جزییات مشاجره فلسطینی‌ها با داماد ترامپ

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «صائب عریقات» مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه روایتی دست اول و شنیده‌نشده از مشاجره‌اش با «جرد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کرد و به انتقاد شدید از سیاست کنونی کاخ سفید در قبال فلسطین پرداخت.

عریقات که در کنفرانس «مجمع دوحه» در قطر در مورد سیاست آمریکا در قبال مناقشه فلسطین صحبت می‌کرد، در مورد آخرین دیداری که یک سال پیش با کوشنر در کاخ سفید داشته، گفت که در آن دیدار به کوشنر هشدار داده که اگر ترامپ سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کند، صلاحیت میانجیگری در میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی را از خود سلب می‌کند.

این عضو ارشد تشکیلات خودگردان، گفت:

من به او گفتم «جرد، رئیس‌جمهور قرار است معافیت را امضا کند تا سفارت [به قدس اشغالی] منتقل نشود.»

او گفت «[معافیت را] امضا نمی‌کنیم.»

به او گفتم «منظورت چیست که امضا نمی‌کنیم؟ رئیس‌جمهور در کاخ سفید به ما قول داد که پیش از مذاکرات، گامی برنمی‌دارد که در مورد اورشلیم (قدس) پیش‌داوری یا اقدام پیش از موعد ایجاد کند."»

او گفت «این به خودمان مربوط است و ما سیاست خود را بر اساس منافعمان اجرا می‌کنیم.»

به او گفتم «ببین، اگر این کار را کنید، خودتان را از هرگونه نقشی در روند صلح سلب صلاحیت می‌کنید.»

او پاسخ داد «من را تهدید نکن!»

به او گفتم «ببین چه می‌گویم: خودتان را از هر نقشی در روند صلح سلب صلاحیت می‌کنید.»

او گفت «از تغییراتی که اطرافتان در جهان عرب در جریان است، خبر ندارید.»

به او گفتم «برای من بهترین چیز این است که دانشجو باشم! خوب تو به من یاد بده [که چه خبر است].»

او فریاد زد «طعنه نزن»

گفتم «طعنه نمی‌زنم. منظورت از تغییر چیست؟ فکر می‌کنی کشورهای عربی در تل‌آویو سفارت باز می‌کنند و اورشلیم (قدس) را همراه با مسجد الاقصی به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسند؟ اورشلیم (قدس) خط قرمز آن‌هاست، همه آن‌ها! سعودی‌ها، قطری‌ها، مصری‌ها، اردنی‌ها، بحرینی‌ها. خوب، چه فکری می‌کنی؟»

او گفت «این مسئله ما و سیاست ما است.»

گفتم «اگر این کار را کنید، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را در آستانه فاجعه قرار می‌دهید.»

عریقات پس از یادآوری این مشاجره با داماد ترامپ که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا پرونده فلسطین و رژیم صهیونیستی را در اختیار دارد، گفت: «"تئودور روزولت" [رئیس‌جمهور اسبق آمریکا] زمانی گفت کاخ سفید دفتر اخلاقیات بین‌المللی است. راست هم می‌گفت. اما این کاخ سفید، نیازمند دولتمردان بزرگ است، نه دلال‌های املاک.»

داماد ترامپ

اشاره این مقام ارشد تشکیلات خودگردان به دلالی املاک، شرکت‌های ساختمانی ترامپ و کوشنر است که علاوه بر آمریکا، در فلسطین اشغالی هم فعالیت گسترده‌ای دارند. خانواده کوشنر از سهامداران یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در زمینه شهرک‌سازی در اراضی اشغالی کرانه باختری است.

ترامپ پارسال بر خلاف رؤسای‌جمهور سابق آمریکا، با انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن این شهر به پایتختی رژیم صهیونیستی موافقت کرد. از آن زمان، تشکیلات خودگردان تماس‌هایش با واشنگتن را قطع و اعلام کرده در مذاکره سازش با میانجیگری آمریکا شرکت نمی‌کند، چراکه واشنگتن را یک میانجی بی‌طرف نمی‌داند.

عریقات در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت تمام رؤسای جمهور آمریکا به دلیل مسائل داخلی همواره طرفدار رژیم صهیونیستی بوده‌اند و هیچ‌یک از آن‌ها میانجی بی‌طرفی نبوده‌اند، با این وجود تمام آن‌ها از شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری انتقاد کرده و می‌گفتند که از راهکار دو دولتی بر اساس مرزهای 1967 حمایت می‌کنند و وضعیت قدس را هم به مشخص شدن نتیجه مذاکرات واگذار می‌کنند.

به گفته وی، دولت کنونی آمریکا نه تنها چنین موضعی نمی‌گیرد، بلکه مسئله قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی را پیش‌دستانه از مذاکرات کنار می‌گذارد و همزمان فلسطینی‌ها را از طریق قطع حمایت‌های مالی برای پذیرش طرح پیشنهادی خود تحت فشار قرار می‌دهد. با این وجود، عریقات گفت فلسطینی‌ها از حقوق خود کوتاه نمی‌آیند و در اراضی خود باقی خواهند ماند.

مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان با اشاره به شهادت صدها فلسطینی، گفت هر زمان که ترامپ خبر کشته شدن یک فلسطینی یا اسرائیلی را می‌شنود، باید برای یافتن این خشونت‌ها در آینه نگاه کند، چراکه این اوست که با سیاست‌هایش موجب تشدید ناآرامی شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان