ماهان شبکه ایرانیان

چند راهنمایی برای داشتن گیاهان خانگی سالم

زمستان زمانی عالی برای بررسی کامل و دقیق گیاهان خانگی است تا اگر بیماری دارند، دچار آفت شده اند و یا مشکل دیگری دارند که باعث می‌شود زیبایی بی‌نظیر و شادابی‌شان را از دست بدهند، بتوانید مشکل را ردیابی و آن را درمان کنید.

چند راهنمایی برای داشتن گیاهان خانگی سالم

زمستان زمانی عالی برای بررسی کامل گیاهان خانگی‌تان است. ما به شما می‌گوییم باید به دنبال چه چیزی روی آنها باشید و چه طور وقتی هنوز مشکلات‌شان قابل حل است آنها را درمان کنید.

زمستان زمانی عالی برای بررسی کامل و دقیق گیاهان خانگی است تا اگر بیماری دارند، دچار آفت شده اند و یا مشکل دیگری دارند که باعث می‌شود زیبایی بی‌نظیر و شادابی‌شان را از دست بدهند، بتوانید مشکل را ردیابی و آن را درمان کنید.

برگ‌هایی کدر و بد رنگ و گلدهی کم گیاه نشانه‌ای از نامناسب بودن شرایط رشد آن است. هیچ وقت ارزش نور کافی برای گیاه را دست کم نگیرید. ممکن است گیاه‌تان الان نشانه‌های آسیب از نور کم را نشان ندهد، اما این نور ضعیف سرانجام گیاه را تضعیف کرده و در مواردی حتی از پای درمی‌آورد.

گیاهان را بر اساس نیاز نوری به سه گروه: گیاهانی که نور کمی نیاز دارند، گیاهانی که نور متوسط می‌خواهند و گیاهانی که نور زیاد می‌خواهند تقسیم بندی می‌کنند. برای راهنمایی بدانید که نور پنجره رو به شمال نور کم، نور پنجره رو به شرق و غرب نور متوسط و نور پنجره رو به جنوب نور زیاد است. یک راه دیگر برای آنکه بفهمیم میزان نور پنجره‌مان چقدر است آن است که به سایه گیاهان‌مان نگاه کنیم. اگر سایه به سختی قابل تشخیص است، نور کم است؛ اگر سایه را می‌بینید اما خیلی تیره نیست، نور متوسط است و زمانی که سایه قوی و تیره رنگ است نور زیاد است. همواره گیاهان‌تان را بر اساس نوری که می‌توانید برای آنها فراهم کنید انتخاب کنید. همیشه این طور نیست که نور کم گیاه را خراب کند، نور بیش از اندازه هم موجب اختلال در عملکرد گیاه می‌شود و باعث می‌شود گیاه خیلی فشرده به هم رشد کند و یا شاخسارش بسوزند. در این صورت گیاه را از پنجره دور کنید و یا یک پرده نازک به پنجره وصل کنید.

گیاهانی که در کنار پنجره رشد می‌کنند به سمت نور خم می‌شوند. برای انکه همه قسمت‌های ساقه گیاه در همه جهات به یک اندازه رشد کنند هر از گاهی گیاه را بچرخانید.

رطوبت را بالا ببرید

اکثر گیاهان خانگی، البته به جز کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها، رطوبت زیاد را دوست دارند. اسپری کردن آب بر روی گیاهان یکی از راه‌های افزایش رطوبت است اما باید این کار را چند بار در روز انجام دهید تا موثر واقع شود. بهتر است برای این کار از آب مقطر استفاده کنید تا املاح آب بر روی برگ‌ها تجمع پیدا نکنند.

یکی دیگر از روش‌ها استفاده از زیر گلدانی حاوی سنگریزه است. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه‌تان تامین می‌شود.

گل‌های مرده، پژمرده یا آنهایی که عمرشان تمام شده را از گیاه جدا کنید

هرس مرتب باعث می‌شود گیاهانی مانند بنفشه آفریقایی در بهترین حالت خود بمانند. وقتی عمر گل تمام شد و شروع به خشک شدن کرد آن را از گیاه بچینید تا انرژی گیاه صرف تولید گل‌های جدید شود نه صرف تولید دانه. گیاهانی که شاخسار زینتی دارند، مانند حسن یوسف، را باید هر از گاهی نوک زنی کنید. به این صورت که حدود 2 تا 3 سانتی متر (یا بیشتر) از نوک ساقه‌ها را کوتاه کنید تا رشد جانبی گیاه تشویق شود و گیاه پر پشت شود. برای شکل دادن به گیاه هر شاخه‌ای که اضافه است را کوتاه کنید.

نوک سوخته برگ‌ها را کوتاه کنید

همانطور که در پست‌های قبلی همین بخش (بخش طبیعت) توضیح دادیم و راه درمان را هم ذکر کردیم، خشک شدن نوک برگ‌های گیاهان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از این دلایل خشکی هوا است که می‌تواند موجب خشک شدن نوک و کل برگ شود. در این هنگام بعد از رفع مشکل نوک‌های خشک شده برگ را ببرید چرا که این قسمت برگ دیگر درست نخواهد شد.

اگر برگ گیاه‌تان به طور کامل سوخته بود، زرد شده بود و یا مشکل دیگر داشت، باید آن را از محل اتصال به ساقه جدا کنید.

کنترل آفات

آفات گیاهان خانگی می‌توانند به سرعت زیاد شوند و پخش شوند. پس به محض آنکه اولین نشانه‌های حظور آفت را دیدید دست به کار شوید. گیاهان مبتلا را استرلیزه کنید و سریعا درمان را شروع کنید. تا جای ممکن از سموم ارگانیک استفاده کنید اما اگر نیاز است که از سموم شیمیایی استفاده کنید حتما مطمئن شوید که برای آفتی که گیاه‌تان به آن مبتلا است مناسب است و استفاده از آن در داخل خانه خطری ندارد. می‌توانید بعد از سما پاشی گیاه دور آن پلاستیک بپیچید.

گیاهان خانگی‌تان را تمیز نگه دارید

گیاهانی که برگ‌هایی بزرگ و کرکی یا صاف دارند گرد و خاک زیادی روی برگ‌ها جمع می‌کنند. پاک کردن و گردگیری برگ‌های گیاهان خانگی باید جز مراقبت‌های معمول آنها باشد. با تمیز کردن برگ‌های گیاهان خانگی‌تان به زیبایی و فتوسنتز آنها کمک کرده اید.

گیاهانی که برگ‌های مودار و کرکی دارند هم به شدت گرد و خاک جذب می‌کنند. از آنجایی که پاک کردن برگ این گونه گیاهان با استفاده از تکه‌ای پارچه مرطوب موثر واقع نخواهد شد، و به علاوه در گیاهی مانند بنفشه آفریقایی موجب ابتلای گیاه به بیماری‌های قارچی خواهد شد، گرد و خاک این نوع برگ‌ها را با استفاده از قلم موی نقاشی یا با فوت کردن بزدایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان