۶ تاثیر مخرب طلاق بر روی کودکان

طلاق فقط بر زندگی والدین تاثیر نمی گذارد. متأسفانه اثرات مضر و مخرب طلاق، زندگی کودکان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین لازم است قبل از طلاق، با تاثیرهای مخرب این پدیده بر روی زندگی فرزندان خود آشنا شوید.

طلاق فقط بر زندگی والدین تاثیر نمی گذارد. متأسفانه اثرات مضر و مخرب طلاق، زندگی کودکان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. این اثرات می تواند تحصیل و حتی سلامتی کودکان را با مشکلات جدی مواجه نماید.  وقتی پدر و مادر از هم جدا می شوند، می توانند جهان کودک را از هم متلاشی کنند. اگرچه کارشناسان معتقدند که کودکان قادر به انطباق و پذیرش آن خواهند بود، اما مطمئنا تاثیر آن در جایی نمود پیدا خواهد کرد. بنابراین لازم است با تاثیرهای مضر طلاق بر روی کودکان آشنا شوید.

 

تاثیر طلاق روی کودکان

 

1- اعتماد به نفس پایین

با توجه به سن و توانایی کودکان در مواجهه با موقعیت های جدید، طلاق می تواند یک علامت بزرگ یا کوچک در عزت نفس کودک ایجاد نماید. در طی طلاق فرزند شما ممکن است احساس کند که مهم نیست یا والدین توجهی به او ندارند. این موضوع کاملا عادی است. چون والدین وقت زیادی را در طلاق اختصاص داده و از توجه به فرزندانشان دور می مانند. اگر در این زمان تعاملی میان زن و شوهر و کودک نباشد، ممکن است احساس کند که رها شده است.

 

2- احساس گناه

چندین سال طول می کشد تا کودکان بر فقدان وجود یکی از والدین یا هر دوی آن ها زیر یک سقف غلبه کنند. اگر ارتباط بین والدین ضعیف باشد، کودک ممکن است بر این باور باشد که آنها مسئول تقسیم هستند. اگر هر دو والدین به اندازه کافی بالغ نباشند، این می تواند اتفاق بیفتد. دخالت فرزندان در طلاق تنها باعث آسیب پذیر شدن آنها خواهد شد. آنها هرگز نباید در موقعیتی قرار بگیرند که مجبور باشند بین والدین یکی را انتخاب کنند. این تنها باعث آسیب عاطفی بیشتر خواهد شد. آنها بدون توجه به اینکه چه کسی را انتخاب می کنند، احساس گناه خواهند کرد.

 

3- افسردگی

از دست دادن یک شیوه زندگی آشنا و خوشبختی که قبلا در خانه داشته اند، به طور کلی نااطمینانی ایجاد می کند. اگر آنها مجبور شوند از خانه خارج شوند، مدارس را تغییر دهند و دوستانشان را ترک کنند، ممکن است افسردگی ظاهر شود. آنها همچنین امنیت و اعتماد به نفس را از دست می دهند. این امنیت از طریق فعالیت های خانوادگی و عشق به والدینشان به دست می آید. همچنین اگر آنها مجبور شده اند تنها با یکی از والدین زندگی کنند، به دلیل صرف زمان کمتر با آن ها حتما دچار تغییر خلق و خوی خواهند شد. بنابراین سرخوردگی و افسردگی کودک افزایش پیدا خواهد کرد.

 

تاثیر طلاق بر کودکان

 

4- مشکلات موقعیت های اجتماعی

یکی دیگر از اثرات مضر طلاق، مشکلات اجتماعی است. در دوران جدایی، کودک ممکن است تنها در مورد آنچه که در خانه اتفاق می افتد فکر کند. این می تواند انگیزه کودک را برای بازی کردن و معاشرت با دوستان کاهش دهد. عملکرد آموزشی کودک نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، زیرا آنها نگران وضعیت خانوداگی خود خواهند بود و از جنبه های دیگر زندگی غافل خواهند شد. کودکان نیاز دارند تا وقفه ای بین طلاق والدین خود و بازگشت به زندگی روزمره خود داشته باشند.

 

5- ترس از آینده

حرکت از حالت شادی خانواده به جدایی می تواند هر کسی را بی ثبات کند. در واقع جدایی والدین بدترین چیزی است که یک کودک می تواند تصور کرده و با آن مواجه شود. طلاق مقدار زیادی عدم اطمینان در مورد آینده ایجاد می کند. این تجربه می تواند بر روابط آنها تاثیر بگذارد. به احتمال زیاد، آنها می ترسند ازدواج کنند. زیرا همیشه یادآوری تجربه طلاق والدینشان در کنار آن ها خواهد بود.

 

6- بیماری های روانی

بیماری های روانشناسی از جمله آسیب های بسیاری است که به علت طلاق رخ می دهد. این به خاطر سطوح بالای استرس کودکان در طول روند طلاق و اضطراب در مورد شیوه جدید زندگی است. دردی که فرزند شما در زمان طلاق احساس می کند ناآشنا است. این درد واقعا آن ها را بیمار خواهد کرد. بنابراین اگر برای طلاق مصر هستید، به دنبال روش هایی برای جلوگیری از آسیب ها و بیماری های روحی کودک خود باشید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان