خبرگزاری تسنیم: از بهمن 76 که آتش بخاری نفتی آقای امیدزاده معلم روستایی را به کام سوختگی شدید کشاند تا 27 آذر 97 که حادثه آتشسوزی بخاری نفتی دبستان زاهدان 4 دانشآموز کلاس اولی را به کام مرگ برد 21 سال میگذرد، اما همچنان گرمایش 83 هزار کلاس درس با بخاری نفتی است.
از سال 91 هم که آتشسوزی بخاری نفتی روستای شینآباد دو دانشآموز را به کام مرگ برد و 26 دختر دانشآموز همچنان درگیر جراحات و تبعات سوختگیهای شدید آن هستند 6 سال میگذرد، اما نه آن 21 سال و نه این 6 سال، فرصت مناسبی بود تا مسئولان نسبت به امنیت مداس حساس شوند.
بعد از هر حادثه آتشسوزی، مسئولان از ضرورت استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس میگویند و حتی بعد از حادثه شینآباد قرار شد بخاری نفتی مدارس جمع شود و وعدههایی داده شد که بخاریهای نفتی تا پایان سال 96 جمع خواهند شد.
اعتبار نوسازی سیستم گرمایشی مدارس از مردم کسر شد، اما به حساب آموزشوپرورش آمد؟
جبار کوچکینژاد نایب رئیس کمیسیون آموزشوتحقیقات مجلس معتقد است که مجلس بودجه خوبی را برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس مصوب کرده است و از محل کسر عوارض گاز مصرفی سالانه حدود 300 میلیارد تومان در اختیار آموزشوپرورش قرار میگیرد تا بتواند این کار را انجام دهد، اما هنوز این وزارتخانه موفق به جمعآوری بخاریهای نفتی نشده است.
او ادامه داد: آموزش و پرورش پیش از این اعلام میکرد اگر این ردیف اعتباری مصوب شود میتواند بخاریهای نفتی را جمع آوری کند، اما حالا میشنویم که میگویند هنوز 83 هزار کلاس درس با بخاری نفتی گرم میشود. حالا خزانه و سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشند، آیا این اعتبار که از جیب مردم کسر شده است به حساب آموزش و پرورش واریز میشود یا خیر؟
اعتبار کافی نیست
البته مهرالله رخشانیمهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور معتقد است که سالانه 250 تا 270 میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض گاز مصرفی باید در اختیار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قرار گیرد و امسال 220 میلیارد تومان از محل اعتبارات مربوط به استانداردسازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی دریافتی داشتیم که 30 درصد آن را برای خرید تجهیزات هنرستانها کنار میگذاریم. اگر یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار بدهند میتوانیم این ماجرا را جمع و تمام سیستمهای گرمایشی را استاندارد کنیم.
حادثه آتشسوزی مدرسه زاهدان به بودجه ربط نداشت
حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز درباره نوسازی سیستم گرمایشی مدارس عنوان کرد: حادثه زاهدان به لحاظ بودجه ارتباطی به آموزشوپرورش ندارد و حادثه در یک مدرسه غیردولتی اتفاق افتاد که عدم احساس مسئولیت، بی تدبیری، عدم نظارت و سهلانگاری باعث شد 4 دانشآموز جان خود را از دست بدهند. این مدرسه هفت دانشآموز کلاس اولی را فضای غیراستاندارد جمع کرده بود که 4 نفر نیز به دلیل استاندارد نبودن این فضا در آتش بخاری نفتی سوختند.
وی افزود: بالاخره باید در بحث استانداردسازی مدارس، مسائل مالی و بودجه برای سال 1400 و چشماندازی که اهداف را تعیین کرده است بدانیم چه تعداد مدرسه و کلاس نیاز داریم اینکه هر سال بگوییم این مقدار پول گذاشتیم، وقتی نمیدانیم نیازمان چقدر است معنا ندارد و در آخر سال هم اعلام نمیشود چند درصد پول تخصیص یافت و چقدر برای استانداردسازی مدارس هزینه شد، در حقیقت روی کاغذ بودجه را مینویسیم، اما عملیاتی نمیشود.
همه چیز در اولویت است جز جان بچهها
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اختصاص بودجه برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس و جمعآوری بخاریهای نفتی گفت: لایحه بودجه از طرف دولت میآید و مجلس نمیتواند بار مالی به آن اضافه کند و در نهایت میتوانیم ردیف بودجه را تغییر دهیم. متاسفانه در کشور ما همه چیز در اولویت است به جز جان بچهها در این شرایط جابهجا کردن اعتبارات دستگاهها و تخصیص آن به آموزشوپرورش کار آسانی نیست.
میرزاده بیان کرد: در 40 سال اخیر سالی نیست که اعتبارات آموزشوپرورش با کسری بسته نشود و باید بپذیریم که مشکل وجود دارد و راهکاری را پیدا کرد. در تمام دنیا وقتی شهر و محلهای ساخته میشود باید زیرساختها فراهم شود، اما در کشور ما فقط واحد مسکونی تحویل میشود و هیچکس نمیپرسد مدرسه آن کجاست. در هیچ کجای دنیا آموزشوپرورش متولی ساخت مدرسه نیست و این وزارتخانه با این بودجه مشکلاتش حل نمیشود و دستگاههای دیگر به خصوص شهرداریها و وزارت مسکن باید به بحث مدرسهسازی بپردازند و بدانند که جان دانشآموزان از هر اتوبان و راهی در اولویتتر است.
وی درباره تصویب قانون در این رابطه گفت: در جمهوری اسلامی تنها چیزی که مشکل ندارد قانون است. از سال تولدمان تا الان راجع مدارس قانون تصویب کردیم. توجه داشته باشید هر شهری طرح تفصیلی دارد و مشخص است کجا باید مدرسه داشته باشد همچنین انبوهسازان موظف به ساخت مدرسه هستند، اما هماکنون ساخت مدرسه را از صفر تا 100 آموزشوپرورش بر عهده گرفته است و این وزارتخانه هم هیچوقت نمیتواند کمبودها در این زمینه را حل کند مگر اینکه اجازه ورود دانشآموزان را به مدارس غیراستاندارد و فاقد ایمنی ندهد و مدارس استاندارد را دو و سه شیفته کند این حالت بهتر از این است که در مدارس جان دانشآموزان را بگیریم. اگر آموزشوپرورش این کار را انجام بدهد آن وقت متولیان مربوط برای حل این مشکل پیدا میشوند.