازید. با انجام این کار می‌توانید رنگ‌های بی‌نظیری به دست آورید. همه می‌دانند که غروب خورشید به تنهایی یک تصویر بی نظیر می‌سازد، بنابراین، اشتباه نمی‌کنید. شما می‌توانید با تغییر کانون تمرکز بر افق و بر آسمان به رنگ‌های فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

7. از قانون یک سوم استفاده کنید

یکی از اصلی‌ترین نکات عکاسی موبایل، آموختن این قانون است. قانون یک سوم از شما می‌خواهد نمایاب‌تان (پنجره‌ای که برای مشاهده تصویر و تنظیم کادر عکس استفاده می‌شود. م.) را به 9 قسمت تقسیم کنید. با فعال کردن شبکه‌بندی دوربین گوشی هوشمندتان امکان این کار فراهم می‌شود و اگر این گزینه در گوشی‌تان وجود نداشته باشد، می‌توانید به سادگی به‌صورت چشمی آن را تنظیم کنید. از این‌جا به بعد، این قانون شما را مکلف به رعایت این اصل می‌کند که سوژه در محل تقاطع این خطوط قرار داشته باشد. این یک نقطه‌ی آغاز خوب است (و همچنین وجود این خطوط شبکه‌بندی باعث می‌شود سوژه‌تان مستقیم در کادر قرار بگیرد.) ولی قوانین برای شکستن هستند، این‌طور نیست؟ بنابراین، تلاش برای تبعیت از این قانون به شما کمک خواهد کرد، ولی اجازه ندهید این قانون شما را از تجربه‌ی قاب‌بندی‌های مختلف باز دارد. قاب‌بندی نامتعارف می‌تواند تفاوت بزرگی در اثرگذاری تصاویرتان ایجاد کند. همان‌طور که حدس زده‌اید، وقتی از ابزار عکاسی اینستاگرام استفاده می‌کنید، قانون یک سوم عموما کنار گذاشته می‌شود.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

8. تصاویر HDR را امتحان کنید
 
عملا هر گوشی که در بازار موجود است یک حالت HDR دارد، که حالت‌های چندگانه نور را ترکیب می‌کند تا تصویر بهتری ارائه دهد. در استفاده از این رویکرد، شما جزئیات بیشتری را در بخش‌های سایه و در بخش‌های روشن صحنه در اختیار خواهید داشت. برخی موبایل‌ها یک حالت خودکار HDR را فعال می‌کنند درحالی‌که دیگر گوشی‌ها آن را به شکل پیش‌فرض در اپلیکیشن گوشی قرار می‌دهند. حالت HDR برای تصویربرداری منظره و مناظر شهری بسیار خوب است، درحالی‌که ترکیب آسمانِ روشن و سایه‌های تیره می‌تواند نتایج غیرقابل قبولی به دست دهد. اگر نتوانید حالت HDR را فعال کنید، ممکن است گوشی شما آسمان روشن را خیلی روشن‌تر نشان دهد یا جزئیات موجود در سایه‌ها را تیره‌تر کند. حالت HDR جهش‌های بزرگی را در این سال‌ها ایجاد کرده است، و با ظهور دوربین‌های Al شما همیشه نمی‌توانید تفاوت بین تصاویر HDR و تصاویر استاندارد را در برخی گوشی‌ها تشخیص دهید. ولی بسیاری از گوشی‌های ارزان قیمت همچنان شما را ملزم می‌کنند تا برای یک لحظه کاملا ثابت بمانید، مگر آن‌که بخواهید یک تصویر تار/ شبح‌وار بگیرید. گوشی‌های پیکسل گوگل، نشان دادند عکاسی HDR (به‌عبارت دقیق‌تر، حالت HDR+) همچنین می‌تواند برای تصویربرداری در شب نیز مفید باشند. بنابراین این حالت لزوما به تصاویر روز محدود نیست.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

9. با حالت دستی آشنا شوید

به آن حالت دستی یا حرفه‌ای می‌گویند. این حالت یکی از پیچیده‌ترین حالت‌ها برای مبتدیان است. ولی جدا از مطالعه درباره‌ی این حالت، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای یادگیری درباره‌ی حالت دستی این است که زمان صرف کنید (معمولا این حالت، یک وضعیت جداگانه در اپلیکیشن دوربین شما است). سرعت شاتر به کنترل مدت زمان باز بودن شاتر دوربین‌تان می‌پردازد، در تاریکی، هرچه این زمان بیشتر باشد بهتر است، ولی لازم است دوربین‌تان را ثابت نگه دارید. ضمنا، ISO عبارت است از اندازه‌ی حساسیت به نور. هر چه تنظیمات ISO پایین‌تر باشد، در طول روز بهتر است، درحالی‌که در موقعیت‌های تاریک هرچه این تنظیمات بالاتر باشد بهتر است. بیش از حد بالا قرار دادن این تنظیمات به ارتعاشات مشهود در تصاویر منجر می‌شود. دیافراگم عبارت است از بزرگی روزنه‌ی شاتر که به عبور نور از لنز به سنسور اشاره می‌کند. تنظیمات ISO، نور و دیافراگم، مثلث مهم نورسنجی را شکل می‌دهند؛ بنابراین، تنظیم یک شرایط غالبا می‌تواند به نیاز به تنظیم مورد دیگر منتج شود. جدا از دستگاه‌هایی مانند Glaxy K Zoom و Asus Zenfone Zoom، گوشی‌های هوشمند امکان تنظیم دیافراگم را در اختیارتان قرار نمی‌دهند، ولی اگر به دنبال نکته‌ی غایی عکاسی موبایل هستید، یادگرفتن این مثلث یک ضرورت به حساب می‌آید.
 
به خاطر داشته باشید اگر گوشی‌تان کاملا ثابت و بی حرکت نباشد، سرعت بالاتر شاتر به مات شدن بیشتر تعبیر می‌شود. یک دیوار کوتاه پیدا کنید و گوشی‌تان را روی آن تکیه دهید، نفس‌تان را حبس کنید تا تصویرتان عاری از تاری ثبت شود. حائل کردن گوشی‌تان روی یک چیز دیگر و استفاده از تایمر می‌تواند به حذف لرزش بالقوه‌ی دوربین کمک کند. یا این‌که نکته‌ی بعدی را امتحان کنید.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

10. برای تصاویر نوردهی طولانی/ نورپردازی شده از سه پایه استفاده کنید
 
تصاویر معرض بزرگ، ثبت مسیرهای نور، و دیگر جزئیات در تاریکی مانند حرکت در آسمان شب می‌توانند بسیار زیبا باشند. این امر مستلزم این است که شاتر دوربین برای مدتی باز باشد، که اگر 100 درصد ثابت نباشید، ناگزیر به مات شدن می‌انجامد. برخی گوشی‌های موبایل مانند Huawei P20 Pro از ثابت‌سازی Al استفاده می‌کنند تا از معرض دستی طولانی مدت به مدت 4 ثانیه استفاده کنند. یکی از بهترین راه حل‌ها برای بقیه افراد این است که یک سه پایه برای موبایل‌شان خریداری کنند، این کار به شما اجازه می‌دهد تا تصاویر نوردهی طولانی بگیرید. حتی اگر نمی‌خواهید از مسیرهای نور تصویربرداری کنید، باز هم اگر گوشی شما در شب تصاویر مات می‌گیرد، یک سه‌پایه‌ی موبایل می‌تواند به شما کمک کند. یک سه پایه با پایه‌های پرانتزی بگیرید تا بتوانید آن‌ها را در یک مکان سفت کنید و از تایمر آن برای گرفتن تصاویر گروهی، یا گسترش زاویه‌ی سلفی‌تان استفاده کنید.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

11. از انتخاب کانون استفاده کنید

در ترفندهای تنظیمات دستی باید به استفاده از انتخاب کانون اشاره کرد. این ترفند نیز یکی دیگر از نکات محبوب در عکاسی موبایل است. این وضعیت را می‌توان در حالت دستی گوشی‌های جدیدتر LG و Samsung یافت، که بسیار کمک‌رسان است. به زبان ساده، انتخاب کانون به ترسیم نواحی تمرکز در صحنه‌ی مورد نظرتان می‌پردازد، رنگ آن‌ها را روشن‌تر می‌کند تا کانون تمرکزتان به‌راحتی رؤیت‌پذیر شود. ضرورتا به نکته‌ی تمرکز دوربین، نه سوژه‌تان اشاره دارد، درحالی‌که به اشیاء دیگر در همان صفحه‌ی کانونی نیز اشاره می‌کند. شاید بخواهید این مورد را در ترکیب با کانون‌یابی دستی در حالت‌های دستی یا حرفه‌ای دوربین استفاده کنید.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

12. قبل از عکس گرفتن لنز را تمیز کنید
 
لنزها غالبا نسبت به دیگر ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند مانند دیافراگم، اندازه‌ی سنسور و دوربین ثانویه در جایگاه دوم قرار دارند. ولی وقتی پای تصاویر خوب و با کیفیت به میان می‌آید، یک فاکتور مهم دیگر نیز وجود دارد، چرا کع لنزهای بی‌کیفیت یا لکه‌دار می توانند یک عکس را خراب کنند. بنابراین، به این دلیل است که اسکات گوردون نویسنده، همیشه تأکید می‌کند قبل از عکس گرفتن حتما لنز را تمیز کنید. البته، آستین لباس‌تان بهترین گزینه برای این کار نیست. به شما پیشنهاد می‌کنیم از پارچه‌های بدون پرز و میکرو فیبر استفاده کنید. زمانی‌که به پاک کردن لنز دوربین‌تان عادت کردید، از تعداد تصاویر قابل استفاده‌ای که گرفته‌اید متعجب خواهید شد.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

13. از گزینه‌ی تنظیم خودگار تصاویر گوگل استفاده کنید

سرویس تصاویر گوگل (Google Photos) چیزی فراتر از یک خدمت پشتیبانی تصویر است، چرا که انواع ابزارهای ویرایش تصویر را نیز در اختیار دارد. این ابزارها به شما اجازه می‌دهد هرچیزی را از نور و رنگ گرفته تا زاویه و کادر تعدیل و تنظیم کنید. تمام این تعدیل‌ها و تنظیمات را بی‌خیال شوید، زیرا یکی از بهترین نکات در مورد عکاسی موبایل این است که از گزینه‌ی تنظیم "خودکار" استفاده کنید (روی گزینه‌ی ویرایش بزنید و سپس "خودکار" را انتخاب کنید). این کار را انجام دهید، و بلافاصله تنظیمات زیبایی‌شناختی جذابی را در تصویرتان شاهد باشید.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

14. یک ویرایشگر تصویر متفاوت دانلود کنید

سرویس تصاویر گوگل، گزینه‌های ویرایش زیادی در اختیار دارد، ولی دانلود کردن یک ابزار ویرایشگر دیگر، ضرری ندارد. درواقع، نیک فرناندز می‌گوید طرفدار پروپا قرص اپلیکیشن Snapseed است. این ویرایشگر انبوهی از ویژگی‌ها را در اختیار دارد که از ویرایشگر RAW و پشتیبانی از منحنی‌های S تا ابزارهای ترمیم کننده و توازن سفید متغیر است. این اپلیکیشن یک فیلتر معمولی، گزینه‌های برش و تنظیم خودکار نیز دارد.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

15. یادتان باشد امکان برش (crop) دارید

شما را نمی‌دانم، ولی من اولین مرتبه‌ای که با گوشی هوشمندم عکاسی کردم از برش زدن آن متنفر بودم. فکر می‌کنم به این دلیل بود که بسیاری از دوربین‌های اولیه‌ی گوشی‌های هوشمند رزولوشن بسیار پایینی داشتند یا نویز زیادی در تصویر وجود داشت. با این‌همه، یکی از واضح‌ترین نکات در مورد عکاسی موبایل این است که پس از تصویر برداری، آن را برش بزنید. گوشی‌های هوشمند امروزی بسیار توانا هستند و از مگاپیکسل خوبی برای برش زدن برخوردار هستند. پس از گرفتن تصاویر عریض‌تر نترسید، پس از عکس برداری می‌توانید تصویر نهایی را برش بزنید. اگر در زمان عکس‌برداری به قانون یک سوم فکر نکرده بودید، می‌توانید با برش زدن (کراپینگ) چارچوب بندی بهتری داشته باشید.
 
16 نکته مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند که باید بدانید
 

16. چند خط قطری به تصویرتان اضافه کنید

فلیکس مانگوس می‌گوید در زمان تصویربرداری به دنبال خطوط قطری بگردید. در زمان عکاسی، به دنبال چیزهایی مانند جاده، خطوط نقاشی شده و غیره بگردید، چرا که به تصویرتان عمق می‌بخشند. قرار گرفتن خودتان در یک موقعیت مناسب برای بهره‌گیری از مزایای این خطوط می‌تواند به هدایت چشمان بازدیدکننده به سوی سوژه کمک کند. همچنین می‌توانید دوربین‌تان را 45 درجه کج کنید تا جاده ها، ساختمان‌ها و دیگر چیزهایی که در کادر شما قرار دارند در عمق تصویرتان قرار بگیرند. چه کسی گفته است همیشه باید مستقیم تصویربرداری کنید؟ چرا نباید دیوانه‌بازی درآورید و از انعکاس نور در یک گودال آب عکس بگیرید و تصویر به دست آمده را وارونه کنید؟ به یاد داشته باشید، این نکات وحی منزل نیستد، ولی به شما کمک می‌کنند خارج از کادر فکر کنید و چیزهای جدیدی را در عکاسی با موبایل امتحان کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان