خبرگزاری ایسنا: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به همراه تنی چند از معاونان خود برای بازدید از محور ریلی قزوین به رشت عصر دوشنبه وارد ایستگاه راه آهن قزوین شد و پس از توقف کوتاه عازم این محور شد.
خبرنگاران خبرگزاری مهر و ایرنا همراه وزیر راه و شهرسازی در حین سفر در داخل قطار درگفتگو با وزیر راه و شهرسازی سوالاتی را در خصوص وضعیت شبکه ریلی و زمان افتتاح این پروژه مهم مطرح کردند که وزیر راه و شهرسازی به آنها پاسخ گفت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که برای تامین نیازهای هوایی کشور پس از تشدید تحریمها چه راهکاری اتخاذ شده است گفت: تحریم در حوزه هوایی و سایر بخشها از گذشته بوده و ما به دلیل شعارهای ارزشی و انقلابی به خاطر استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی همیشه در تحریم بوده و هستیم و هرگز این محدودیتها قطع نشده است.
وی افزود: از اول انقلاب صنعت هوایی در سرفصلهای مهم تحریم بوده و در این مقطع که به خاطر برجام گشایشی صورت گرفته بود دوباره با شیوههایی که عمل کردند و با مجوز خزانه داری امریکا همه قراردادها را خلاف عرف بین الملل لغو کردند تا به ما آسیب بزنند، اما همانگونه که در گذشته با همین محدودیتها رشد کردیم به لطف الهی و تلاش نیروهای توانمند خود به لحاظ ناوگان و تجهیزات با همین تعداد هواپیما و با تجربه گذشته نیازهای خود را تامین کرده ایم و این مسیر را ادامه میدهیم.
ناوگان ریلی نوسازی میشود
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ دیگر خبرنگار مهر در مورد نوسازی ناوگان ریلی کشور تصریح کرد:برای نوسازی قطارها قانونی در برنامه ششم داریم که در حقیقت با ضرورت امر که باید حداقل 20 درصد به طول خط آهن اضافه شود در سال گذشته رکورد زدیم و این توسعه ادامه دارد.
اسلامی یادآورشد: از اول انقلاب رشد خطوط ریلی بی سابقه بوده و در حال حاضر این ظرفیت به 12 هزار کیلومتر رسیده که این میزان به غیر از دو خطه شدن شبکه ریلی است و ظرفیت را با دو خطه و چهار خطه شدن هم اضافه میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه راه آهن قزوین به رشت هم گفت: برای اجرای این طرح مهم ملی بیش از 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون 1860 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است که با قیمت تمام شده امروز میتوان ارزش پروژه را بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان دانست.
اسلامی گفت: مصمم هستیم تا خطوط راه آهن را گسترش دهیم و برای مسیر قزوین تا تهران این کار با سرعت ادامه دارد و تداوم آن تا زنجان هم در دستور است.
وی اضافه کرد: موضوع مهم این است بتوانیم خطوط راه آهن را گسترش دهیم تا دسترسی استانها به ریل و اتصال مراکز بار به شبکه ریلی برقرار شود تا راه آهن اقتصادی شود و شرکتهای حمل و نقلی و باری بتوانند با انگیزه بیشتری کار اقتصادی انجام دهند.
وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: برای نمونه در مسیر تهران کرج به قزوین کارخانههای بزرگ و متعددی داریم که میتوانند به خط آهن متصل شوند و بار آنها با راه آهن جابجا شود.
وی ادامه داد: در ادامه توسعه شبکه ریلی یکی دیگر از اهداف ما اتصال به کشورهای همسایه است تا ترانزیت افزایش یابد و ما شبکه راه آهن قزوین به رشت را تا آستارا ادامه میدهیم تا با استفاده از این ظرفیت مراکز بار به کشورهای همسایه متصل شوند و ترانزیت کالا و مسافر به خارج نیز برقرار شود.
اسلامی گفت: شاید به نوسازی ناوگان ریلی در گذشته کمتر توجه کردیم، اما این رویکرد تغییر کرده و نوسازی و افزایش لوکوموتیو و واگنهای بار و مسافر جدید باید تسریع شود که در این راستا تسهیلاتی به تولیدکننده و خریدار میدهیم تا این نیازها تامین شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: خرید 10 هزار واگن باری، تعداد 220 لوکوموتیو جدید و 1000 واگن مسافربری در دستور کار وزارت راه است تا این شبکه به پویایی برسد و این ترکیب توسعهای برای ارتقاء کیفیت حمل و نقل ریلی و رفاه مردم، گسترش فعالیتهای اقتصادی با شبکه ریلی ضروری است.
وی در خصوص سرعت حرکت قطارها هم اظهارداشت: برای این کار باید از نظر هندسی برای قطار با سرعت بالا طراحی لازم صورت گیرد، اما زیرساخت شبکه ریلی برای سرعتهای بالا طراحی نشده است و باید با مدل دیگری برای حل آن فکر کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه راه آهن حومهای هم گفت: همین خط راه آهن قزوین به رشت که دو خطه میشود در واقع حومهای محسوب میشود که با سرعت 160 کیاومتر میتوانیم جابجایی را انجام دهیم و در مسیر قزوین به تهران هم شما میتوانید به عنوان قطار حومهای بهرهمند شوید و در ساعات گوناگون از آن برای سفری ایمن و راحت استفاده کنید.
اسلامی بیان کرد: برای این کار هنوز بودجهای در نظر گرفته نشده و شرکتها باید پیش بینی کنند و ما برای زیرساخت اقدام میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص ادامه راه آهن قزوین، رشت به آستارا اظهارداشت: مسیر رشت تا آستارا حدود 162 کیلومتر است که ساخت آن حدود 48 ماه طول میکشد، اما باید دید چگونه با ضریب کارایی بالاتر از نظر فنی و اجرایی و قیمت تمام شده مدلی انتخاب کنیم تا سریعتر اجرا شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: با ادامه مترو هشتگر به قزوین موافق نیستم و میتوان از شبکه ریلی موجود استفاده کرد.