وزیر کشور: مشکلات ترافیک تا حدود زیادی حل شده

خبرگزاری ایسنا: عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش روز ملی حمل و نقل که با حضور شهردار تهران، فرمانده پلیس راهور، رئیس سازمان ملی استاندارد، جمعی از شهرداران و استانداران و جمعی از مدیران حوزه‌های حمل و نقل شهری صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: روز 26 آذر روز حمل و نقل یادآور خاطرات زمان جنگ و تلاش‌ها و ایثارگری‌ها و به خرج دادن غیرت این قشر زحمت کش در آن ایام است. 26 آذر سال 61 شرایط بسیار سخت بود و اوایل جنگ نیز بود و فشار‌ها نیز بسیار زیاد بود. همچنین تحرکاتی هم در حوزه مختل کردن امر حمل و نقل در داخل وجود داشت؛ به طوریکه حتی برخی از کشتی‌ها را می‌زدند و در سوخت رسانی نیز مشکل داشتیم.

وی ادامه داد: شرایط بسیار سخت بود به گونه‌ای که امام (ره) درباره این موضوع دستور خاص دادند که این قشر زحمتکش در حوزه حمل و نقل بیایند و جهاد کنند و امر حمل و نقل را در این شرایط انجام دهند که با استقبال با شکوهی از سوی آن‌ها همراه شد؛ البته عزیزان ما در حوزه حمل و نقل در زمان جنگ در خطوط مقدم جنگ نقش آفرینی بی بدیلی داشتند؛ به طوریکه اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها، کامیون‌ها و همه وسایل حمل و نقل که در جنگ به کار گرفته شد وسایل حمل و نقل خود افراد بود و رانندگان و کسانی که مالک این وسایل بودند به این موضوع به عنوان امر واجب شرعی و ملی نگریستند.

وزیر کشور اضافه کرد: من خودم ناظر زحمات آنان و خانواده هایشان بودم و در آن روز و به طور کل از انقلاب تا به امروز در هر مقطع و شرایطی که لازم بود. کسانی که در این حوزه فعال بودند کمک شایانی داشتند و نظام مدیون آن‌ها است و خداوند متعال به حرمت همه زحمت‌های آن‌ها اجر به آن‌ها بدهد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: موضوع حمل و نقل درون شهری و برون شهری یک موضوع میان بخشی است و اگر ایرادی می‌گیریم نباید تنها به دارندگان وسایل نقلیه باشد. ذات این مسئله چند بخشی و بین بخشی است. اگر طراحی شهری ما به گونه‌ای نباشد که سهولت دسترسی به خدمات در حداقل زمان باشند، مردم مجبورند برای انجام کار‌های روزانه کیلومتر‌ها مسیر طی کنند که این امر باری بر روی ترافیک خواهد بود یا اگر راهنمایی و رانندگی نتواند در طراحی مهندسی و هدایت قانونی ترافیک نقش خود را ایفا کند این موضوع متوجه ترافیک می‌شود و یا همچنین اگر شهرداری نتواند در مهندسی خیابان‌ها و طراحی مهندسی ترافیک نقش خود را به خوبی ایفا کند و یا اگر کارشناسان فنی نتوانند خدمت رسانی را به سیستم‌های جدید منتقل کنند و از تکنولوژی و نرم افزار‌های مدرن در خدمت رسانی استفاده کنند این موضوع متوجه بحث ترافیک می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات ترافیک تا حدود زیادی حل شده است، گفت: شاید اگر به درصد حساب کنیم بیش از 50 درصد فعالیت‌ها هنوز نتوانسته‌اند بر روی نرم افزار‌های هوشمند بنشینند. یعنی بعد از حدود 27 سال هنوز نتوانستیم سیستم‌های اداری را به سیستم‌های هوشمند تبدیل کنیم و هنوز برخی کار‌های ما کارتابلی است.

آلودگی هوا تنها متوجه دارندگان وسیله نقلیه نیست

وزیر کشور اضافه کرد: وقتی صحبت از حمل و نقل و آلودگی می‌کنیم موضوع را متوجه عده خاصی که در این زنجیره به عنوان دارندگان این وسایل نقلیه هستند قرار ندهیم. ما هزینه‌های بسیار زیاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی داده‌ایم. به طور مثال میزان مصرف سوخت روزانه در زمان اوج حتی به 100 میلیون لیتر رسیده است، ولی متوسط مصرف آن 80 تا 85 میلیون لیتر بوده که با توجه به متوسط زمان سفر رقم بالایی است. همچنین 5000 نفر تلفات درون شهری در حوزه حمل و نقل که هر کدام خانواده‌های زیادی را دچار غم و اندوه می‌کند بسیار بالا است.

رحمانی فضلی اظهار کرد: باید بدانیم بخش مهمی از جریان زندگی روزانه مردم در حوزه ترافیکی است و همه با هم کاری کنیم که ضمن برقراری ارتباط راحت، هزینه‌ها در این زمینه کاهش یابد. در این راستا وزارت کشور توانسته هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های مرتبط ایجاد کند و اقدامات خوبی در بحث معاینه فنی انجام شد. در حوزه حمل و نقل ریلی کار‌های خوبی انجام شده است. همچنین در بحث فرسودگی خودرو نیز به عنوان یکی از مسائلی که دارندگان وسایل نقلیه با آن مواجه‌اند و همین موضوع منجر به افزایش مصرف سوخت و آلودگی می‌شود وزارت کشور اقدامات خوبی انجام داده، تعدادی از این وسایل نقلیه نوسازی شده‌اند، اما رقم آن پایین است یا در بحث کامیون‌ها و اتوبوس‌ها 400 هزار دستگاه کامیون رقم پایینی است و باید پشتکار بیشتری صورت گیرد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به یارانه‌ها و بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه 98 مقرر شد که سه دهک از گروه‌های اقتصادی کاهش یابد و منابع آن در اختیار استان‌ها قرار گرفته شود و با همکاری وزارت رفاه و سایر دستگاه‌ها این منابع در جهت تولید، حمل و نقل و معیشت مردم استفاده شود. امیدواریم با این کار بخشی از تامین منابع برای حمل و نقل انجام شود و امیدواریم همه بخش‌های مرتبط با این موضوع‌ها در قالب شورای عالی ترافیک فعالیت‌شان را نزدیک‌تر کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان