به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در گذر از محله ظفر، آنچه هر علاقهمند به آثار هنری را وسوسه میکند بازدید از گالریهایی چون گالری محسن است که این روزها میزبان نقاشیهای محمد مساوات شده است. در گام نخست بازدید از آثار هنرمندی که بیشتر در حوزه هنرهای نمایشی مطرح است، هیجانانگیز بود. با ورود به گالری محسن در خیابان زیبای شرقی آنچه توجه هر بازدیدکننده را جلب میکرد تعداد کارها بود که در دو طبقه به نمایش گذاشته شده بودند.
در بازدید از آثاری که از مساوات به دیوار رفته بود با آثاری نامتعارف مواجه شدم که در گام نخست این سوال را که چگونه چنین آثاری برای نمایش در گالری تایید شدهاند، بوجود آورد و اینکه چطور فردی که سالها با ارائه آثار نمایشی شناخته شده است، توانسته آبروی هنرمندان هنرهای تجسمی را که سعی دارند مخاطب بیشتری به گالریها بکشانند، به سخره گرفته است.
بروز و ظهور هنر از درون هنرمند نشات میگیرد و بر اساس وضعیت و حس و حال هر هنرمند یک اثر هنری خلق میشود که به عبارتی نوع نگرش یک آرتیست را در مواجهه با دنیای پیرامون نشان میدهد. در این میان، اما گاه شاهد آثاری هستیم که با کنار زدن خط قرمزها و بدون پایبندی به اصول اخلاقی بر هنر و هنرمند جفا میکنند.
این آثار هرچه هستند، حتی اگر ساخته و پرداخته ذهن هنرمند باشند مناسب برای عرضه در فضایی همگانی نیستند و طبیعی است که در چنین شرایطی گالریگردی که تا امروز به عنوان یک تفریح سالم به مخاطبان و بازدیدکنندگان معرفی میشد دیگر نتواند نه تنها به بخش اقتصاد هنرهای تجسمی کمک کند، بلکه بازدیدکنندهای به گالریها بیاورد.
بروز فاجعهای بزرگ در یک گالری، امروز زنگ خطر و نهیبی در سایر بخشهای هنری را به صدا درآورد که پرداختن به هنر بدون ضابطه و قانون مدون گاه باعث یکسری تخلف میشود که هنر این مرز و بوم را زیر سوال خواهد برد و نه تنها گامی در راستای اعتلای فرهنگ ملی و بومی نیست بلکه ارزشهای این آب و خاک را نیز زیر سوال میبرد.
اگرچه نمیتوان همه اتهامات به هنرمندان را ناشی از تخلف آنها دانست و گاه ممکن است با نگاه خاصی به یک موضوع، نگرش هنرمند به نظر کژرفتاری تلقی میشود، اما بروز اتفاقات بصری، چون نقاشیهایی که به وضوح مغایر با عرف و اخلاق است، نه تنها با فرهنگ و موازین کشور ما همخوانی ندارد بلکه عامه مردم را از گرایش و سوق به سمت هنرهای تجسمی دور میکند.
هادی مظفری: مسئولیت برپایی نمایشگاه بر عهده گالریدار است
در این میان تنها متولی نظارت کننده بر این امر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که طبق قانون تا بروز تخلف هیچکاره است و امکان مداخله در برگزار شدن یا برپا نشدن نمایشگاهی را ندارد، به طوریکه هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره میگوید: پس از بررسی درباره نمایشگاهی که این روزها در گالری برگزار شده است، برخوردهای قانونی انجام خواهد شد.
وی تاکید دارد که طبق قانون مسئولیت برپایی نمایشگاه بر عهده گالریدار است و طبق قانون گالریها نباید پیش از برپایی نمایشگاه تقاضای مجوز کنند، اما اگر بعد از برگزاری یک نمایشگاه تخلفی صورت گیرد و خطایی گزارش شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شیوههای قانونی وارد عمل میشود.
به گفته مظفری، گالریداران در برگزاری نمایشگاه باید دقت داشته باشند چراکه هرگونه تخلف برخورد قانونی به دنبال دارد.
در این میان یک سوال پیش میآید که مدیریت گالریها را چه کسانی و با چه تعهدی بر عهده دارند؟ آیا صرف برگزاری نمایشگاه اهمیت دارد یا محتوا و مفهومی که در پس یک اثر هنری به مخاطب منتقل میشود هم قابل توجه است؟
در شرایطی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخر به همکاری گالریداران در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان مهمترین رویداد هر ساله هنرهای تجسمی است، آیا مشارکت گالری متخلف چطور خواهد بود؟ آیا قرار است بدون توجه به تخلفها و نوع نگرش گالریداران یا بیتوجهی نسبت به مسئولیتی که بر عهده دارند، صرفا بخاطر مطرح بودن یک گالری دست همکاری با هر گالریداری دراز کرد؟
لیلی گلستان: انتخاب آثار بر اساس سلیقه و نگاه گالریدار است
لیلی گلستان عضو هیات موسس انجمن صنفی کارفرمایی نگارخانهداران استان تهران و مدیر گالری کلستان نیز درباره انتخاب آثار هنری اظهار کرد: آثار هنری بر اساس سلیقه و نگاه گالریداران به هنر و کیفیت آن انتخاب میشود بنابراین هرچه فرهنگ در این مورد بالا و درست باشد، کارهای با کیفیت بالاتر انتخاب میکنند و گرنه نمایشگاهی با کیفیت پایین خواهند داشت.
وی درباره ضوابطی انجمن صنفی کارفرمایی نگارخانهداران استان تهران که قرار بود در راستای ساماندهی وضعیت گالریها تنظیم شود بیان کرد: ضوابط و مقررات در اساسنامه درست نشده که ما با گالری دار برخورد کنیم. ضوابط بیشتر در مورد برخورد با مخاطب و هنرمند و رفتار درست مالی خواهد بود و به سلیقه گالریدار قاعدتا نباید کاری داشته باشد.
بر اساس تمام پیگیریهای انجام شده هیچ ضوابط و اصولی برای انتخاب آثار هنری از سوی گالریداران وجود ندارد و با نمایش هر چیزی به نام هنر، تازه نظارتها آن هم در سکوت خبری انجام میشود.