معجزه دکوراسیون در خانه های کوچک [ قسمت دوم]

در روزگاری نه چندان دور که زندگی شهرنشینی تا این حد با اقبال عمومی روبرو نشده بود، مردم به طور عموم در خانه‌هایی وسیع با چندین اتاق، حیاط، انبار و ... زندگی می کردند.

در روزگاری نه چندان دور که زندگی شهرنشینی تا این حد با اقبال عمومی روبرو نشده بود، مردم به طور عموم در خانه‌هایی وسیع با چندین اتاق، حیاط، انبار و ... زندگی می‌کردند؛ ولی این کوچ‌نشینی به سمت شهرهای بزرگ‌تر در جستجوی کار و زندگی بهتر، در نهایت موجب رشد روز افزون جمعیت شهرهای بزرگ و در نتیجه افزایش تقاضا برای مسکن شد و نتیجه‌ی تمام این افزایش‌ها چیزی نبود جز ظهور آپارتمان‌هایی که گاهی حتی از اتاقهای خانه‌های قدیمی‌مان نیز کوچک‌ترند. شاید در ابتدا زندگی در این خانه‌ها برای خیلی از ما اندکی عجیب و نامانوس بود، ولی می‌بینیم که امروزه به صورت یک امر عادی و پذیرفته شده در بین اکثریت افراد درآمده است. با این وجود مشکلی که شاید بین همه‌ی کسانی که زندگی در این خانه‌ها را برگزیده‌اند مشترک باشد، کمبود فضای کافی برای یک زندگی روزمره است که اگر به صورت صحیح مدیریت نشود، چه از لحاظ عملی و چه از لحاظ بصری می‌تواند آزاردهنده و دردسرساز گردد. شاید در این مواقع بهترین کار این باشد که به سراغ راه‌کارهای دکوراسیون داخلی برویم و ببینیم که در چنین شرایطی برای ما چه پیشنهاداتی دارد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

 

اتاق خواب

تاثیر نقطه کانونی

هر اتاقی نیازمند داشتن یک نقطه کانونی است. نقاط کانونی نقاطی هستند که به محض ورود به یک فضای بسته کاملا توجه را جلب می‌کنند و باعث می‌شوند که به‌هم ریختگی‌ها و ایرادهای آن فضا کمتر به چشم بیاید؛ بنابراین خود باید بتوانند به عنوان نقطه قوت عمل کنند. در اتاق خواب‌ها این نقطه معمولا محل قرارگیری تختخواب است، ولی وقتی فضا خیلی کوچک باشد ناخوداگاه پنجره نیز  به عنوان یک نقطه کانونی عمل می‌کند؛ پس در واقع ما دو نقطه کانونی داریم که هر کدام سعی در کشیدن نگاه ما به سمت خود دارند. با اینکه در مورد اتاق خواب‌ها اصولا توصیه می‌شود که تختخواب زیر پنجره قرار نگیرد، در چنین شرایطی بهترین کار قرار دادن تخت زیر پنجره است. با این کار یک نقطه کانونی قوی و عالی و یک چیدمان قابل قبول و مناسب ایجاد می‌کنید.

 طراحی اتاق خواب

طراحی اتاق خواب

 

تاج بلند تخت‌ها

همانطور که در مطلب قبل و در مورد پرده‌ها گفتیم، عناصر عمودی در فضاهای کوچک با کشیدن نگاه به سمت بالا حس بزرگ‌تر بودن فضا را القا می‌کنند. یکی از این عناصر، که بسیار تاثیرگذار نیز هست، تاج بالای تخت است. شاید در ابتدا تصور کنید که با انتخاب تخت‌هایی با تاج بلند و پوشیده شدن قسمتی از دیوار  فضای شما کوچک‌تر به نظر می‌آید، ولی باید بدانید که در حقیقت این موضوع کاملا برعکس است و این تخت‌ها از لحاظ بصری تاثیر زیادی بر بزرگ‌تر دیده شدن اتاق شما دارند.

 اتاق خواب

اتاق خواب

 

پاتختی‌هایی با چند کاربرد

تصور کردن یک تخت بدون پاتختی کمی سخت به نظر می‌رسد. معمولا پاتختی‌ها را برای قرار دادن آباژورها و اشیای تزئینی استفاده می‌کنیم، ولی اگر اندازه ی اتاق شما چندان بزرگ نیست بهتر است بیشتر از یک کاربرد برای آن در نظر بگیرید. پاتختی‌هایی که کشو یا کمد دارند فضای اضافه‌ای را برای نگهداری وسایل کوچک در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین با انتخاب پاتختی‌هایی با سایز بزرگتر، در واقع شما نوعی میز خواهید داشت که می‌توانید از آن به عنوان میز کار یا میز تحریر استفاده کنید.

 دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون اتاق خواب

 

آباژورهای متفاوت

مطمئنا هویت یک اتاق خواب به همان اندازه که به تخت وابسته است به آباژورها نیز وابسته است. در واقع آباژورها از اصلی‌ترین لوازم موجود در اتاق‌های خواب و از مهم‌ترین منابع تامین نور مصنوعی اتاق شما به حساب می‌آیند، ولی همانطور که گفتیم در یک اتاق کوچک استفاده مفید از هر سانتیمتر از فضا ضروری است؛ بنابراین بهتر است به جای استفاده از آباژورهای پایه کوتاه و قرار دادن آن بر روی پاتختی، از آباژورهای پایه بلند و دیواری  و همینطور از لامپهایی با سیم بلند، که به راحتی می‌توانید روشن یا خاموش کنید، در کنار تختتان استفاده کنید. با این کار سطح پاتختی شما برای استفاده‌های دیگر کاملا آزاد است.

 دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون اتاق خواب

 

دو تخت در یک فضا

گاهی دو نفر به طور مشترک از یک اتاق استفاده می‌کنند؛ بنابراین نیاز داریم دو تخت مجزا برای آنها درون اتاق قرار دهیم. کاملا واضح است که این کار با توجه به اندازه برخی از اتاق‌ها ممکن است کمی سخت یا حتی غیرممکن باشد. در چنین مواقعی یکی از راه حل‌ها می‌تواند استفاده از تخت‌های دوطبقه باشد ولی این مدل از تخت‌ها جدای از اینکه باب سلیقه‌ی بسیاری از افراد نیستند فضای عمودی زیادی را اشغال می‌کنند و اتاق را تاریک‌تر و کوچک‌تر نشان خواهند داد. بهترین کار در چنین شرایطی استفاده از تخت‌هایی است که در ظاهر تنها یک تخت هستند و تخت دوم یه صورت کشو زیر تخت اول تعبیه شده است، با این روش ما تنها به فضای یک تخت یک نفره نیاز داریم ولی در عمل برای دو نفر تخت خواهیم داشت.

 دکور اتاق خواب

دور اتاق خواب

 

فضاهای نگهداری 

شاید مهمترین مساله‌ای که باید برای زندگی در یک آپارتمان کوچک یاد بگیرید مدیریت فضاها به گونه‌ای ست که بتوانید از هر سانتیمتر آن به بهترین شکل استفاده کنید، زیرا این محدودیت فضایی گاهی بسیار آزاردهنده و مشکل‌ساز خواهد شد. بنابراین یاد بگیرید که در مورد هر فضایی به بیشتر از یک کاربرد بیندیشید. با چنین دیدگاهی تختخواب‌ها از مواردی هستند که فضای زیر آنها استفاده‌ی بسیار زیادی خواهد داشت. اگر قصد خرید یک تختخواب جدید را دارید حتما آن را از مدلی تهیه کنید که زیر آن کشو یا فضای نگهداری از وسایل اضافه تعبیه شده باشد. اگر تختخواب شما دارای چنین ویژگی نیست می‌توانید آن را به آسانی با استفاده از چند سبد یا باکس به وجود بیاورید و برای پوشاندن روی آن تنها کافیست از یک رو تختی بلند استفاده کنید. 

 دکور اتاق خواب

دکوراسیون اتاق خواب

 

فضای دلبازتر با تخت‌های فلزی 

برای یک اتاق خواب کوچک تخت‌های فلزی یکی از بهترین ومناسب‌ترین اتنخاب‌های ممکن هستند. فضای باز بین میله‌ها، اجازه ی حرکت آزادانه نگاه به آن سوی تخت را خواهد داد و این‌گونه فضا بسیار بازتر و وسیع تر به نظر خواهد رسید. در واقع این تخت‌ها از لحاظ بصری فصای کمی را اشغال می‌کنند و بر وسعت فضا می‌افزایند.

 دکوراسیون اتاق خواب

 

دکوراسیون اتاق خواب

 

تاثیر نورها

نورها تاثیر شگفت‌آوری بر چگونگی تعریف فضاهای داخلی دارند. نورهای طبیعی فضا را دلبازتر و وسیع‌تر نشان خواهند داد و مسلما وجود آن در فضای منزلتان از نقاط مثبت آن به شمار می‌آید؛ بنابراین از ورود آن را با نصب پرده‌های ضخیم جلوگیری نکنید. در نظر داشته باشد که پرده‌ها باید در واقع نقش کنترل کردن نور را داشته باشند نه نقش بازدارنده. در نبود نورهای طبیعی از نورهای مصنوعی استفاده کنید. بهترین روش برای استفاده از نورهای مصنوعی استفاده از چند منبع نوری با نور ملایم و قابل کنترل است.

 دکوراسیون اتاق خواب 

دکوراسیون اتاق خواب

قسمت اول این مطلب را می توانید در«معجزه دکوراسیون در خانه های کوچک [ قسمت اول]» بخوانید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان