این روزها شبکه های اجتماعی به یکی از موثرترین راه ها برای دستیابی به طیف وسیعی از مخاطبان و مشتریان تبدیل شده اند ولی برخی از کسب و کارها همچنان معتقد اند که به شبکه های اجتماعی نیاز ندارند.
امروز با ما همراه باشید تا در این خصوص پای صحبت های فرشاد چگینی بنشینیم. فرشاد دانش آموخته MBA و یک دیجیتال مارکتر باتجربه است و نوشته زیر بخشی از مقاله وی در خصوص اصلی ترین دلایل عدم نیاز به فعالیت در شبکه های اجتماعی از دید برخی کسب و کار هاست.
اگر شما هم چنین تصوری دارید دلایل زیر را بخوانید، به نظر می رسد دیگر دلیلی برای اجتناب از فعالیت در شبکه های اجتماعی وجود ندارد:
1- مشتریان ما از قبل شناخته شده اند
شما ممکن است مشتریان خود را بشناسید اما این شناخت شما چقدر واقعی است و آیا می دانید که چه زمانی ممکن است نظراتشان تغییر کند؟ آیا می دانستید که در حال حاضر عده زیادی از آنها همه خریدهای خود را آنلاین انجام می دهند؟ آیا می دانستید که اکنون شرکتی در حال تولید محصولاتی مانند شماست و از طریق شبکه های اجتماعی کالای خود را تبلیغ می کند و مشتریان شما با دیدن آن تبلیغات نظرشان جلب شده و به سمت آن گرایش یافته اند؟ باید بدانید که اگر چنین تغییراتی را برای مشتریان خود ایجاد نکنید، گرچه شناخت خوبی هم از آن ها داشته باشید اما آنها دیگر مشتریان طولانی مدت شما نخواهند بود. در واقع شبکه های اجتماعی راهی عالی برای دانستن این است که مشتریان شما اکنون چه کاری انجام می دهند و زمانی که آنها از شما خرید نمی کنند به شما اجازه می دهد تا به آن ها یادآوری کنید تا هر زمانی که آن ها به شما نیاز داشته باشند، در اینجا حضور دارید.
2- ترجیح می دهیم به طور شخصی با مشتریان خود صحبت کنیم
صحبت کردن به صورت رو در رو یا چهره به چهره همواره موثرترین روش برقراری ارتباط است و خواهد بود. اما اگر مشتریان شما فقط یک سوال سریع داشته باشند و اگر آنها بتوانند به صفحات اجتماعی شما بروند و پاسخ سوال خود را به سرعت دریافت کنند، ساده تر نمی شود تا اینکه به صورت حضوری نزد شما بیایند؟ و آیا به این صورت در زمان و هزینه آن ها و شما صرفه جویی نمی شود؟ قطعا همین طور است.
3- ما به مشتریان جدید نیازی نداریم
شاید شما در حال حاضر به مشتریان جدیدی نیاز نداشته باشید. اکنون موقعیت بسیار خوبی دارید، اما اگر مشتریان فعلی شما تصمیم بگیرند که به سراغ یک کسب و کار جدید شبیه شما بروند، آن وقت چه اتفاقی می افتد؟ بهتر است تا دیر نشده روش خود را تغییر دهید و ارتباط تان را با مخاطبان خود از طریق شبکه های اجتماعی حفظ کنید. سعی کنید اعتماد و وفاداری خود را به آن ها ثابت کنید و همیشه به آن ها یادآور شوید که زندگی آن ها بدون داشتن محصولات شما دیگر این زندگی فعلی نخواهد بود.
4- مشتریان فقط از طریق اینترنت شکایت می کنند
بسیاری از مشتریان دوست دارند به صورت آنلاین شکایت کنند. این یک واقعیت است اما شما به عنوان یک کسب و کار کوچک می توانید از این اتفاق به نفع خود استفاده کنید. برای مثال در شرایطی که اشکالی به وجود می آید و یک مشتری شکایت می کند، از این فرصت استفاده کنید و نشان دهید که اگر در جایی اشتباهی رخ داده، اما شما کاملا حواستان جمع است، مراقبید و تمایل دارید تا همه چیز را درست کنید.
5- مشتریان ما آنلاین نیستند
آیا مطمئن هستید؟ همانطور که پیش تر ذکر شد، ممکن است این موضوع در مورد برخی مشاغل صادق باشد اما برای بیشتر کسب و کارها مشتریان شما آنلاین هستند. در واقع می توان گفت شبکه های اجتماعی باعث می شود تا از راه های جدیدی مشتریان به سمت شما جذب شوند که در مقایسه با تبلیغات آفلاین، هزینه آن هم بسیار کمتر خواهد بود.
6- ترجیح می دهیم در مجلات یا تلویزیون تبلیغ کنیم
تبلیغات در تلویزیون یا مجلات، ممکن است اولویت شما باشد اما بهترین راه برای رسیدن به مشتریان چه می تواند باشد؟ بخصوص اگر مشتریان شما جوان ها هستند، باید بدانید که آن ها بیشتر وقت خود را صرف استفاده از تلفن همراه خود می کنند و کمتر به تماشای تلویزیون یا خواندن مجلات می پردازند. البته هدف ما این نیست که در تلویزیون و مجلات تبلیغات نکنید، اما پیش از آنکه همه بودجه بازاریابی خود را صرف تبلیغی کنید که هرگز دیده نخواهد شد، ابتدا باید بدانید که مخاطب شما در کجا قرار دارد. در واقع شبکه های اجتماعی به کسب و کارهای کوچک اجازه می دهد تا محصولات خود را برای مخاطبانی بسیار خاص نشان دهند و این در حالی است که هزینه های آن ها در مقایسه با تبلیغ در تلویزیون یا چاپ آن ها به حداقل می رسد.