نباید برخی کودک‌آزاری‌ها را در فضای مجازی به نمایش بگذاریم

دبیر کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه یکی از دلایل ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی فعالیت برخی شبکه‌های مجازی است، گفت: از منظر جرم‌شناسی نباید برخی کودک‌آزاری‌ها را در فضای مجازی به نمایش بگذاریم چراکه این کار خودش جرم‌زاست.

نباید برخی کودک‌آزاری‌ها را در فضای مجازی به نمایش بگذاریم

دبیر کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه یکی از دلایل ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی فعالیت برخی شبکه‌های مجازی است، گفت: از منظر جرم‌شناسی نباید برخی کودک‌آزاری‌ها را در فضای مجازی به نمایش بگذاریم چراکه این کار خودش جرم‌زاست.

به گزارش به نقل از آرمان ،محمود عباسی گفت: کودکان نیز مانند همه انسان‌ها دارای حقوق و کرامت هستند. گاهی در جامعه تفکرات غالب مذهبی در برخی ایام ظهور پیدا می‌کند و افراد را به جنب و جوش وا می‌دارد برای مثال در ایام محرم شاهد توجه ویژه به کودکان هستیم، اما باید از این ظرفیت برای پرداختن به حقوق کودکان استفاده شود. او با تاکید بر اینکه کودکی که آزار می‌بیند فردا خودش تبدیل به آزارگر می‌شود توضیح داد: از کل جمعیت جهان دو میلیارد نفر در معرض خشونت‌های مختلف کلامی تا جنسی هستند که عمق فاجعه جامعه بشری را نشان می‌دهد. عباسی اظهار کرد: قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد تا به ایرادات شورای نگهبان رسیدگی شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ادامه داد: یکی از انتقادات به این قانون این است که قوه قضائیه که باید در انتهای راه باشد، به جای سازمان‌های مردم نهاد در ابتدای مسیر قرار گرفته است. با اینکه باید کمیته‌ای بر اساس این لایحه در قوه قضائیه شکل بگیرد، اما تجربه ثابت کرده هرگاه ساختار اینگونه تعریف شده، موفقیتی به دست نیامده است. عباسی با اشاره به آنکه باید کار مردم را به مردم واگذار کرد، تصریح کرد: هر زمان که کار مردم را به مردم سپردیم، نقش‌آفرینی آنها چشمگیر بوده است. کودکان برای رشد شکوفایی، بیشتر از سایرین نیاز به محیطی امن دارند و هرگونه آسیب جسمی، روانی و عدم تامین نیازهای کودکان نوعی کودک‌آزاری محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه یکی از دلایل ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی فعالیت برخی شبکه‌های مجازی است، گفت: از منظر جرم‌شناسی معتقدم نباید برخی اتفاقات همچون کودک آزاری ها را اینگونه در فضای مجازی مطرح کنیم چرا که آنها جرم‌زا هستند. همانطور که اعدام علنی بستر جرم‌زایی را افزایش می‌دهد، بسیاری از مباحث رسانه‌ها هم خشونت آفرین و بسترساز رفتارهای غیر مدنی هستند. عباسی با بیان اینکه گاهی نیز بی‌توجهی خانواده‌ها، کودکان را به رفتارهای غیر مدنی سوق می‌دهد، تصریح کرد: وقتی کودکان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که آموزش در بخش کودکان تا چه حد مهم است. برخی نحله‌های فکری، کودکان را از حداقلِ آموزش های خودمراقبتی محروم می‌کند و با این حال آموزش خود مراقبتی که برخی افراد آن را مورد تهاجم قرار دادند امروزه مورد توجه است به طوریکه امروز آیین‌نامه‌ای در حال آماده شدن است که آموزش خود مراقبتی باید در مدارس به طور جدی پیگیری و دنبال شود. به گزارش ایسنا، سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز در مورد سیاست‌گذاری در حوزه کودکان نیز گفت: زمانی که ایران امروز را با 20 سال گذشته مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که وضعیت حوزه کودکان تفاوت کرده است. قطعاً شرایط حال حاضر مطلوب نیست، اما نباید فراموش کرد که حوزه اجتماعی در کشور همواره مغفول بوده است.

او با بیان اینکه غفلت از حوزه اجتماعی در مورد کودکان خود را بیشتر نشان می‌دهد افزود: همزمان با آغاز به کار خانه کودک شوش، اورژانس اجتماعی نیز تازه شروع به کار کرده بود و آن زمان با توجه به حوزه مسئولیتم در سازمان بهزیستی از نزدیک شاهد روزهای سختی بودم که سازمان‌های مردم نهاد مشغول رسیدگی به حوزه کودکان بودند. فعالیت و موفقیت سازمان‌های مردم نهاد نشان می‌داد که آنها چقدر جلوتر از بخش دولتی هستند. موسوی چلک با اشاره به پیشرفت‌های رخ داده در عرصه سیاست‌گذاری حوزه کودکان نیز اظهار کرد: حدود ده سال پیش بود که برخی از مقام‌های دولتی معتقد بودند «کودک‌آزاری» در کشور وجود ندارد، اما امروز این طور نیست.با این حال کار کردن در حوزه کودکان، گاهی شائبه‌های سیاسی و امنیتی به همراه دارد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در حوزه سیاستگذاری، هوشمندی لازم را نداشتیم تصریح کرد: طی دو دهه اخیر به دلیل فشار سازمان‌های مردم نهاد و مطالبه‌گری رسانه‌ها این مطالب مطرح شده است؛ همچنین طی یکی دو دهه اخیر اورژانس اجتماعی نیز تشکیل شده است درحالی که از همان ابتدا برخی با شائبه، به فعالیت‌های اورژانس نگاه می‌کردند اما حداقل طی مدت اخیر در کشور چند سیاست‌گذاری خوب انجام شده است. موسوی چلک در ادامه تصریح کرد: ساله 78 آیین‌نامه شورای عالی اداری در مورد ساماندهی متکدیان و بی خانمان ها تنظیم شد، اما در این آیین‌نامه بین یک بی خانمان 5ساله با یک بی خانمان پنجاه ساله تفاوتی وجود نداشت. همان سال اصلاحیه‌ای در نظر گرفته شد که بین بچه‌های زیر 18 سال و بچه‌های بالای 18 سال تفاوت در نظر گرفته شود اما 8 ماه طول کشید تا این اصلاحیه پذیرفته شود. او با بیان اینکه در حال حاضر با قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان روبه‌رو هستیم که مراحل آخر خود را در شورای نگهبان طی می‌کند، گفت: این قانون یک بار در سال 91 با جرح و تعدیل شورای نگهبان به تصویب رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان