جلیقه‌زردها با خواسته‌های بزرگ‌تر بازگشتند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کیهان،   150 معترض دیروز به دست نیروهای پلیس دستگیر شدند.افزایش 100 یورو به حداقل دستمزد کارکنان از دیگر وعده‌های رئیس‌جمهوری فرانسه به معترضان خشمگین بود. به خاطر همین وعده‌ها دولت از جلیقه زردها خواسته بود که اعتراضات خود را متوقف کنند. ماکرون روز جمعه بار دیگر گفت‌: «فرانسه نیازمند آرامش، قانون و بازگشت به روند عادی است» و از معترضان خواست تا «به مذاکرات ملی در بعد کلان بپیوندند که طیف گسترده‌ای از مسایل سیاسی را شامل خواهد شد.» اما آنها اعلام کردند تا رسیدن به تمامی خواسته‌های خود به اعتراضات ادامه می‌دهند. اعضای جنبش ضد سرمایه‌داری جلیقه زردها در شبکه‌های اجتماعی گام پنجم در مبارزه با سیاست‌های دولت فرانسه را « کیش و مات» نام‌گذاری کرده و باردیگر خواستار استعفای ماکرون شده‌اند. سازمان دهندگان تظاهرات دیروز تاکید کردند که این راهپیمایی با هدف دستیابی به عدالت اجتماعی و مالیات منصفانه؛ یک دموکراسی واقعی و حقوق برابر خواهد بود. طبق گزارش‌های منتشر شده، هرچه می‌گذرد، خواسته‌های جلیقه‌زردها بزرگتر و جدی‌تر می‌شود. جرقه این شورش‌ها با اعتراض به طرح‌ گرانی سوخت زده شده بود.

فرگزیت!

دیروز براساس اعلام مقام‌های رسمی، بیش از 70 هزار مامور پلیس برای مقابله با هرگونه ناآرامی و خشونت احتمالی آماده‌باش بودند تا تظاهرات‌ «جلیقه‌زردها» را تحت کنترل درآورند.اما باز اوضاع از کنترل پلیس خارج شد. در اولین ساعت حضور معترضان به سیاست‌های دولت فرانسه در خیابان شانزه لیزه 58 نفر بازداشت شدند. پلیس همچنین برای کنترل معترضان گاز‌اشک‌آور شلیک کرد. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد شماری از معترضان به نیروهای امنیتی گل می‌دادند. معترضان به پلیس گل زرد می‌دادند و به نیروهای پلیس می‌گفتند «شما از ماکرون دفاع می‌کنید. او خودش را پشت شما مخفی کرده است و شما را جلو انداخته است». برخی از معترضان نیز دست‌نوشته‌هایی را با خود حمل می‌‌کردند که روی آنها عبارت «فرگزیت» به معنای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا نوشته شده بود.نیروهای پلیس ضدشورش و ژاندارم‌ها مثل هفته‌های گذشته در جلوی اماکن تجاری و تفریحی مستقر بودند. نیروهای پلیس تمامی ورودی‌های پاریس حضور داشته و ‌اشخاص و سرنشینان خودرو‌ها را کنترل می‌کردند. دولت همچنین وسایل حمل‌ونقل عمومی در پاریس را برای جلوگیری از حضور معترضان در تظاهرات، تعطیل کرده بود، با این حال برخی اماکن گردشگری در پاریس مانند موزه لوور و برج ایفل دیروز بر خلاف هفته گذشته باز بود.

شکایت خبرنگاران

نشریه فرانسوی «لیبراسیون» نیز نوشته که حدود 20 روزنامه نگار قصد دارند از پلیس فرانسه به علت رفتار خشونت باری که در تظاهرات اعتراض‌آمیز هفته‌های اخیر با آنها شده است، شکایت کنند. این روزنامه‌نگاران که دو تن از آنها برای لیبراسیون کار می‌کنند، اعلام کرده‌اند در تظاهراتی که در اعتراض به نظام سرمایه‌داری شنبه هفته گذشته برگزار شد، نیروهای پلیس فرانسه رفتار خشونت‌آمیزی با آنها داشته و وسایل حفاظتی آنها را ضبط کرده‌اند.ژرمی آسو وکیل مدافع این روزنامه‌نگاران در نامه‌ای که برای وزارت کشور فرانسه، دادستانی و اداره پلیس پاریس ارسال شد اعلام کرده شواهد دال بر رفتار خشونت‌آمیز پلیس با معترضان که از نقاط مختلف فرانسه دریافت شده، متعدد است. موارد رفتار ناشایست پلیس با معترضان و جراحاتی که تظاهر کنندگان به علت برخوردهای پلیس داشته‌اند شدیدتر از آن است که بتوان توجیهی برای آن پیدا کرد. در طول این اعتراض‌ها 6 معترض کشته شده و بیش از 1000 نفر زخمی شده‌اند.

انگلیس و سرزمین‌های‌اشغالی

اعتراضات جلیقه زردها به سایر کشورهای اروپایی نیز رسیده است. هلند، بلژیک و مجارستان کشورهایی هستند که هفته گذشته شاهد اعتراضات گسترده به سبک جلیقه زردها بودند. روز جمعه نیز مردم لندن به پیروی از اعتراضات مردم فرانسه پل وست مینیستر را در مرکز این شهر بستند و موجب ایجاد اختلال در رفت و آمد در این منطقه شدند.براساس این گزارش، این گروه که ظاهرا از هواداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند پل وست مینیستر در نزدیکی پارلمان این کشور را ‌اشغال کردند و طبق تصاویر منتشر شده جلوی حرکت دهها اتوبوس و خودروهای دیگر را نیز مسدود کردند.معترضان با شعارهایی خواستار خروج فوری و بدون مذاکره انگلیس از اتحادیه اروپا شدند.  در سرزمین های‌اشغالی نیز روز جمعه شماری از صهیونیست‌ها در تل‌آویو در اعتراض به وضعیت نابسامان معیشتی و گرانی‌های سرسام‌آور با الگوگیری از اعتراضات فرانسوی‌ها با پوشیدن جلیقه‌های زرد رنگ به خیابان‌ها ریخته و نسبت به افزایش شدید قیمت کالاها و خدمات اعتراض کردند

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان