نکات ایمنی که باید برای کوهنوردی در فصل سرما رعایت کرد

خبرگزاری مهر: کوهنوردی از جمله رشته‌های ورزشی است که با استفاده از ابزار‌های فنی و درگیرشدن با مسیر‌های سنگی و یخی انجام می‌شود. البته جذابت‌های این رشته ورزشی به قدری گسترده است که باعث فراگیر شدن آن در میان عموم مردم شده طوریکه بسیاری از افراد تردد در کوه و پیاده روی در آن را به عنوان یک تفریح در برنامه زندگی خود قرار داده اند.

البته که به بالا رفتن یا پائین آمدن عادی به صورت پیاده از کوه در اصطلاح «کوه پیمایی» گفته می‌شود و با کوهنوردی کاملا متفاوت است، اما در هر صورت آمد و رفت به ارتفاعات برای تمام افراد که آن را به صورت یک تفریح یا کار حرفه‌ای انجام می‌دهند، نیازمند رعایت باید و نباید‌هایی است.

به خصوص در فصل سرما که احتمال تغییرات ناگهانی هوا در ارتفاعات و بارش باران و برف بسیار محتمل است، توجه به یکسری مسائل ایمنی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند حوادث جبران ناپذیری داشته باشد. بی توجهی به همین مسائل باعث شده تا طی دو ماه گذشته یک کوهنورد زن و دو کوهنورد مرد در ارتفاعات دماوند و توچال مفقود شوند و پیگیری‎های تیم‎های آتش‎نشانی، پلیس و نیرو‌های امداد و نجات هم برای یافتن آن‌ها به نتیجه نرسد.

مسئول کمیته امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی با تاکید بر اینکه توجه به مسائل ایمنی همیشه و در هر فصلی باید مورد توجه علاقمندان به کوهنوردی و طبیعت گردی باشد، گفت که این موضوع در فصل سرما به دلیل بارش‌های ناگهانی و سخت‌تر شدن تردد در مسیر‌های کوه، اهمیت خیلی بیشتری دارد.

حمید مساعدیان گفتگو با خبرنگار مهر را با اشاره به شرایط جوی روز‌های اخیر که حتی هشدار فدراسیون کوهنوردی برای رفتن به کوه را هم موجب شد، آغاز کرد و گفت: دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته در ارتفاعات بارش برف و باران را شاهد بودیم. چهارشنبه وضعیت جوی در ارتفاعات البرز و زاگرس مناسب‌تر بود چراکه بارش کمتر شد، اما پنجشنبه و جمعه در مناطقی از البرز غربی و زاگرس شمالی بارش شدید باران را داشتیم.

وی با بیان اینکه با وجود بارش‌های متوالی و ناگهانی، بهترین زمان برای رفتن به کوه برای بسیاری افراد همین فصل سرما است، تصریح کرد: البته به خاطر نوع فضای ایجاد شده در فصل سرما، علاقمندان به کوهنوردی و کوه پیمایی باید نکاتی را به صورت جدی رعایت کنند که یکی از آن‌ها امتناع از تردد در کوه به صورت انفرادی است.

مسئول کمیته امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی با تاکید بر اینکه افراد باید به صورت جدی از رفتن به ارتفاعات به صورت تنهایی پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد مرتبط با مفقود شدن افراد که یافتن آن‌ها ماه‌ها زمان برده یا اصلا به نتیجه نرسیده، به خاطر نادیده گرفتن همین مسئله بوده است. افراد باید در قالب یک تیم حداقل سه نفره و با تجهیزات کامل اقدام به حضور در ارتفاعات کنند.

به گفته وی، اطلاع از آموزش‌های لازم برای کوهنوردی و موضوعات مرتبط با سرمازدگی و تغذیه در موقعیت‌های مختلفِ حضور در کوه و ارتفاعات از دیگر مواردی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند.

مساعدیان تصریح کرد: افرادی که به ارتفاعات می‌روند حتما باید مواد غذایی اضافه همراه خود داشته باشند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، حداقل از حیث تغذیه با مشکل و کمبودی مواجه نشوند.

مسئول کمیته امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی همچنین علاقمندان به کوهنوردی را از تردد در مناطق ناشناخته منع کرد و گفت: افراد باید به مناطقی بروند که از موقعیت آن اطلاع کافی داشته باشند ضمن اینکه آن‌ها باید اعضای خانواده، اطرافیان و نیرو‌های امدادی منطقه و حتی هیات استانی را در جریان مسیر تردد خود قرار دهند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، این افراد بدانند که برای امدادرسانی و کسب نتیجه سریعتر به کجا باید مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه در کل بهتر است افراد به صورت تخصصی و باشگاهی فعالیت کوهنوردی داشته باشند و از پرداختن به آن به صورت آماتور پرهیز کنند، به پرسش پایانی خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «با لحاظ کردن همه مسائل و نکات ایمنی که به آن اشاره داشتید، توصیه می‌کنید افراد و به خصوص آماتور‌ها در فصل سرما به کوهنوردی بپردازند یا خیر؟»، پاسخ داد.

مساعدیان در این مورد گفت: در فصل سرما اگر برای افرادی که به ارتفاعات رفته اند، مشکلی پیش بیاید کار امدادرسانی به خاطر فضا و سخت‌تر شدن تردد در مسیر‌ها بسیار پیچیده‌تر شده و به زمان و نیرو‌های امدادی بیشتر هم نیاز پیدا می‌کند. به همین دلیل است که رعایت مسائل فوق در فصل سرما بیشتر از همیشه توصیه می‌شود. با همه اینها، اما در هیچ زمان و فصلی، افراد را از رفتن به کوه منع نمی‌کنیم. اگر آن‌ها با اطلاع و دانش کافی و لحاظ کردن نکات ایمنی موردنظر اقدام به صعود کنند، مشکلی پیش نمی‌آید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان