گسترش فراخوان اعتراضات جلیقه قرمزها در تونس

خبرگزاری فارس: فراخوان اعتراضات و مخالفت با سیاست‌های دولت تونس با پیوستن به کمپین «جلیقه قرمزها» در حالی گسترش یافته است که برخی سیاستمداران و فعالان راه‌اندازی این کمپین و هدایت آن را به یکی از رهبران حزب «نداء تونس» ربط می‌دهند و برخی دیگر نیز آن را بخشی از نزاع بین رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تونس می‌دانند.

برخی‌ها نیز در تونس بر این باورند که امارات از ایجاد هرج و مرج در تونس حمایت می‌کند و از طرفی برخی دیگر نیز این اعتراضات را بی‌ارتباط با سفر «نجیب ساویرس» ملقب به «گرداننده کودتای مصر» به تونس و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور، نمی‌دانند.

مسئولان کمپین مذکور اخیرا کنفرانس مطبوعاتی برگزار و طی آن برخی از مطالبات خود اعم از افزایش دستمزدها، از بین بردن بیکاری، مبارزه با تورم، بهبود قدرت خرید مردم و اصلاح نظام آموزشی و بهداشتی را اعلام و تأکید کردند که روز 17 ماه جاری میلادی (سالروز آغاز انقلاب تونس) روز آغاز اعتراضات در شهرهای تونس خواهد بود.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، «رضوان المصمودی» پژوهشگر نزدیک به جنبش النهضه با انتقاد از رهبران جنبش «جلیقه قرمزها» آنها را «مجرم و مزدوران امارات برای ناکام گذاشتن تجربه دموکراسی در تونس» خواند.

وی همچنین سفر بازرگان مصری به تونس را محکوم کرد و هشدار داد که «نجیب ساویرس نخستین حامی مالی کودتای نظامی در مصر بود، خداوند کشور ما را حفظ کند.»

«نور‌الدین الطبوبی» دبیرکل اتحادیه مشاغل تونس نیز با انتقاد از جنبش «جلیقه قرمزها» در تونس تأکید کرد که اعتراضات در هر زمانی ممکن است در کشور رخ داد اما مهم این است که بتوان آن را سازماندهی کرده و قطب‌نمای تونس را اصلاح کرد.»

برخی منابع رسانه‌ای نیز گزارش دادند که مسئولان تونس موفق شده‌اند طی چند روز گذشته سرمایه‌گذاری کلان برخی شخصیت‌های برجسته سیاسی و متهم به فساد مالی برای حمایت از اعتراضات گسترده در تونس را شناسایی کنند.

وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» نیز چند روز پیش از «کودتای کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در تونس» خبر داد و نوشت که «الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهور تونس مشوق‌های زیادی از عربستان و امارات دریافت کرده است همچنانکه تجربه دموکراسی نوپا در تونس همچنان به منزله خاری در گلوی رژیم‌های دیکتاتوری عربی است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان