۷۸ سال کوکو سبزی در خیابان جمهوری! +تصاویر

خبرگزاری فارس: خیابان جمهوری شرقی نرسیده به میدان بهارستان و در همسایگی سینمای متروکه اروپا ساندویچی قدیمی‌ای جا خوش کرده که 78 سال پیش مرحوم محسنی آن را بنا کرد تا اقشار کم درآمد بتوانند با پرداخت پول کمتر غذایی قابل قبول نوش جان کنند.

البته مغازه اصلی و قدیمی‌شان برِ خیابان جمهوری و نرسیده به سینما اروپا بود، مغازه قدیم‌شان را کم و بیش به خاطر دارم، پاتوق پدر بود که هرازگاهی ما را هم با خودش می‌برد، مغازه‌ای با درب آلومینیومی و دیوار‌هایی سنگی و سفید، روی دیوار منوی کاغذی را چسبانده بودند و رویش نوشته بودند «کوکو، کتلت، همبرگر»، قیمت ساندویچ‌ها 250 تومان بود و نوشابه 80 تومان، خبری هم از میز و صندلی‌های شیک و یخچال‌های رنگارنگ نبود.

صف که طولانی می‌شد عده‌ای بیرون مغازه و روی پیشخوانی که تعبیه شده بود مشغول خوردن غذا می‌شدند.

اینجا برای اهالی خیابان جمهوری و کسبه قدیمی جای شناخته شده‌ای است و کوکو سبزی‌هایش معروف، آنقدر که برای من که هیچ وقت حاضر به خوردن کوکوسبزی نبودم این ساندویچ طعمی عجیب و خوشمزه داشته و دارد.

فرمول این ساندویچ خیلی خاص است و بنا به گفته صاحب مغازه ابتکار سه کارگر بنگلادشی است که سال‌های اولیه راه‌اندازی مغازه این نوع کوکوسبزی را عرضه کردند، کوکویی که طعم آن به خاطر وجود کاهو خیلی خاص‌تر و خوشمزه‌تر از کوکوسبزی‌های معمولی است.

ساندویچ سعدی شما را یاد قدیم‌ها می‌اندازد، با همان نان بولکی‌ها و کاغذ کاهی‌های قدیمی که دور ساندویچ می‌پیچیدند.

هنوز هم بعد از 78 سال کرکره مغازه ساعت 7 صبح بالا می‌رود و ساعت12 شب پایین می‌آید، مهدی عابدی که حالا جای خالی پدر را در مغازه پر کرده و از ادامه دادن شغل پدری‌اش راضی است به خبرنگار فارس می‌گوید: اینجا را دایی من شمس‌الله محسنی راه انداخت و بعد از مدتی هم پدرم با او همکار شد.

وی ادامه داد: قبلاً جای ما بهتر بود و مشتری‌ها هم بیشتر، اما سال‌ها پیش صاحب مغازه قدیمی به بهانه زیباسازی، ساختمان را تخریب کرد و قول داد که بعد از ساخت و ساز یک مغازه‌ای هم به ما بدهد، اما ملک را به شهرداری فروخت، ما هم هرچه دوندگی کردیم تا دوباره برِ خیابان مغازه بگیریم به جایی نرسیدیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های ما از پارسال تا الان فقط هزار تومان گران‌تر شده است، گفت: هنوز هم نیت بانی اینجا برایمان مهم است برای همین تا سه سال پیش هم قیمت ساندویچ‌ها را از 3 هزار تومان بالاتر نبردیم، اما امسال و با توجه به گرانی‌های اخیر مجبور شدیم قیمت را به 4 هزار تومان برسانیم.

مهدی که از کودکی در مغازه پدر رفت و آمد داشته می‌گوید: من قیمت ساندویچ‌ها را زمانی که 2 ریال و 15 ریال را هم فروخته می‌شد به خاطر دارم، اما خیلی از مشتری‌های قدیمی ما هستند که از قیمت‌های 1 ریال و کمتر هم حرف می‌زنند.

78 سال «کوکو سبزی» در جمهوری! +تصاویر

تصویر مربوط به مصاحبه یکی از روزنامه‌ها که مربوط به 26 سال قبل است

صاحب ساندویچی سعدی گفت: در ایام محرم و ماه رمضان هم مشتری‌های زیادی داریم که برای خیرات سفارشات 300 تا 400 تایی کوکوسبزی می‌دهند و دلیل‌شان سنتی بودن و ارزان بودن آن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همچنان معتقدیم ساندویچ سعدی باید بدون شعبه به کار خود ادامه دهد، گفت‌: خاص بودن این ساندویچی به تک بودنش است، ما مشتری‌های خیلی قدیمی داریم که از ولنجک و پاسداران به اینجا می‌آیند و گاهی سفارش‌های عمده می‌دهند.

شاید این ساندویچی قدیمی رنگ و لعاب فست‌فود‌های شیک و تازه تأسیس را نداشته باشد، اما قطعاٌ برای آن‌هایی که ذوق ورق زدن خاطرات را دارند می‌تواند جایی دنج و جذاب باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان