پس از تایید و تکذیبهای فراوان درباره قیمت گذاری خودروهای داخلی در حاشیه بازار، ابتدا ایران خودرو قیمت ٥ محصول خود را افزایش داد. در حال حاضر نیز نوبت سایپا است، تا قیمت جدید محصولات خود را اعلام کند. قیمت جدید سایپا در شرایطی اعلام می شود که بنا بر اعلام نظر شورای رقابت، فرمول در نظر گرفته شده برای قیمت گذاری خودروهایی ماند وانت پراید باید با معیار فاصله پنج درصدی با قیمت بازار متفاوت باشد، اما حالا به نظر می رسد که این اتفاق نیافتاده و پراید وانت نیز با فرمولی مشابه با سایر خودروها قیمت گذاری شده است. قیمت پراید و افزایش آن شاید یکی از مهمترین اتفاقات برای عموم مشتریان باشد چرا که این خودرو سال هاست که در نقش خودرو اقتصادی قابل دست یابی برای عموم مردم ظاهر می شود، هرچند که به نظر می رسد حالا قیمت پراید در حال گذر از سطح پرداختی عموم مشتریان خود است.
در این فهرست قیمت جدید سراتو آپشنال 1600 ، 176 میلیون تومان تعیین شده است. همچنین قیمت سراتو آپشنال 2000 نیز 196 میلیون تومان اعلام شده است و ای ندر حالیست که قیمت هر دو خودرو در بازار در محدوده 180 و 200 میلیون تومان قرار دارد.
قیمت چانگان نیز 127 میلیون تومان تعیین شده است و در روزهای اخیر شاهد رسیدن قیمت این خودرو در بازار در بازه قیمت حدود 130 میلیون تومانی بوده ایم. پراید SE151 هم 28 میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده است. قیمت پراید وانت در بازار اما حالا در محدوده 36 میلیون تومان قرار گرفته است و احتمالا سایپا در مورد قیمت گذاری 29 میلیونی این خودرو اینگونه توضیح خواهد داد که هنوز فاصله معناداری با قیمت بازار وجود دارد و این روزها هزینه تمام شده پراید برای این شرکت در محدوده 32 میلیون تومان قرار می گیرد.
قیمت جدید محصولات سایپا در شرایطی اعلام شده است که ایران خودرو نیز در حدود سه روز پیش، قیمت پنج محصول خود را به شکل قابل توجهی افزایش داد و حالا به نظر می رسد که مدیران سایپا نیز در حال تکمیل پروسه ای مشابه با همسایه آبی پوش خود هستند.
تا پیش از این، گفته می شد حسن روحانی رئیس جمهوری با افزایش قیمت خودرو مخالف است، با این حال آن طور که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود، رئیس جمهور مخالفتی با این موضوع ندارد.
همه این مواضع مخالف در حالی بود که زنجیره خودرو سازی کشور به خصوص قطعه سازان، طی چند ماه گذشته بارها مصرانه خواستار افزایش قیمت خودرو براساس حاشیه بازار شدند. آنها حتی با ارسال نامه ای به رئیس جمهور، تاکید کردند که در صورت ادامه قیمت گذاری دستوری، موجی بزرگ از بیکاری، صنایع خودرو و قطعه سازى کشور را دربر خواهد گرفت.
طبق وعده خودروسازان، افزایش قیمت محصولات متناسب با حاشیه بازار، مزایایی به نفع مصرف کنندگان دارد، هرچند در کوتاه مدت شوکی بزرگ به آنها وارد خواهد کرد. این شوک به خصوص دامان ثبت نام کنندگانی را می گیرد که قراردادهای ما بین آنها و خودروسازان براساس قیمت روز محصول، منعقد شده و بنابراین مجبورند محصولات پیش خریدی را با قیمت روز تحویل بگیرند.
در این زمینه نیز به نظر می رسد که شرکت های خودروسازی قصد دارند تا خودروهای ثبت نامی را با اختلاف قیمت به خریداران تحویل دهند و بدین شیوه از سرازیر شدن سیل مشتریان انصرافی به شرکت ها جلوگیری نمایند. حالا باید منتظر ماند و دید که نظر شورای رقابت در مورد قیمت 29 میلیونی پراید وانت چه خواهد بود.