گزارش میدانی اقتصادآنلاین از بازار آجیل شب یلدا؛

سرپیچی از عرضه آجیل یلدا با نرخ مصوب/ خشکبار فروشی‌های پایتخت: آجیل با قیمت مصوب به ما نرسید!

اقتصادآنلاین – سپیده قاسمی؛ چند قدمی که از ایستگاه مترو به سمت بازار بزرگ بیاید مغازه‌های آجیل و خشکبار در کنار هم صف کشیده اند. تقریبا هیچ مغازه ای خالی از مشتری نیست، اما به گفته فروشندگان مردم مثل قبل خرید نمی کنند و میزان و تنوع خرید خود را به شکل چشمگیری کاهش داده اند.

 محمد یکی از فروشندگان مغازه آجیل و خشکبار فروشی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: کمتر کسی بالای یک کیلوگرم آجیل می‌خرد و بیشتر مشتریان کمتر از یک کیلوگرم سفارش می‌دهند.

او اضافه کرد: تنوع خرید‌ها نیز کاهش پیدا کرده، قبلا در کنار آجیل شب یلدا انواع تخمه و تنقلات دیگر هم می‌خریدند، اما خرید مشتریان محدود به آجیل و یک یا دو خشکبار دیگر شده است.

محمد درباره وضعیت خرید پسته هم گفت: کسی به سراغ پسته نمی رود و اگر هم خریدی می‌شود، حجم آن کم است.

نگاهی به قیمت‌های آجیل و انواع خشکبار در مغازه‌ها به خوبی نشان می‌دهد چرا مردم دیگر مثل قبل توان خرید ندارند.

آجیل با پوست 95 تا 97 هزارتومان، آجیل مخصوص شب یلدا 100 تا 110 هزارتومان،  آجیل چهار مغز 170 تا 200 هزارتومان، آجیل مشکل گشا 74 هزار تومان، آجیل شیرین 120 هزارتومان ،آجیل عربی 176 هزا رتومان.

پسته اکبری 210 تا 230 هزارتومان، پسته احمدآقایی 190 تا 192 هزارتومان، پسته فندوقی 175 هزار تومان.

بادام هندی 180 تا 200 هزارتومان.

بادام درختی ایرانی 146 تا 160 هزارتومان.

بادام زمینی 40 تا 60 هزار تومان.

گردو 100 تا 126 هزارتومان.

انجیر خشک 65 تا 180 هزار تومان.

مویز 54 تا 90 هزارتومان.

کشمش سبز 40 تا 45 هزارتومان.

تخمه جابانی 40 تا 42 هزارتومان.

تخمه آفتابگردان 40 تا 45 هزارتومان.

تخمه کدو 50 تا 56 هزار تومان.

به سراغ یکی از مشتریان که با دقت در حال بررسی قیمت ه است می‌روم و نظر او را که زنی میانسال است درباره قیمت‌ها و توان خریدش می‌پرسم.

زن با اشاره به قیمت آجیل چهار مغز بر روی میز فروشنده می‌گوید: هر ساله شب یلدا دختر و پسرانم به خانه ما می‌آیند، با این قیمت‌ها مثل گذشته نمی توانم برای پذیرایی از آن‌ها خرید کنم.

از او می‌پرسم قصد خرید کدام آجیل و خشکبار و با چه حجمی را دارید، پاسخ زن کوتاه است: نیم کیلو آجیل با یک کیلو تخمه، شاید بادام زمینی هم خریدم.

قیمت آجیل در مغازه‌ها را یکی پس از دیگری بررسی می‌کنم، تعداد مغازه‌های که آجیل شب یلدا با قیمت نزدیک به مصوب دارند کم است، ضمن اینکه کیفیت آن‌ها نیز تفاوت دارد.

برخی در آجیل شب یلدا حجم زیادی برگ انواع میوه مانند زرد آلو مخلوط کرده اند و برخی حجم باسلوق بیشتری به آن افزده اند.

از فروشنده دیگر درباره دلیل عدم اجرای قیمت مصوب می‌پرسم. مصطفی می‌گوید: کسی به ما آجیل با قیمت مصوب نداده که حالا انتظار عرضه با قیمت مصوب دارید.

او در پاسخ به این پرسش که چه میزان سود برای خود در نظر می‌گیرد، گفت: عرفش 15 تا 20 درصد است، اما بعضی کمی بیشتر روی قیمت‌ها آجیل می‌کشند، مخصوصا در ایام خاص مثل شب یلدا.

کاهش تولید در پی تغییرات اقلیمی و سال ناآور دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها عنوان می‌شود، اما به نظر می‌رسد قیمت‌های نجومی بازار آجیل و خشکبار تابع هیچ قاعده ای نیست و نظارت و بازرسی بیشتر لازمه ساماندهی بازار به ویژه در ایام خاص مانند شب یلدا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان