به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، عواملی همچون ترس از گروههای شبه نظامی، برخی باورهای غلط و نبود امکانات موجب افزایش ترک تحصیل دختران در مناطق قبایلی پاکستان به ویژه وزیرستان شده است.
یک پنجم دختران در مناطق قبایلی پاکستان فقط تا کلاس پنجم موفق به درس خواندن میشوند و بقیه از تحصیل محروم هستند.
بیش از 69 درصد پسران و 79 درصد دختران در مناطق قبایلی موفق به ادامه تحصیل نمیشوند و یا از همان ابتدا درس نمیخوانند.
سیستم مدیریت آموزشی پاکستان در گزارشی 102 صفحهای ضمن ابراز نگرانی از افزایش ترک تحصیل دختران در مناطق قبایلی دلایل آن را بیان کرده است.
طبق این گزارش افراطگرایی، خشونت و فعالیت گروههای شبهنظامی که مخالف تحصیل دختران هستند از دلایل مهم ترک تحصیل دختران در مناطق قبایلی به ویژه وزیرستان شمالی است.
بر اساس این گزارش در مناطق قبایلی پاکستان 5 هزار و 800 و 90 مدرسه دولتی وجود دارد اما بیشتر این مدارس از امکانات اولیه مانند برق، آب آشامیدنی، توالت همچنین وسایل گرمایشی و سرمایشی بیبهره هستند.
در گزارش فوق آمده است: تنها 43 درصد مدارس مناطق قبایلی دارای برق هستند و 45 درصد این مدارس از مزیت آب آشامیدنی سال و توالت برخودارند این در حالی است که دیوار 70 درصد مدارس تخریب شده است و چارچوب مدرسه مشخص نیست.
در سال 2009 بیش از 20 هزار و 700 و 9 معلم در مناطق قبایلی فعال بودند اما بیشتر آنها استعفا دادند و در سال 2017 فقط 18 هزار و 600 و 21 معلم باقی ماندهاند که آنها نیز به فکر ترک منطقه هستند.
تعداد زیادی از معلمها در مناطق قبایلی بازنشسته شدند که از جانب دولت افراد جایگزین برای آنها معرفی نشدند.
بر اساس این گزارش بیش از 1500 مدرسه دولتی بر اثر درگیری ارتش با شبهنظامیان به طور کامل تخریب شدهاند و تعداد زیادی نیز دچار خسارت شدند.
برخی مدارس نیز به علت مخالفت با تحصیل دختران یا به طور کلی درس خواندن هدف حمله شبهنظامیان قرار گرفته تخریب شدند.
از طرفی سنت مردم مناطق قبایلی طوری است که اهمیتی به تحصیل فرزندان خود به ویژه دختران نمیدهند و بیشتر مایل هستند زنان خانهداری و پسران شغل سنتی پدر را ادامه دهند.