مستطیل سبز، بیش از نیم قرن است که یکی از پر درآمد ترین فرصت های کسب و کار ورزشی را در اختیار فعالان و دست اندر کاران ورزش قرار داده. فوتبال اکنون از جنبه های حرفه ای، یک صنعت تمام عیار به شمار می رود؛ صنعتی که مخاطبان میلیاردی داشته و هنرنمایی جادوگرانی چون پله، مارداونا، مسی و کریس رونالدو، جذابیت های آن را دو چندان کرده است.
روزیاتو قصد دارد امروز شیوه های درآمد زایی و کسب و کار یکی از برترین باشگاه های فوتبال جهان را به طور اجمالی بررسی کند. تا پایان مطلب همراه ما باشید.
فوتبال: داستان استعمار یا صنعتی نوین؟
بسیاری از افراد هنگامی که به فوتبال فکر می کنند، ناخودآگاه استعمار نوین در ذهنشان تداعی می شود. استعمارگران غربی از این شیوه برای سر کار گذاشتن صدها میلیون شهروند و گرفتن وقت، هزینه و سرمایه های مادی و انسانی آنها استفاده می کردند. آن ها اکنون نیز توسط فوتبال محصولات و خدمات خود را تبلیغ کرده و به فروش برسانند.
تورنومنت های ورزشی مانند جام ملت های اروپا یا جام جهانی، میلیاردها شهروند در سراسر جهان را پای جعبه سیاه میخ کوب می کند. همه مردم دنیا تماشای جدال 22 فوتیالیست را در مستطیل سبز دوست دارند. در خلال این نمایش عمومی جهانی، محصولات و خدمات مختلف مضر یا غیر مضر برای سلامت انسان ها، تبلیغ و معرفی می شوند.
چه در رقابت های المپیک چه در رقابت های فوتبالی، بعضاً شرکت هایی را مشاهده می کنیم که تولیدات و خدمات آن ها، به ازای تهدید سلامت انسان ها، جامعه و محیط زیست بدست آمده است. آن ها از این بستر تبلیغاتی پر بیننده، به عنوان ابزاری برای بهره برداری های سیاسی، اقتصادی و مالی استفاده می کنند.
روزانه ده ها هزار نشریه و درگاه فوتبالی به صدها زبان در اختیار میلیون ها کاربر کره زمین قرار می گیرد. آن ها علاقه زیادی به خواندن آخرین تفسیرها و تحلیل ها درباره جدید ترین تحولات و اتفاقات دنیای مستطیل سبز نشان می دهند؛ تحلیل هایی که بعضاً با عناوین، القاب و بعضا هتاکی ها و فحاشی های گوناگونی همراه می شود. در برخی موارد، کار به نزاع های خونین خیابانی نیز می کشد.
رقابت 22 نفر در زمین فوتبال، به قدری داغ و جنجالی می شود که ملت های کمتر توسعه یافته و بعضاً فقیر جهان مانند پرتغال، برزیل و مکزیک، دردهای کهنه خود را به خاطر فوتبال و فوتبالیست ها فراموش می کنند. مردم هزینه های زیادی برای تماشای مسابقات فوتبال می پردازند. این مسئله در کشور ما نیز وجود داد و از نظر جامعه شناسی باید مورد بررسی قرار گیرد.
تصویری از کارهای کثیف انجام شده در ورزش فوتبال
بعضی ها اعتقاد دارند همان داستان گلادیاتورهای روم باستان که در آوردگاهی پر از تماشاگر انسان ها را به جان یکیگر می انداختند، اکنون به نوعی دیگر و با شیوه و رسم جدید، در زمین فوتبال اتفاق می افتد.
ورزشی که قرار بود، عامل دوستی و تشویق رفتار عادلانه، منصفانه و منش جوانمردی در جهان شود، اکنون تبدیل به ابزار دلال ها و کاسبان مشروبات الکی شده است.
بارها در تلویزیون شاهد جدال های خونین و عجیبی در زمین فوتبال بوده ایم و مشاهده نمودیم که حرکت یک توپ در زمینی مستطیل شکل، سبب نزاع های خونین گسترده شده است.
پس این تصور درباره فوتبال نادرست نیست که این ورزش، امروزه با اصل و هدف واقعی خود فاصله گرفته و آنچه در آن اهمیت زیادی ندارد، ارزش های انسانی، اخلاقی و ورزشی است و با روح «fair play» نیز در تضاد آشکار قرار دارد.
تصویری از درگیری ها در زمین فوتبال
درآمد سالانه برخی باشگاه های اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی، از درآمد تولید کالاهای اساسی هزاران کارخانه در سراسر جهان بیشتر است. تبلیغات و بازاریابی های گسترده ای که باشگاه های فوتبال در مستطیل سبز به راه می اندازند، همچون هفته های مد و لباس، مخاطبان میلیونی داشته و میلیاردها نفر را به سمت خود می کشانند. اکنون ستارگان دنیای فوتبال همچون سوپر استار های استیج و پرده نقره ای، برای خود برند های به شمار می روند.
(دلار، شعار بازی جوانمردانه FIFA را به رویا تبدیل کرده است)
به هر حال، داستان فوتبال را می توان هم تلخ و هم شیرین دانست. داستان صنعتی میان رشته ای و نوین است که بسیاری از افراد مانند سیلویو برلوسکونی (مالک باشگاه میلان ایتالیا و نخست وزیر سابق این کشور)، از این ورزش برای توسعه کسب و کار و قدرت سیاسی و اجتماعی بهره می گیرند.
در همین حال، باشگاه منچستر یونایتد انگلستان را می توان یکی از بزرگترین باشگاه های فوتبال جهان دانست. منچستر یونایتد یکی از 5 باشگاه پر طرفدار و محبوب در جهان به شمار می رود. قهرمانی های دو دهه اخیر سبب شده که این باشگاه همچون رئال مادرید و بارسلونای اسپانیا، مخاطبانی دست به جیب در 5 قاره جهان داشته باشد.
داستان شیاطین سرخ
باشگاه فوتبال منچستر یونایتد انگلستان، همچون هرولدز، اتوبوس های دو طبقه قرمز لندن، ودافون و صدها برند نام آشنای دیگر، برند معروف جزیره به شمار می رود. بسیاری از افراد انگلیس را با این باشگاه و بازیکنان بزرگ و اسطوره ای آن می شناسند.
شیاطین سرخ باعث شدند که شهر منچستر بیشتر از لندن برای جهانیان شناخته شده باشد. پایتخت اقتصادی اروپا (لندن)، از سال 1878 میلادی تحت تاثیر شهرت این باشگاه قرار گرفته است. تیم نخست شهر از اواخر قرن نوزدهم میلادی، نقش بسزایی در توسعه ورزش فوتبال در بریتانیا و قاره سبز ایفا کرده است.
ورزشگاه معروف اولدترافورد که ورزشگاه اختصاصی باشگاه به شمار می رود، یکی از 10 ورزشگاه شناخته شده جهان بوده که به واسطه بردهای پیاپی منچستری ها، رسانه ها از آن با عنوان جهنم یاد می کنند. ما قبلا در مطلبی موزه این آوردگاه دیدنی را به شما معرفی کرده بودیم.
شکست دادن منچستر یونایتد در این ورزشگاه برای رقبا بسیار سخت است. بازیکنان تیم های حریف که در این مکان حضور داشته اند، به موضوع مذکور اذعان داشتند.
قهرمانی منچستر یونایتد در سال 2008 میلادی با حضور کریس رونالدو.
منچستر یونایتد انگلستان نام های بزرگی را در تاریخ خود یدک می کشد. از سال 1968 میلادی، مت بازبی، به عنوان سرمربی این تیم، توانست نخستین قهرمانی اروپا را برای منچستری ها به ارمغان آورد. این موفقیت، 10 سال پس از حادثه تلخ سقوط هواپیمای بازیکنان منچستر به وقوع پیوست.
از نوامبر 1986 میلادی تا جولای 2013، سر آلکس فرگوسن، یکی بهترین و سرشناس ترین مربیان جهان در قرن بیستم، هدایت شیاطین سرخ را بر عهده گرفت. فرگوسن با منچستر بیشتر از 30 جام بدست آورد که از جمله آن می توان به 2 مورد قهرمانی پیاپی در جام جزیره، برنده شدن جام حذفی و فتح لیگ قهرمانان اروپا اشاره نمود.
سه عنوان قهرمانی منچستر یونایتد انگلستان در لیگ قهرمانان اروپا، سبب شد که جهنم اولدترافورد به برندی معتبر برای صنعت ورزش و فوتبال انگلستان تبدیل شود.
در سال 2014 میلادی، منچستر یوناید انگلستان با درآمدی بالغ بر 500 میلیون پوند، دومین باشگاه ثروتمند جهان لقب گرفت. این نهاد ورزشی سال گذشته نیز موفق شد قریب به 2 میلیارد دلار درآمد به جیب بزند. منچستر یونایتد اکنون یکی از 5 برند معتبر دنیای فوتبال است و یکی از پر طرفدار ترین تیم های جهان به شمار می رود.
در سال 1991 میلادی، با عرضه سهام منچستر در بورس لندن، فردی به نام مالکوم گلیزر با مبلغی معادل 800 میلیون دلار، این باشگاه را خریداری کرد. از آگوست 2012 میلادی. عرضه اولیه سهام باشگاه در بازار بورس نیویورک نیز انجام گرفت.
قریب به 9 میلیون بار در اینترنت درباره عنوان شیاطین سرخ، خبر تولید شده است
برند منچستر یونایتد
همان طور که گفته شد، باشگاه منچستر یونایتد انگلستان، اکنون یکی از معتبر ترین برندهای مستطیل سبز به شمار می رود. ارزش ریالی آن معادل چند درصد کل بازار بورس ایران با بیش از 700 شرکت است. آرم باشگاه منچستر یونایتد از آرم شورای شهر منچستر الهام گرفته شد و در سال 1960 طراحی گشت.
ابتدا همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، تصویر کشتی که نماد نیروی دریایی و قدرت بریتانیا در قرون اخیر به شمار می رود، بر روی این برند دیده می شد و قسمت بالایی قرمز و قسمت پایینی سفید بود.
برند منچستر در دهه شصت میلادی.
اما از سال 1973 میلادی، قسمت بالا و پایین به صورت قرمز درآمد و عنوان باشگاه که به صورت «MANCHESTER UNITED» و «FOOTBALL CLUB» است با رنگ زرد داخل این نوار قرمز حک شد. جالب است بدانید لقب شیاطین سرخ (RED DEVILS) از دهه شصت به باشگاه داده شد. به همین دلیل، از دهه هفتاد میلادی نشان شیطان به آرم باشگاه اضافه گشت.
برند منچستر یونایتد در دهه هفتاد میلادی
تصویر بالا آرم منچستری ها در فاصله سال های 1973 میلادی تا 1998 میلادی را نشان می دهد. عکس زیر نیز آرم باشگاه از سال 1998 میلادی تا کنون را به تصویر می کشد.
برند کنونی باشگاه منچستر یونایتد انگلستان.
لباس شیاطین سرخ
تصویر لباس شیاطین سرخ در دهه پنجاه میلادی.
لباس منچستری ها همچون دیگر باشگاه های ورزشی، یکی از مهم ترین منابع درآمد زایی آن ها به شمار می رود. آرم هایی که پشت و جلوی پیراهن بازیکنان منچستر یونایتد انگلستان هک شده اند، میلیون ها دلار ارزش داشته و در کانون توجه رسانه های ورزشی و غیر ورزشی قرار دارند. در دهه های گذشته، نام برندهایی مانند وُدافون، شورلت و بسیاری از دیگر نام های معتبر تجاری، بر روی پیراهن منچستر یونایتد نقش بسته است.
تصویر لباس شیاطین سرخ در دهه هفتاد میلادی.
در سال های 1894 میلادی تا 1896، پیراهن باشگاه رنگ سبز و طلایی داشت. رنگ لباس این تیم در سال 1902 میلادی، به قرمز تغییر یافت. از آن زمان به بعد، بازیکنان پیراهن قرمز، شورت ورزشی سفید و جوراب سیاه به تن می کردند. این رویه در سال 1922 میلادی با تغییراتی همراه شد.
(لباس شیاطین سرخ در دهه نود میلادی)
در سال های اخیر، منچستری ها را بعضا با جوراب مشکی و پیراهن قرمز با یقه ها و شورت سفید مشاهده دیده ایم. در طراحی پیراهن، از نوعی پارچه کتان به نام کینگهام الهام گرفته شده که در طول انقلاب صنعتی در منچستر تولید می شده و نماد این شهر به شمار می رود.
لباس شیاطین سرخ در سال 2010 میلادی.
باشگاه منچستر یونایتد انگلستان از طریق:
- تبلیغ مستقیم برند ها بر جلو و پشت پیراهن
- فروش اینترنتی لباس های مختلف تمرینی و تیمی باشگاه
- بازاریابی برای برندهای تولید لباس
درآمد های میلیون پوندی سالانه دارد. این درآمد در سال های اخیر روند صعودی نیز به خود گرفته است.
اولدترافورد: سرزمین رویاهای شیاطین سرخ
اولدترافورد برای اهالی فوتبالی، نامی شناخته شده است. تاریخ این مکان نیز داستان جالبی دارد. این ورزشگاه، تا کنون صدها میلیون پوند درآمد برای باشگاه به ارمغان آورده و بخشی از اقتصاد فوتبالی جزیره به شمال می رود. در طول جنگ جهانی دوم و به دلیل بمباران، بخش زیادی از ورزشگاه اولدترافورد تخریب شد.
تصویری از مراحل ساخت ورزشگاه اولدترافورد منچستر در سال 1920 میلادی.
تونل ورودی جنوب ورزشگاه، تنها قسمت باقیمانده از آن بود. بعد از جنگ باشگاه از کمیسیون خسارت جنگ 22٬278 پوند دریافت کرد تا ورزشگاه را بازسازی کند. در طول بازسازی ورزشگاه، منچستر یونایتد بازی های خانگی اش را در ورزشگاه خانگی منچستر سیتی برگزار می کرد.
تصویر تخریب بخش هایی از اولدترافورد به دلیل بمباران های هوایی.
منچستر یونایتد سالانه 5٬000 پوند به علاوه قسمتی از سود باشگاه را برای بازسازی جایگاههای غربی و شرقی ورزشگاه خرج نمود. در مارس 1957، 40٬000 پوند برای برقراری سیستم نور الترافورد اختصاص داده شد. در سال 1987، سیستم روشنایی جدیدی در ورزشگاه نصب گشت.
تصویری زیبا از ورزشگاه اولدترافورد منچستر.
بعد از ابلاغ گزارش تیلور، ظرفیت الدترافورد به 44٬000 نفر کاهش پیدا کرد. در سال 1995، جایگاه شمالی ورزشگاه بازسازی شد و ظرفیت به 55٬000 نفر افزایش یافت. در پایان فصل 99–1998، جایگاههای شرقی و غربی نیز بازسازی شدند و ظرفیت به 67٬000 نفر رسید.
تصویری هوایی از جهنم اولدترافورد.
در سال 2009، به دلیل تعمیرات مختلف بر روی جایگاهها، 255 نفر از ظرفیت ورزشگاه کاهش یافت و ظرفیت کل به 75٬957 رسید. منچستر یونایتد از لحاظ میانگین تماشاگر در بازیهای خانگی، در اروپا بعد از بوروسیا دورتموند، دوم است و فاصله کمی با رئال مادرید و بارسلونا دارد.
تصویری زیبای از داخل ورزشگاه اولدترافورد منچستر یونایتد انگلستان.
باشگاه منچستر یونایتد انگلستان همواره از ورودی اولدترافورد برای معرفی تبلیغات مربوط به برندهای معتبر خودروسازی استفاده کرده است. این کار آگهی ها را در معرض دید صدها هزار مخاطب باشگاه و همچنین بینندگان تلویزیونی قرار می دهد.
تصویر تبلیغ برند خودرو در ورودی ورزشگاه اولدترافورد منچستر.
نوع درآمدزایی باشگاه از این ورزشگاه جالب توجه است. این رویه می تواند مورد نظر فعالان باشگاه داری در ایران نیز قرار بگیرد.
ورودی بخش تعویض لباس در ورزشگاه اولدترافورد.
بر روی دیوارهای فضای اداری و داخلی ورزشگاه اولدترافورد، تصاویر قهرمانان و چهره های نامدار این باشگاه از بابی چارلتون تا بکهام و رونالدو، نصب شده است.
گشتی در فضای داخلی ورزشگاه شیاطین سرخ.
موفقیت های تجاری منچستر
باشگاه منچستر یونایتد یک برند جهانی به شمار می رود و در بین نمونه های مشابه انگلیسی، نامی شناخته شده است. سایت این باشگاه از جمله دامنه های پر بیننده در این کشور بوده و تقاضا برای خرید محصولات ورزشی با برند این باشگاه، سالانه میلیون ها دلار را بالغ می شود.
تصویر ایندکس جدید پر طرفدار ترین باشگاه فوتبال جهان.
بخشی از کسب و کار منچستری ها از طریق درگاه اینترنتی آن ها صورت می گیرد. اطلاع رسانی در این سایت به 7 زبان صورت می گیرد و سالانه میلیون ها کاربر از سراسر جهان به این پرتال ورزشی معروف مراجعه کنند.
آخرین اطلاعات از پشت صحنه باشگاه، بازیکنان و مدیرانش در این سایت اطلاع رسانی می شود. افراد علاقه مند می توانند به عضویت رسمی باشگاه منچستر یونایتد درامده و از فعالیت های آن بهره مند شوند.
تصویر بخش عضویت در باشگاه شیاطین سرخ.
موزه منچستر یکی دیگر از راه های درآمد زایی این باشگاه به شمار می رود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس مراجعه کنید.
تصویر بخش موزه گردی در باشگاه شیاطین سرخ.
شما می توانید برای خرید محصولاتی با برند معتبر و معروف منچستری ها، به این نشانی مراجعه کنید.
تصویر بخش خرید لباس و محصولاتی با برند منچستر یونایتد.
برای استفاده از خدمات این سایت، ابتدا باید ثبت نام کرده و بعد از دریافت کد کاربری و رمز عبور، از خدمات سفارش خرید استفاده کنید.
خرید البسه در فروشگاه اینترنتی شیاطین سرخ.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، این فروشگاه برای مردان، زنان، پسر بچه ها و دختر بچه ها، محصولاتی با برند منچستر یونایتد عرضه می کند.
عرضه انواع محصولات برای مردان و زنان و کودکان با برند منچستر.
لوازم جانبی تزیینی (اکسسوری) نیز دیگر دنیای جذاب منچستری ها را به خود اختصاص داده است. اسپانسر های منچستر مانند آدیداس آلمان، برخی محصولات خود را در سایت باشگاه به فروش می رسانند.
تصویر کالاهای جذابی که در سایت منچستر به فروش می رسد.
گزارش های منتشر شده در سال 2009 نشان می دهد که ارزش تجاری و مالکیت معنوی باشگاه، حدود 329 میلیون پوند است.
در سال 2013، مجله فوربس برند منچستر یونایتد را با ارزشی معادل 3٫3 میلیارد دلار در رده نخست ارزشمند ترین برندهای باشگاه های ورزشی جهان قرار داد. این باشگاه، در جدول پولی فوتبال دیلویت در ردهٔ سوم قرار دارد.
تبلیغ بیلبوردی منچستر در لندن برای اعلام ورود زلاتان ابراهیموویچ.
قدرت برند و به طور کلی شهرت منچستر یونایتد در جهان، اغلب به بازسازی این تیم توسط مت بازبی پس از فاجعه هوایی مونیخ نسبت داده می شود؛ کاری که تحسین همگان را برانگیخت.
تصویر لحظه ورود باشگاه منچستر یونایتد به بورس.
منچستر یونایتد نخستین باشگاه انگلیسی بود که در سال 1991، سهامش را در بورس اوراق بهادار لندن به فروش گذاشت. با این کار، باشگاه پیشرفت قابل توجهی را در مسائل مالی تجربه کرد و استراتژی اش را در بخش تبلیغاتی بهبود بخشید. تمرکز باشگاه روی تبلیغات و موفقیت های ورزشی تیم در مسابقات مختلف، سود قابل توجهی را برای باشگاه به ارمغان آورد.
درآمد زایی منچستر با حمایت از دو برند معتبر دنیای ورزش.
قدرت برند منچستر یونایتد، با توجهِ رسانه های مختلف به بازیکنان این تیم در خارج از زمین، از جمله دیوید بکهام (که خیلی زود خودش یک برند در جهان شد)، بیشتر شد. این توجه باعث گشت که در زمین نیز توجه بیشتری به منچستر یونایتد شود و فرصتهای خوبی از جمله حامیان مالی خوب و حق پخش تلویزیونی نصیب این تیم گردد.
تبلیغ منچستر برای خودروی جدید شورولت با حضور سر آلکس فرگوسن.
محبوبیت دیوید بکهام در آسیا دلیل جدایی ناپذیر موفقیت تجاری باشگاه در این قاره بود. به خاطر کسب نتایج عالی در رقابتهای مختلف، زمینه برای تولید درآمد بیشتر از طریق حق پخش تلویزیونی بازی های تیم ایجاد شد. از آغاز لیگ برتر، منچستر یونایتد برای فروش حق پخش تلویزیونی بازیهای تیم خود، بیشترین درآمد را در بین باشگاه های انگلیسی کسب کرده است. این باشگاه با شبکه اسکای بریتانیا قرارداد دارد.
نایک، ادیدادس و شورلت، اسپانسرهای میلیون پوندی منچستر یونایتد در سالهای اخیر.
منچستر یونایتد دارای بیشترین درآمد از طریق تبلیغات در بین تیمهای انگلیسی است. راز موفقیت باشگاه در جذب حامیان مالی درجه یک، داشتن قرارداد 13 ساله و 303 میلیون پوندی با کمپانی نایک است که از سال 2002 طراحی و تولید لباس تیم را بر عهده گرفته.
چند ماهی است که آقای خاص فوتبال جهان، خوزه مورینیو، سرمربی گری شیاطین سرخ را بر عهده گرفته. هواداران امیدوارند که تا سال 2020 میلادی، خاطرات موفقیت های ماندگار سر آلکس فرگوسن در این تیم تکرار شود.
درس هایی ساده از درآمد زایی منچستر
1- باشگاه منچستر، در زمینه فروش اینترنتی البسه، خوردنی و نوشیدنی با برند شیاطین سرخ فعالیت زیادی دارد.
2- باشگاه معتبر منچستر، از طریق لقب شیاطین سرخ نیز درآمد زایی دارد.
3- باشگاه منچستر از طریق موزه باشگاه و فروش محصولات مکتوب و دیجیتالی آن، کسب درآمد می کند.
4- عضویت در باشگاه و صدور کارت های هوادارای برای مخاطبان باشگاه، بخشی از درآمد های هنگفت سالانه را تشکیل می دهند.
5- منچستر یونایتد نشان داد که اصول باشگاه داری و درآمد زایی فوتبالی، صنعت حرفه ای است. باشگاه های کشور ما نیز برای فعالیت گسترده در آن، نیاز به منابع انسانی تخصصی میان رشته ای دارند.
6- اولدترافورد منچستر، هویتی بیش از یک ورزشگاه است و فواید مالی و اقتصادی فراوانی برای باشگاه به ارمغان می آورد. اصول برند سازی در توسعه کسب و کار منچستری ها در قالب «OLDTRAFORD» می تواند عنوان خوبی برای پایان نامه های کسب و کار و مدیریت تربیت بدنی در ایران باشد.
7- اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی، بخشی از ظرفیت تبلیغاتی شیاطین سرخ را تشکیل می دهد. باشگاه های ایرانی باید به این موضوع توجه کنند.
8- اطلاع رسانی چند زبانه، بخشی از ظرفیت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی باشگاه است.
تصویر دو کتاب درباره تاریخچه و موفقیت های تجاری و ورزشی شیاطین سرخ.