خبرگزاری فارس: حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در جمع شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور طی سخنانی اظهار داشت: اگر بخواهیم کشور را بسازیم هیچ راهی به جز آموزش وپرورش در پیش رو نداریم، باید آموزش وپرورش در اولویت دولت قرار گیرد تا بتوانیم به سایر مولفههای توسعه دست یابیم.
وی افزود: در طول چهل سال گذشته در آموزش وپرورش تلاشهای زیاد صورت گرفته است، اما این فعالیتها نتوانسته که آموزش وپرورش را به اولویت اول کشور تبدیل کند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان ادامه داد: دولتمردان ما باید ایمان داشته باشند که آموزش وپرورش مسیر آینده برای توسعه کشوراست، حرف اصلی در فرهنگ، اقتصاد وامنیت نیروی انسانی میزند.
حاحی بابایی همچنین عنوان کرد: هرچه مردم آگاهتر شوند، ضریب امنیت در آن جامعه بالا میرود. در واقع هزینههایی که برای مسائل وآسیبهای اجتماعی میپردازیم، همان پولهایی است که باید خرج آموزش وپرورش میکردیم، صرفه جویی برای آموزش وپرورش معنا ندارد، به گونهای که اگر برای تامین سلامت صرفه جویی کنیم، باید در درمان پول خرج کنیم، این حقایق باید محور سیاستهای دولت ومصوبات مجلس درخصوص آموزش وپرورش باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جامعهای پیشرو است که معلم را پیشرو بداند، هر کس را در جامعه الگو و اوج قله توجهات کنید، جوانان به آن طرف گرایش پیدا میکنند وما در الگو کردن معلمان موفق نبوده ایم، نتوانسته ایم الگوسازی مناسب داشته باشیم، همین است که دیگران از این خلاء استفاده کرده اند.
وی گفت: نکاتی که مطرح میشود نمونههایی از آسیب بزرگی است، که در آموزش وپرورش وجود دارد، باید برای تعلیم وتربیت کشور سنگ تمام گذاشت، به اعتقاد من تنها کسی که برای آموزش وپرورش سنگ تمام گذاشته مقام معظم رهبری است، باید دولت ومجلس هم به تبع رهبری آموزش وپرورش را در راس قله توجه جامعه قرار دهند.
وزیر اسبق آموزش وپرورش عنوان کرد: در حال حاضر تفکرخصوصی سازی آموزش وپرورش بسیار قوی وقدرتمند است، این که آموزش وپرور رل باید به بخش خصوصی واگذار کرد.
وی ادامه داد: این که مردم برای مساعدت به آموزش وپرورش ورود پیدا کنند، سیاست خوبی است، اما خصوصی سازی غلط است، در پشت این خصوصی سازی دولت نباید برای آموزش وپرورش سرمایه گذاری کمی داشته باشد وکم بگذارد، در این صورت بحرانهایی که وجود دارد لاینحل میماند.
وی به این نکته هم اشاره کرد که بیش از 20 سال در دولت ومجلس کار بودجهای کرده ام با بودجه واعداد وارقام آشنا هستم، هیچوقت قبول نمیکنم برای آموزش وپرورش پول نداریم، بایددولت مجاب شود که برای آموزش وپرورش هزینه کند.
وی افزود: ما هم باید به دولت کمک کنیم وبپذیریم در مجلس و دولت نتوانسته ایم با جامعه فرهنگیان همراهی وهمگامی کنیم، در چند سال اخیر طوری رفتار شد که از دل دولت به آموزش وپرورش ضربه وارد شد.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: سیاست مازاد اعلام کردن معلمان توسط آقای فانی وبی سواد خطاب کردن معلمان باعث تنزل نگاه دولت به جامعه فرهنگی و به تبع آن نگاه مصرفی به آموزش وپرورش شد، نتیجه سیاست آقای فانی این بود که دولت مجاب شد با حداقل هزینه میتواند قافله آموزش وپرورش را به سرمنزل برساند و فارغ از دغدغههای آموزش وپرورش به اولویتهای دیگر خود بپردازد.
وی اظهار داشت: نیمه تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان باعث شد که، بعداز چهار سال مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان تشریف بردند و اعلام خطر کردند که تا سال 1400، حدود 300 هزار کمبود معلم خواهیم داشت.
حاجی بابایی گفت: آقای عسگری آزاد وآقای فانی دولت و مجلس را مجاب کردند، که آموزش وپرورش را میتوان با این حداقلها پیش برد، اما رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره بر دو اولویت تاکید داشته است، که دوچیز را از آموزش وپرورش دریغ نکنید، پول واعتبار تا حد حل تمامی مشکلات ومعضلات این دستگاه عظیم فرهنگی وتاثیرگذار و نیروی انسانی کارآمد وفرهیخته، که تنها حلال مشکلات تمام آسیبهای موجود در کشور است.
وی گفت، آموزش وپرورش در سرازیری مشکلات قرار گرفته است، بحران نیروی انسانی در حال حاضر موجب حذف بسیاری از پستهای اجرایی مانند معاونتها، مربیان پرورشی، مشاوره وبهداشت شده است که هریک در جای خود اسیب زا است.
رئیس فراکسیون فرهنگیان بر همین اساس اضافه کرد: همه هجمهها برای خصوصی سازی آموزش وپرورش بود، مدارس استعدادهای درخشان تضعیف شدند، هر روز یک ایده مثل حذف مشق شب، معلم تمام وقت، همه اینها پوششی برای حرکت برای خصوصی کردن آموزش وپرورش است.
وی در تبیین موضوع تصریح کرد: تدریس 44 ساعت معلم معنا ندارد، معلم باید در کنار رسیدگی به تدریس وتکالیف دانش آموزان فرصت مطالعه وبه روز کردن اطلاعات داشته باشید، زیر ساختها را آماده کنید، مانند اساتید دانشگاه اتاق مخصوص هر معلم پیش بینی شود، نظام رتبه بندی به شکل درست وصحیح آن اجرا گردد که حقوق ومزایای معلمان نباید کمتراز 80 درصد اساتید دانشگاه نباشد.
حاجی بابایی افزود:کسانی طرح معلم تمام وقت و تدریس 44 ساعت را مطرح میکنند، که پرمدعاترین در آموزش وپرورش هستند، کسانی که حتی یک روز هم معلم نبوده اند؛ با سختیهای کار معلمی آشنایی ندارند.
وی گفت: تشکلهای معلمان باید پرچم مطالبات معلمان را بالا بگیرند، در واقع تمام تشکل هاییکه نتوانستند مطالبات فرهنگیان را پیگیری کنند توسط خود فرهنگیان به حاشیه رانده شده اند.
قلب معلم با قلب کسانی است که از آنها حمایت واقعی دارند، اگر حمایتها شعاری و زبانی باشد و قلبی و واقعی نباشد، کار آن تشکل درست پیش نخواهد رفت، مطالبات حقوقی ومعیشتی باید در اولویت کار تشکلها قرار گیرد.
وزیر اسبق آموزش وپرورش خاطرنسان کرد: قاطبه معلمان نجیب وخیرخواه هستند، وجدان عمومی حاکم بر آموزش وپرورش، وجدان سالمی است، که باید از این فرصت به نفع جامعه فرهنگی استفاده کرد.
وی ادامه داد: اعتبار سال 1397 آموزش وپرورش 33 هزار میلیارد تومان بوده است که اگر 110 درصد تخصیص یابد، بالغ بر 37 هزار میلیارد خواهد شد.
عضو کمیسیون بودجه ومحاسبات مجلس گفت: در اردیبهشت وخرداد سال جاری، به عدهای خاص ارز4200 داده شد که اجناس مورد نیاز مردم را وارد نمایند، تنها در یک مورد 268 میلیارد دلار به کسی تعلق گرفت که تاکنون حتی یک قلم جنس وارد نکرده است.
وی تاکید کرد: 108هزار میلیارد دلار4200تومانی به عدهای برای واردات دادند؛ که اگر دلار را10000تومانی حساب کنیم. در واقع 108 هزار میلیارد دلار به عدهای خاص دادند، این مبلغ سه برابر بودجه سالانه آموزش وپرورش است که اگر تنها یک سوم آن هزینه آموزش وپرورش میشد بسیاری از مشکلات کنونی حل میشد، ولی این مبلغ در اختیار تعدادی خاص قرار گرفت.
حاجی بابایی گفت: بارها گفته ام وباز هم ایمان دارم واصرار میکنم؛ دولت پول کم ندارد که وضع آموزش وپرورش اینگونه باشد، برای مثال درقانون بودجه پیش بینی سال جاری، درآمد حاصل از فروش نفت 180هزار میلیارد دلار پیش بینی شده، که فقط تا اول مهر1397 در آمد نفتی ما33هزارمیلیارد دلار است اگر قیمت دلار را ده هزار تومان محاسبه کنیم 330 هزارمیلیارد دلار شده است.
وی تصریح کرد: باید دولت ایمان بیاورد که برای آموزش وپرورش و دفاع هزینه کند، آموزش وپرورش هم دفاعی است، امنیت یک کشور وابسته به نیروی انسانی توانمند وسالم و آگاه است.
وزیر اسبق آموزش وپرورش گفت:، اما در عمل چنین نیست، روند نزولی تخصیص اعتبارات سالانه آموزش وپرورش قابل توجیه نیست
وی در ادامه سخنانش بیان کرد: سنگینترین تحریمها در سال 1391اعمال شد که هم اروپا وهم امریکا ما را تحریم کردند در آن سال کل بودجه دولت 104 هزار میلیاردتومان بود که بودجه آموزش وپرورش 15 هزارمیلیارد وششصد میلیون تومان شد، اما در در سال 1395بودجه آموزش وپرورش 28 هزار وصد میلیارد تومان بود، حال این که 104هزار میلیارد تومان دولت شده بود، 281 هزار میلیارد تومان شده است، یعنی بودجه دولت چند برابر اضافه شده، اما، نسبت بودجه آموزش وپرورش به کل بودجه کشور کاهش یافته است. عدهای کلاه سیاسی سر بقیه میگذارندوبرای تبرئه دولت میگویند در دولت قبل نفت گران بود درصورتی که در آمد دولت الان بیشتر است
وی گفت: با تمام این اوصاف در برنامه ششم آموزش وپرورش را قوی دیده ایم، قوانین حمایتی بسیار خوبی از جمله اجرای رتبه بندی معلمان را مصوب کرده ایم
نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: برنامهای که در سالهای اخیر اجرا شده است، برنامه رتبه بندی معلمان نیست، بندی از قانون مدیریت خدمات کشوری است که در، سال آخر مسئولیت وزارت اجرا کردیم و بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، 1200 امتیاز به معلمان داده شده، ادامه آن در آموزش وپرورش در حدود 300 امتیاز در سالهای اخیر به معلمان داده شده است، باید مصرانه رتبه بندی را پیگیری کنیم.
حاجی بابایی اظهار داشت: باید با معلمان صحبت کنیم، در فضای آزاد معلمان حرف بزنند، گروه بندی نکنیم، اجازه بدهیم همه معلمان از هر گروه وجناحی صحبت کنند، موضع گیری سیاسی نکنیم، زیرا مسئولیت بزرگی در برابر تعلیم وتربیت داریم.
وی افزود: معلمان وجدانهای بیداری دارند، وضع معیشتی معلمان واقعا خوب نیست، یک معلم با دومیلیون تومان چگونه در شهر تهران از پس هزینههای زندگی برمی آید.
رئیس فراکسیون فرهنگیان بیان کرد: مهندسی نیروی انسانی در سند در زیر نظام تربیت معلم و نیروی انسانی مد نظر بوده است که بر اساس برنامهای که تدوین شده بود، هرسال 20 هزار نیروی متخصص وارد دوره ابتدایی میشدند ضمن ایجاد توازان جنسیتی، توازان تخصصی هم ایجاد میشد، اما توقف پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان برنامهها را مختل کرد
وی افزود: در برنامه ششم وزارت فناوری و اطلاعات موظف شده است تمام زیر ساختهای ارتباطی وهوشمندسازی مدارس را تامین کند، تا آموزش معلمان تسهیل شود، چندین بار یادآوری کرده ایم درآموزش وپرورش پیگیری اجرایی شدن ومطالبه این قانون از وزارت فناوری باشد چرا که در صورت اجرایی شدن آن آموزش وارزیابی معلمان راحتتر صورت میگیرد و اجرای برنامههای درسی روزآمدتر خواهد شد.